GfK: Prodeje technického zboží za 4. čtvrtletí 2009 (SR)

25. 2. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podle aktuální analýzy GfK Temax Slovak Republic se hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím na Slovensku ve třetím čtvrtletí snížila o 30 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Obrat meziročne klesl ve všech sledovaných sektorech (spotřební elektronika, foto, malé a velké domácí spotřebiče, IT, telekomunikační produkty a kancelářská technika). Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly stejně jako v České republice drobný růst všechny sektory a tahounem trhu se stala spotřební elektronika a IT.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v České republice v jednotlivých čtvrtletích v letech let 2007 - 2009

Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)

Malé domácí spotřebiče : pouze kávovary a presovače

Trh s malými domácími spotrebiči v roce 2009 v porovnaní s rokem 2008 poklesl o 19,3 %. Najvýraznejší propad byl zaznamenaný u holicich strojků (19,3 %), strojků na stříhání vlasů (15,7 %) a výrazné snížení pocítily také přístroje pro zubní hygienu (14,1 %) a vysavače (14,1 %).  Výrazný pokles zaznamenaly všechny produktové skupiny kromě kávovarů/presovačů a fritéz, které jako jediné zaznamenaly v roce 2009 růst. Kávovary/presovače vrostli  o 8,4 %, fritézy o 18,4 %. Zejména u fritéz byl celoroční nárůst způsoben výrazným zvýšením prodeje ve 4. čtvrtletí 2009, kdy došlo k meziročnímu nárůstu hodnoty prodaného zboží o téměř 57,7 %.

Velké domácí spotřebiče: vánoční zázrak sa nekonal

Tržby velkých domácích spotrebičů pokračovali v negatívním vývoji, který skončil na 23 % proti roku 2008. Ztrátu vykázali jak volně stojící (25 %) tak vestavěné spotřebiče (20 %). V roce 2009 se propadly všechny produktové skupiny a to v rozmezí 16 % až 30 %. Prodeje klesly všem obchodníkům, včetně internetových. Výjimkou jsou kuchyňské a nábytkové studia, které zaznamenaly 8% nárůst tržeb.

Informační technoligie: propad pokračuje

Sektor informačních technologií při porovnání s předchozím rokem poklesl v posledním čtvrtletí o 27,1 % a oproti propadu ve třetím čtvrtletí nedošlo k téměř žádné změně. Díky přetrvávajícímu nízkému poptávce zaznamenaly pokles všechny kategorie. Nejvíce trpí monitory, které oproti loňskému roku ztratili téměř polovinu prodejů. Pokračoval pokles stolních počítačů, které vykázaly třetinový propad v porovnání s rokem 2008.

Spotřební elektronika: výrazný poklesl

Prodeje spotřební elektroniky na Slovensku se v posledním čtvrtletí meziročne propadly o 40 %. Najdůležitější kategorií zůstávají televizory s plochou obrazovkou. Ovšem celkový obrat plochých televizorů klesá. V rámci této kategorie roste podíl velkých obrazovek (40‘‘ a větší) a největší váhu na obratu mají nadále LCD televizory s úhlopříčkou 32‘‘. Pokles postihl i další hlavní produktové kategorie jako jsou audio systémy, DVD přehrávače/rekordéry a videokamery. V těchto kategoriích existují rostoucí segmenty jako například bluray přehrávače nebo videokamery se záznamem na paměťovou kartu. Jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy zbytku trhu.

Foto trh: negatívní vývoj

Foto trh vykázal v posledním čtvrtletí tohto roku, stejně jako ve čtvrtletích předchozích, negativní vývoj. Obrat zrcadlovek stagnoval, ale u kompaktních přístrojů byl pokles velmi výrazný. V rámci kompaktních přístrojů je viditelný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.

Telekomunikace: zpomalení poklesu

Sektor ve čtvrtém čtvrtletí poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku v hodnotě o 6,1 %. Došlo tak ke zpomalení propadu prodejů v tomto odvětví v porovnání s předchozím čtvrtletím. Přetrvávající pokles ve vývoji telco sektoru je ovlivněn sníženou poptávkou po mobilních telefonech. Jedinou rostoucí kategorií na trhu tak stále zůstávají  smartphony.

Kancelářská technika: propad pokračuje

V posledním čtvrtletí roku 2009 se nadále zvyšovalo tempo poklesu prodeje kancelářské techniky a v porovnaní s rokem 2008 se propadl o 35,6 %. Tento negativní vývoj je společný pro všechyn sledované produktové kategorie a sektor OE je tak jediný nejrychleji klesající v rámci trhu technického spotřebního zboží.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí na Slovensku (v mil. €)

Typ zboží

Q1 2009
(v mil. €)

Q2 2009
(v mil. €)

Q3 2009
(v mil. € )

Q4 2009
(v mil. €)

Q4 2009/
Q4 2008
(v %)

Q1-Q4 09/
Q1-Q4 08
(v %)

Spotřební elektronika

39,6

35,1

38,2

63

-40,2 %

-34,7 %

Foto

4,4

5,6

6

7

-24,4 %

-32,8 %

Velké domácí spotřebiče

40,5

40,1

47,9

46

-34,5 %

-23,1 %

Malé domácí spotřebiče

13

12,3

12,8

21

-27 %

-19,3 %

Informační technologie

51,7

47,8

49

64

-27,1 %

-21,1 %

Telekomunikace

28,7

26,1

28,2

42

-6,1 %

-4,9 %

Kancelářská technika

7,8

6

5,6

8

-35,6 %

-21,5 %

Celkem

185,7

173

187,7

251

-30 %

-23,3 %


Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)

bitcoin školení listopad 24


K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za čtvrté čtvrtletí 2009 v České republice.


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com. Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)

Čtěte dále

ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci