Slovenský trh technického spotřebního zboží vykázal v posledním čtvrtletí roku 2016 meziroční růst o 7 % a celkový obrat dosáhl 360 milionů eur. Údaje přinesla pravidelná studie GfK TEMAX.
K pozitivnímu vývoji trhu přispěly téměř všechny segmenty trhu, výjimku tvořily pouze fotopřístroje. Segmenty malých domácích spotřebičů a telekounikací rostly dokonce dvouciferně a spotřební elektronika se zastavila těsně pod 10% hranicí.
Za celý rok 2016 vykázal trh obrat ve výši 1,03 miliardy eur, což představuje 9% nárůst ve srovnání s rokem 2015. Trendy růstu a poklesu jednotlivých kategorií za celý rok byly velmi podobné výsledkům z posledního kvartálu.
Notebooky a ultramobilní zařízení vedly segment IT
Segment IT vyrostl ve čtvrtém kvartálu 2016 o 1,8 %. GfK ve své studii vyzdvihuje meziroční nárůst obratu v klíčové kategorii notebooků i rostoucí poptávku po ultralehkých zařízeních.
Na druhou stranu došlo v posledním čtvrtletí loňského roku ke dvoucifernému poklesu zařízení typu 2v1 a pokračoval také negativní vývoj prodeje tabletů.
Telekomunikace táhnou trh, zájem není jen o phablety
Segment telekomunikací byl v posledním čtvrtletí 2016 druhou nejdynamičtější oblastí na slovenském trhu s 10% růstem a tržbami dosahujícími 92 milionů eur.
Klíčovým segmentem podle GfK zůstávají chytré telefony s úhlopříčkou mezi 5 a 5,5“, nízká poptávka je naopak po větších phabletech.
Laser? Ne, raději inkoust
V oblasti kancelářské techniky vykázal slovenský trh v posledním kvartálu 2015 mírný růst o 2,4 %. Rostly například příjmy z inkoustových multifunkcí vlivem zvýšení průměrných cen.
Poptávka po laserových tiskových zařízeních na Slovensku během sledovaného období naopak poklesla.
Slováci nakupují velké televize i akční kamery
Segment spotřební elektroniky vyrostl ve čtvrtém kvartálu o silných 9,7 % vlivem vysoké poptávky po UHD televizích a obecně po přístrojích s velkou úhlopříčkou.
Dařilo se i prodeji set-top boxů pro příjem satelitního HD vysílání, přenosných minireproduktorů nebo akčních kamer. Současně nepřekvapí pokles zájmu o videopřehrávače a rekordéry.
Černého Petra si opět vytáhl segment fotopřístrojů
Jedinm segmentem, kterýj v poslední kvartálu vykázal pokles (byť jen o mírné 1 %) byly fotoaparáty a příslušenství. GfK vyzdvihuje velmi pozitivní vývoj prodeje kompaktů s výměnným objektivem.
Kompakty s pevným objektivem naopak pokračovaly v dvouciferném propadu, neboť je v čím dál vyšší míře zastupují fotoaparáty v chytrých telefonech.
Velké domácí spotřebiče rostou již třetím rokem
Trh velkých spotřebičů na Slovensku roste již třetím rokem a v závěru roku 2016 si připsal 4,6% meziroční zlepšení výsledků. Nejrychleji rostoucím segmentem byly sušičky, velký zájem byl i o pračky se sušičkou.
Jedinou kategorií, která naopak vykázala pokles, byly digestoře. GfK však poukazuje i na snížení růstu poptávky po mrazničkách a chladničkách.
Malé domácí spotřebiče rostly téměř o 16 %
Vůbec nejdynamičtějšm segmentem trhu byly malé spotřebiče, které ve čtvrtém kvartálu 2016 dosáhly bezmála 16% meziročního růstu Slovenské spotřebitele neodradily ani rostoucí průměrné ceny.
Nejvíce zákazníci nakupovali produkty pro zubní hygienu, kuchyňské roboty a mixéry. Jediným segmentem, kterému se nedařilo, byly odšťavňovače.
Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží
Zdroj: GfK