Společnost GfK vydala závěry studie, která mapuje vývoj globálního trhu IT produktů v prvním pololetí roku 2014. To bylo podle analytiků ve znamení tabletů, především těch v kategorii „tablet PC“.
Zatímco poptávka po multimediálních tabletech oslabila vlivem nasycení trhu, kvůli čemuž dosáhl jejich prodej „jen“ 28% růstu, zájem o PC tablety (též označované jako 2-v-1) vystřelil meziročně o 130 %.
GfK uvádí, že pravidelný cyklus nákupu obměny za produkty Windows 7 a ukončení podpory systému Windows XP na začátku roku přispěly po celém světě k odlivu spotřebitelů od tradičních stolních počítačů a přenosných počítačů do nových segmentů výpočetní techniky. Desktopů se za sledované období prodalo o 7 % méně nez před rokem, notebooků o 12 % méně.
Z tradičních typů produktů dosáhly pozitivních hodnot pouze produkty se sofistikovaným designem, mezi něž se řadí ultratenké notebooky (2% růst) nebo počítače typu all-in-one (5% růst).
Co podle GfK stojí za úspěchem zařízení 2-v-1? Především kombinace výkonnosti notebooku s přenosností tabletu a moderním designem. Ta přiměla evropské spotřebitele, aby do 2-v-1 investovali i přes vyšší cenu.
Na trzích, kde domácnosti disponují velmi dobrým technickým vybavením, je patrné vzájemné prolínání různých digitálních koncových zařízením a obsahu. Díky tomuto trendu jsou potom podle GfK spotřebitelé ochotní kupovat další zařízení.
Naopak spotřebitelé v technicky méně pokročilých zemích přeskočili jednu generaci zařízení a kupují menší, mobilní počítače a tablety za nižší ceny. Oba tyto aspekty se projevují na evropském trhu a podporují celkově pozitivní poptávku na trhu s tablety.
Výsledky vycházejí z maloobchodního panelu splečnosti GfK, který ve více než 90 zemích po celém světě pravidelně shromažďuje z míst prodeje data o IT produktech včetně hardwaru, softwaru a příslušenství.
Zdroj: GfK