U všech sledovaných sektorů došlo ve třetím čtvrtletí k meziročnímu poklesu. Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenal růst téměř všechny sledované sektory vyjma kancelářské techniky.
Zdroj: GfK Temax Slovak Republic, GfK Retail and Technology (listopad, 2009)
Malé domácí spotřebiče: výrazný pokles
Ve třetím čtvrtletí poklesl trh s malými domácími spotřebiči o 17,8 %. Meziroční propad trhu je vyšší, než tomu bylo v druhém čtvrtletí, kdy se prodeje snížily o 13,8 %. Pokles zaznamenaly všechny produktové skupin. Nejvyšší meziroční propad nastal u fritéz. Došlo k meziročnímu snížení prodejů o třetinu a o více než čtvrtinu prodeje holicích strojků. Naopak nejmenší pokles, ale stále výrazný, je u kávovarů a presovačů, konkrétně o 7,6 %.
Velké domácí spotřebiče: nepříznivý vyhled
Tržby z prodeje velkých domácích spotřebičů se v prvních třech čtvrtletích tohoto roku meziročně propadly o 18%, což je téměř o 2 procentní body více než vykázal pokles trhu v prvním půlroce. Snížení prodejů zaznamenaly jak volně stojící tak vestavěné spotřebiče, stejně tak všechny produktové skupiny. K poklesu trhu o více než 20 % došlo v segmentu produktů určených k vaření, chlazení, varných deskách a odsavačů par. Nižší prodeje vykázaly nejen kamenné prodejny, ale také internetové obchody. Výjimkou jsou kuchyňská a nábytková studia, které zaznamenaly růst tržeb o 14 %.
Informační technologie: netbooky tahounem trhu
Sektor informačních technologií poklesl ve srovnání s třetím čtvrtletím předchozího roku o celkových 27,6 %. Tato skutečnost tak potvrzuje trend snižování negativních růstů v sektoru, viditelný v předchozích čtvrtletích. Z pohledu prodaných kusů stále zůstávají, díky neustále poptávce po malých netboocích, jedinou rostoucí kategorií notebooky. Tato skutečnost jen potvrzuje zvyšující se podíl této kategorie na úkor stolních počítačů. Nejhůře postiženou kategorií, jak do počtu kusů tak celkové hodnoty, zůstávají nadále monitory.
Spotřební elektronika: výrazný pokles
Prodej spotřební elektroniky na Slovensku se od začátku roku propadl o více než 30 %. Nejdůležitější kategorií zůstávají televizory s plochou obrazovkou. Celkový obrat plochých televizorů však také klesá. V rámci této kategorie si rostoucí tendenci zachovávají velké obrazovky (40‘‘ a vyšší) a největší váhu na obratu mají nadále LCD televizory s úhlopříčkou 32 palců. Pokles postihl také ostatní hlavní produktové kategorie, jako jsou audio systémy, DVD přehrávače/rekordéry a videokamery. V těchto kategoriích existují rostoucí subsegmenty jako například blu-ray přehrávače nebo videokamery se záznamem na paměťovou kartu. Jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy zbytku trhu.
Foto trh: negativní vývoj
Foto trh vykazuje ve třetím čtvrtletí tohoto roku, stejně jako vloni, negativní vývoj. K poklesu obratu došlo jak u zrcadlovek tak kompaktních přístrojů. V rámci kompaktních přístrojů je viditelný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.
Telekomunikace: zpomalení poklesu
Sektor ve třetím čtvrtletí poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku v hodnotě o 8,4 %. Došlo tak ke zpomalení propadu prodejů v tomto odvětví v porovnání s předchozím čtvrtletím. Přetrvávající pokles ve vývoji telco sektoru je ovlivněn sníženou poptávkou po mobilních telefonech. Jedinou rostoucí kategorií na trhu tak stále zůstávají smartphony.
Kancelářská technika: propad pokračuje
Ve třetím čtvrtletí 2009 se ještě prohloubil pokles prodejů kancelářské techniky z předchozího období a trh se nyní propadl o 26,3 %. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů jsou ve třetím čtvrtletí scannery. Tento segment však není dostatečně velký na to, aby dokázal citelně ovlivnit vývoj celého sektoru.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí na Slovensku (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q4 2008 |
Q1 2009 |
Q2 2009 |
Q3 2009 |
Q3 2009/ |
Q1-Q3 09/ |
Spotřební elektronika |
105,7 |
39,6 |
35,1 |
38,2 |
-34,7 % |
-31,1 % |
Foto |
9,8 |
4,4 |
5,6 |
6 |
-35,5 % |
-36,2 % |
Velké domácí spotřebiče |
69,9 |
40,5 |
40,1 |
47,9 |
-21 % |
-18 % |
Malé domácí spotřebiče |
28,9 |
13 |
12,3 |
12,8 |
-17,8 % |
-14,3 % |
Informační technologie |
87,9 |
51,7 |
47,8 |
49 |
-27,6 % |
-18,2 % |
Telekomunikace |
44,6 |
28,7 |
26,1 |
28,2 |
-8,4 % |
-4,3 % |
Kancelářská technika |
12,2 |
7,8 |
6 |
5,6 |
-26,3 % |
-13,9 % |
Celkem |
359,1 |
185,7 |
173 |
187,7 |
-24,9 % |
-19,7 % |
Zdroj: GfK Temax Slovak Republic, GfK Retail and Technology (listopad, 2009)
K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za třetí čtvrtletí 2009 v České republice.
GfK Temax Slovak Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)