Slovenský trh technického spotřebního zboží vykázal podle výsledků pravidelné studie GfK TEMAX ve druhém čtvrtletí 2018 mohutný nárůst o 14 % oproti stejnému období minulého roku. Hlavním tahounem celého trhu byl klíčový segment telekomunikací.
Nepatrný růst IT, ne však díky PC
Oblast IT zaznamela ve druhém kvartálu nepatrný meziroční nárůst o 0,8 %. Pozitivní zprávou je dvouciferný růst v segmentu tenkých přenosných počítačů a pokračující růst tabletů. Zároveň však došlo k celkovému poklesu v segmentech PC a monitorů.
Masivní poptávka po chytrých telefonech
Oblast telekomunikací vykázala masivní meziroční nárůst o 40,9 % a byla zdaleka nejdynamičtějším a také největším segmentem celého trhu. Jediným „negativem“, které GfK našlo, je pokles poptávky po chytrých telefonech bez biometrické identifikace.
Audio nevyrovnalo pokles videa
Totéž se nedá říci o oblasti spotřební elektroniky, která se ve druhém kvartálu propadla o 8 %. GfK hovoří o dynamickému růstu kategorií systémů domácího audia a reproduktorů, který však nedokázal vyvážit pokles v klíčové kategorii televizorů.
Foto trh se propadl o pětinu
Pokud by se dalo na vývoj trhu sázet, na pokles segmentu fotoaparátů by byl vypisován velmi nízký kurz. Ve druhém kvartálu zde došlo k propadu o 21,3 %. Pozitivní zprávou je růst oblasti systémových kompaktů, negativní pak propad zrcadlovkek.
Sušičky táhly oblast velkých spotřebičů
Velké domácí spotřebiče byly druhým nejsilněji rostoucím oblastí trhu s meziročním nárůstem přes 11 %. Dařilo se většině kategorií, přičemž nejvíce rostla poptávka po sušičkách. Jedinou kategorií s negativním vývojem byly digestoře.
Kávu ano, smažák ne
Dobře se dařilo také prodeji malých domácích spotřebičů, které vykázaly nárůst o bezmála 7 %. Výrazně rostl obrat v oblastech kávovarů a zubní hygieny, k poklesu naopak došlo v kategoriích fritéz a odšťavňovačů.
Tabulka – Kvartální vývoj slovenského trhu technického spotřebního zboží (miliony eur)
Zdroj: GfK