Obrat meziročne klesl ve všech sledovaných sektorech (spotřební elektronika, foto, malé a velké domácí spotřebiče, IT, telekomunikační produkty a kancelářská technika). Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly stejně jako v České republice drobný růst všechny sektory a tahounem trhu se stala spotřební elektronika a IT.
Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)
Malé domácí spotřebiče : pouze kávovary a presovače
Trh s malými domácími spotrebiči v roce 2009 v porovnaní s rokem 2008 poklesl o 19,3 %. Najvýraznejší propad byl zaznamenaný u holicich strojků (19,3 %), strojků na stříhání vlasů (15,7 %) a výrazné snížení pocítily také přístroje pro zubní hygienu (14,1 %) a vysavače (14,1 %). Výrazný pokles zaznamenaly všechny produktové skupiny kromě kávovarů/presovačů a fritéz, které jako jediné zaznamenaly v roce 2009 růst. Kávovary/presovače vrostli o 8,4 %, fritézy o 18,4 %. Zejména u fritéz byl celoroční nárůst způsoben výrazným zvýšením prodeje ve 4. čtvrtletí 2009, kdy došlo k meziročnímu nárůstu hodnoty prodaného zboží o téměř 57,7 %.
Velké domácí spotřebiče: vánoční zázrak sa nekonal
Tržby velkých domácích spotrebičů pokračovali v negatívním vývoji, který skončil na 23 % proti roku 2008. Ztrátu vykázali jak volně stojící (25 %) tak vestavěné spotřebiče (20 %). V roce 2009 se propadly všechny produktové skupiny a to v rozmezí 16 % až 30 %. Prodeje klesly všem obchodníkům, včetně internetových. Výjimkou jsou kuchyňské a nábytkové studia, které zaznamenaly 8% nárůst tržeb.
Informační technoligie: propad pokračuje
Sektor informačních technologií při porovnání s předchozím rokem poklesl v posledním čtvrtletí o 27,1 % a oproti propadu ve třetím čtvrtletí nedošlo k téměř žádné změně. Díky přetrvávajícímu nízkému poptávce zaznamenaly pokles všechny kategorie. Nejvíce trpí monitory, které oproti loňskému roku ztratili téměř polovinu prodejů. Pokračoval pokles stolních počítačů, které vykázaly třetinový propad v porovnání s rokem 2008.
Spotřební elektronika: výrazný poklesl
Prodeje spotřební elektroniky na Slovensku se v posledním čtvrtletí meziročne propadly o 40 %. Najdůležitější kategorií zůstávají televizory s plochou obrazovkou. Ovšem celkový obrat plochých televizorů klesá. V rámci této kategorie roste podíl velkých obrazovek (40‘‘ a větší) a největší váhu na obratu mají nadále LCD televizory s úhlopříčkou 32‘‘. Pokles postihl i další hlavní produktové kategorie jako jsou audio systémy, DVD přehrávače/rekordéry a videokamery. V těchto kategoriích existují rostoucí segmenty jako například bluray přehrávače nebo videokamery se záznamem na paměťovou kartu. Jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy zbytku trhu.
Foto trh: negatívní vývoj
Foto trh vykázal v posledním čtvrtletí tohto roku, stejně jako ve čtvrtletích předchozích, negativní vývoj. Obrat zrcadlovek stagnoval, ale u kompaktních přístrojů byl pokles velmi výrazný. V rámci kompaktních přístrojů je viditelný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.
Telekomunikace: zpomalení poklesu
Sektor ve čtvrtém čtvrtletí poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku v hodnotě o 6,1 %. Došlo tak ke zpomalení propadu prodejů v tomto odvětví v porovnání s předchozím čtvrtletím. Přetrvávající pokles ve vývoji telco sektoru je ovlivněn sníženou poptávkou po mobilních telefonech. Jedinou rostoucí kategorií na trhu tak stále zůstávají smartphony.
Kancelářská technika: propad pokračuje
V posledním čtvrtletí roku 2009 se nadále zvyšovalo tempo poklesu prodeje kancelářské techniky a v porovnaní s rokem 2008 se propadl o 35,6 %. Tento negativní vývoj je společný pro všechyn sledované produktové kategorie a sektor OE je tak jediný nejrychleji klesající v rámci trhu technického spotřebního zboží.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí na Slovensku (v mil. €)
Typ zboží |
Q1 2009 |
Q2 2009 |
Q3 2009 |
Q4 2009 |
Q4 2009/ |
Q1-Q4 09/ |
Spotřební elektronika |
39,6 |
35,1 |
38,2 |
63 |
-40,2 % |
-34,7 % |
Foto |
4,4 |
5,6 |
6 |
7 |
-24,4 % |
-32,8 % |
Velké domácí spotřebiče |
40,5 |
40,1 |
47,9 |
46 |
-34,5 % |
-23,1 % |
Malé domácí spotřebiče |
13 |
12,3 |
12,8 |
21 |
-27 % |
-19,3 % |
Informační technologie |
51,7 |
47,8 |
49 |
64 |
-27,1 % |
-21,1 % |
Telekomunikace |
28,7 |
26,1 |
28,2 |
42 |
-6,1 % |
-4,9 % |
Kancelářská technika |
7,8 |
6 |
5,6 |
8 |
-35,6 % |
-21,5 % |
Celkem |
185,7 |
173 |
187,7 |
251 |
-30 % |
-23,3 % |
Zdroj: GfK TEMAX Slovak Republic, GfK Retail and Technology (únor, 2010)
K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za čtvrté čtvrtletí 2009 v České republice.
GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com. Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)