Podle studie GfK TEMAX dosáhl český trh s technickým spotřebním zbožím ve druhém čtvrtletí 2018 meziročního nárůstu o necelých 8 %. Na pozitivním vývoji se podílely zejména sektory telekomunikací, velkých spotřebičů a spotřební elektroniky.
Trh PC ožívá, tablety stále klesají
V segmentu informačních technologií došlo během sledovaného období k mírnému nárůstu o 1,7 %, k němuž přispěly stolní počítače i notebooky. V segmentu 14“ notebooků byl růst dokonce dvouciferný. Oblast tabletů naopak pokračovala v poklesu.
Chytré telefony opět táhly trh
V klíčové oblasti telekomunikací došlo během druhého kvartálu ke 21,1% růstu, což byl nejlepší výsledek ze všech sledovaných kategorií. Kromě chyrých telefonů GfK hlásí pozitivní vývoj také v segmentu nositelné elektroniky.
DVB-T2 motivuje k nákupu televizí
Segment spotřební elektroniky vyrostl o 6,2 %, přičemž klíčovým faktorem byla sílící poptávka po nových televizích a set-top boxech v důsledku postupného přechodu na standard DVB-T2. Velmi dobře se dařilo také bezdrátovým reproduktorům a dalším oblastem audia.
Tisková zařízení v útlumu
Jedním ze dvou segmentů, které ve druhém kvartálu poklesly, byla kancelářská technika. Objem i hodnota prodeje se podle GfK snížily téměř ve všech sledovaných segmentech inkoustových i laserových zařízení, přičemž celkový propad činil 7,7 %.
Nic nového ohledně foťáků
Pokles segmentu fotoaparátů a příslušenstvíuž je v podstatě evergreenem a druhý kvartál nebyl výjimkou. Celkové výsledky se propadly o 10,2 % a jedinou kategorií, u které došlo k meziročnímu nárůstu poptávky, byly systémové kompakty s full-frame snímači.
Další solidní růst velkých spotřebičů
Oblast velkých domácích spotřebičů naopak pokračovala v solidním růstu, tentokrát o 5 %. Nejdynamičtější kategorií zůstaly sušičky, přičemž dvouciferný růst vykázaly také chladničky a mrazničky. K mírnému poklesu došlo jen u varných desek a vestavných trub.
Kávu ano, fresh ne
Malé spotřebiče také stabilně rostou, byť mírnějším tempem okolo 2 %. Ve druhém kvartálu se dařilo zejména produktů z kategorií kávovarů a zubní hygieny, pokles byl naopak zaznamenán v segmentech odšťavňovačů a kuchyňských robotů.
Tabulka – Kvartální vývoj českého trhu technického spotřebního zboží (miliony korun)
Zdroj: GfK