GfK: Výsledky prodejů technického zboží za čtvrté čtvrtletí 2008

17. 3. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Trh s technickým spotřebním zbožím v České republice v poslední čtvrtině roku 2008 poklesl o téměř 8 % v porovnání se stejným obdobím roku loňského. Uvádí to mezinárodní zpráva GfK Temax Czech Republic vytvořená GfK Retail and Technology.

Pouze segment spotřební elektroniky a telekomunikací vykázal v posledním čtvrtletí meziroční nárůst z hlediska hodnoty. Ostatní sledované sektory (malé a velké domácí spotřebiče), foto, ale i kancelářská a výpočetní technika klesala. V porovnání celého roku 2008 vs. 2007 pouze trh spotřební elektroniky dokázal meziročně růst.

Vývoj obratu technického zboží v České republice v jednotlivých kvartálech let 2007-2008
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)


Malé domácí spotřebiče: rok ve znamení kávovarů

Prodeje malých domácích elektrospotřebičů se pohybovaly po většinu roku nad úrovní roku 2007 a jen díky slabším tržbám v posledních měsících se v celoročním srovnání dostaly na "zápornou nulu". Jasným tahounem trhu byly kávovary - přesněji řečeno přístroje na přípravu espressa - s dvouciferným přírůstkem prodeje.

Zdá se, že kávová revoluce se šíří nejen v českých restauracích, ale zasahuje i kanceláře a domácnosti. Důležitý byl mírný růst tržeb vysavačů, které jsou nejvýznamnější výrobkovou kategorií malých elektrospotřebičů. Nad úrovní předchozího roku se pohyboval i prodej kuchyňských robotů a mixérů. Naopak řada výrobků osobní péče a také žehličky, fritézy a rychlovarné konvice zaostaly za rokem 2007 a tlačily celkové tržby směrem dolů.


Velké domácí spotřebiče: televizory táhnou

Tržby z prodeje velkých domácích elektrospotřebičů zaznamenaly za celý rok zřetelný pokles o 9,1 %. Hlavní příčiny: rekordní úroveň prodeje z roku 2007, která byla spjata s boomem bytové výstavby a předcházela zvýšení DPH od ledna 2008, byla laťkou, které bylo velmi těžké dosáhnout.

Zájem spotřebitelů o nákup televizorů, vybuzený přechodem od analogového k digitálnímu vysílání, přinesl těžkou konkurenci na straně výdajů domácností. Přicházející krize se projevila až během posledních měsíců roku. Po poměrně silném 1. čtvrtletí přišel obrat a každý další kvartál přispěl k negativnímu trendu.

Vestavěné spotřebiče se prodávaly lépe než volně stojící, k o něco lepšímu vývoji tržeb jim pomohla stabilní úroveň průměrné ceny. Žádná z jednotlivých výrobkových kategorií se nevymyká ze záporných čísel, nejvyšší pokles postihl chladničky a myčky nádobí.

Informační technologie: poptávka po noteboocích

Ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2007 poklesl sektor informačních technologií v České republice ve čtvrtém čtvrtletí o 20 % a pokračuje v negativním vývoji předchozích čtvrtletí roku 2008. Jediné rostoucí kategorie co do počtu prodaných kusů byly v roce 2008 notebooky multifunkční zařízení.

Nicméně tento pozitivní vývoj byl částečně ovlivněn rostoucí poptávkou po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben stagnujícím a negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory. V důsledku toho poklesl v roce 2008 celkový IT trh meziročně v hodnotě o 12,2 %.


Spotřební elektronika: solidní růst trhu

Pokračující spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací zajistila solidní růst trhu spotřební elektroniky (+ 9,5 % v meziročním srovnání) a dokonce i poslední čtvrtina roku 2008 vykázala pozitivní vývoj.

V rámci plochých televizorů rostly prodeje jak velkých obrazovek (37 palců a větší) tak i levnějších 32palcových přístrojů. Plánované vypínání analogového signálu v příštích letech by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. Nicméně poptávka po ostatních produktech spotřební elektroniky klesá, i když existují rostoucí subsegmenty trhu jako např. Blu-Ray přehrávače, videokamery se záznamem na paměťovou kartu nebo dvoukanálová domácí kina, zatím však spíše s menším obratem.


Foto trh: negativní vývoj

Foto trh vykazuje dosti negativní vývoj. S 18% poklesem v meziročním srovnání dosáhl tento sektor v roce 2008 obratu 3,1 miliardy korun. V poslední čtvrtině se nepříznivý vývoj ještě prohloubil a došlo k 20% snížení trhu.

Jediným rostoucím segmentem byly digitální zrcadlovky, ty ale nedokázaly kompenzovat poklesy prodejů digitálních kompaktních a analogových přístrojů a filmů. K poklesu trhu přispěla i poměrně výrazná cenová eroze u všech produktů.


Telekomunikace: smartphony zpomalují pokles

Ve čtvrtém čtvrtletí 2008 zaznamenal trh telekomunikační techniky nárůst o 4,7 % ve srovnání s posledním čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií jsou smartphony, jak v internetových, tak i v tradičních prodejích. Nicméně v celkovém porovnání s rokem 2007 poklesl tento sektor v hodnotě o 2,7 %. Důvodem je zřejmě vysoká nasycenost trhu a nižší ochota spotřebitelů k utrácení.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech a čtvrtletích v roce 2008 (v mil. Kč)

bitcoin_skoleni

 Typ zboží

Q1 2008(mil. Kč)

Q2 2008(mil. Kč)

Q3 2008(mil. Kč)

Q4 2008(mil. Kč)

Q4 2008/ Q4 2007(v +/- %)

Q1-Q4 2008
(mil. Kč)

Q1-Q4
2007/
Q1-Q4 2008
(v +/- %)

Spotřební elektronika

4 339

4 152

4 502

7 816

9,2%

20 809

11,6%

Foto

636

817

749

908

-19,6%

3 109

-18,2%

Velké domácí spotřebiče

3 413

3 680

3 708

3 667

-18,1%

14 469

-9,1%

Malé domácí spotřebiče

1 083

996

995

2 001

-6,2%

5 075

-0,4%

Informační technologie

6 176

5 209

5 259

6 959

-20,0%

23 603

-12,2%

Telekomunikace

2 142

2 115

2 650

3 798

4,7%

10 704

-2,7%

Česká republika (celkem)

17 789

16 969

17 862

25 149

-7,6%

77 769

-4,4%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660,
zdenek.barta@gfk.com)

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS