Pouze segment spotřební elektroniky a telekomunikací vykázal v posledním čtvrtletí meziroční nárůst z hlediska hodnoty. Ostatní sledované sektory (malé a velké domácí spotřebiče), foto, ale i kancelářská a výpočetní technika klesala. V porovnání celého roku 2008 vs. 2007 pouze trh spotřební elektroniky dokázal meziročně růst.
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)
Malé domácí spotřebiče: rok ve znamení kávovarů
Prodeje malých domácích elektrospotřebičů se pohybovaly po většinu roku nad úrovní roku 2007 a jen díky slabším tržbám v posledních měsících se v celoročním srovnání dostaly na "zápornou nulu". Jasným tahounem trhu byly kávovary - přesněji řečeno přístroje na přípravu espressa - s dvouciferným přírůstkem prodeje.
Zdá se, že kávová revoluce se šíří nejen v českých restauracích, ale zasahuje i kanceláře a domácnosti. Důležitý byl mírný růst tržeb vysavačů, které jsou nejvýznamnější výrobkovou kategorií malých elektrospotřebičů. Nad úrovní předchozího roku se pohyboval i prodej kuchyňských robotů a mixérů. Naopak řada výrobků osobní péče a také žehličky, fritézy a rychlovarné konvice zaostaly za rokem 2007 a tlačily celkové tržby směrem dolů.
Velké domácí spotřebiče: televizory táhnou
Tržby z prodeje velkých domácích elektrospotřebičů zaznamenaly za celý rok zřetelný pokles o 9,1 %. Hlavní příčiny: rekordní úroveň prodeje z roku 2007, která byla spjata s boomem bytové výstavby a předcházela zvýšení DPH od ledna 2008, byla laťkou, které bylo velmi těžké dosáhnout.
Zájem spotřebitelů o nákup televizorů, vybuzený přechodem od analogového k digitálnímu vysílání, přinesl těžkou konkurenci na straně výdajů domácností. Přicházející krize se projevila až během posledních měsíců roku. Po poměrně silném 1. čtvrtletí přišel obrat a každý další kvartál přispěl k negativnímu trendu.
Vestavěné spotřebiče se prodávaly lépe než volně stojící, k o něco lepšímu vývoji tržeb jim pomohla stabilní úroveň průměrné ceny. Žádná z jednotlivých výrobkových kategorií se nevymyká ze záporných čísel, nejvyšší pokles postihl chladničky a myčky nádobí.
Informační technologie: poptávka po noteboocích
Ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2007 poklesl sektor informačních technologií v České republice ve čtvrtém čtvrtletí o 20 % a pokračuje v negativním vývoji předchozích čtvrtletí roku 2008. Jediné rostoucí kategorie co do počtu prodaných kusů byly v roce 2008 notebooky multifunkční zařízení.
Nicméně tento pozitivní vývoj byl částečně ovlivněn rostoucí poptávkou po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben stagnujícím a negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory. V důsledku toho poklesl v roce 2008 celkový IT trh meziročně v hodnotě o 12,2 %.
Spotřební elektronika: solidní růst trhu
Pokračující spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací zajistila solidní růst trhu spotřební elektroniky (+ 9,5 % v meziročním srovnání) a dokonce i poslední čtvrtina roku 2008 vykázala pozitivní vývoj.
V rámci plochých televizorů rostly prodeje jak velkých obrazovek (37 palců a větší) tak i levnějších 32palcových přístrojů. Plánované vypínání analogového signálu v příštích letech by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. Nicméně poptávka po ostatních produktech spotřební elektroniky klesá, i když existují rostoucí subsegmenty trhu jako např. Blu-Ray přehrávače, videokamery se záznamem na paměťovou kartu nebo dvoukanálová domácí kina, zatím však spíše s menším obratem.
Foto trh: negativní vývoj
Foto trh vykazuje dosti negativní vývoj. S 18% poklesem v meziročním srovnání dosáhl tento sektor v roce 2008 obratu 3,1 miliardy korun. V poslední čtvrtině se nepříznivý vývoj ještě prohloubil a došlo k 20% snížení trhu.
Jediným rostoucím segmentem byly digitální zrcadlovky, ty ale nedokázaly kompenzovat poklesy prodejů digitálních kompaktních a analogových přístrojů a filmů. K poklesu trhu přispěla i poměrně výrazná cenová eroze u všech produktů.
Telekomunikace: smartphony zpomalují pokles
Ve čtvrtém čtvrtletí 2008 zaznamenal trh telekomunikační techniky nárůst o 4,7 % ve srovnání s posledním čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií jsou smartphony, jak v internetových, tak i v tradičních prodejích. Nicméně v celkovém porovnání s rokem 2007 poklesl tento sektor v hodnotě o 2,7 %. Důvodem je zřejmě vysoká nasycenost trhu a nižší ochota spotřebitelů k utrácení.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech a čtvrtletích v roce 2008 (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q1 2008(mil. Kč) |
Q2 2008(mil. Kč) |
Q3 2008(mil. Kč) |
Q4 2008(mil. Kč) |
Q4 2008/ Q4 2007(v +/- %) |
Q1-Q4 2008 |
Q1-Q4 |
Spotřební elektronika |
4 339 |
4 152 |
4 502 |
7 816 |
9,2% |
20 809 |
11,6% |
Foto |
636 |
817 |
749 |
908 |
-19,6% |
3 109 |
-18,2% |
Velké domácí spotřebiče |
3 413 |
3 680 |
3 708 |
3 667 |
-18,1% |
14 469 |
-9,1% |
Malé domácí spotřebiče |
1 083 |
996 |
995 |
2 001 |
-6,2% |
5 075 |
-0,4% |
Informační technologie |
6 176 |
5 209 |
5 259 |
6 959 |
-20,0% |
23 603 |
-12,2% |
Telekomunikace |
2 142 |
2 115 |
2 650 |
3 798 |
4,7% |
10 704 |
-2,7% |
Česká republika (celkem) |
17 789 |
16 969 |
17 862 |
25 149 |
-7,6% |
77 769 |
-4,4% |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)
GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)