Růst prodejů byl zaznamenán především v sektoru malých domácích spotřebičů, informačních technologií, spotřební elektroniky a fotografií. Telekomunikace s kancelářskou technikou jako jediný sektor vykázal meziroční pokles, ovšem při porovnání s předchozím čtvrtletím byly prodeje stejné nebo vyšší.
Zvýšený zájem o domácích spotřebičů se v porovnání s předchozími čtvrtletími snížil, ale meziročně vzrostl o 1,8 %. Nejvyšší poptávka byla po pressovačích a inovovaných vysavačích. Dobře se prodávaly také holicí strojky a epilátory.
Zdroj: GfK Temax Germany, GfK Retail and Technology (listopad, 2009)
Velké domácí spotřebiče zaznamenaly ve třetím čtvrtletí meziroční růst o 4,1 %. Největší nárůst prodejů se projevil u myček a sušiček. Zákazníci jsou ochotni zaplatit za dražší produkty ze segmentu high-endu, ovšem musí být energeticky úsporné.
Trh informačních technologií vykázal při srovnání s minulým rokem růst o 2,9 %. Stejně jako v předchozích čtvrtletích jsou mobilní počítače tahounem a 8 z 10 prodaných počítačů je mobilních.
Sektor spotřební elektroniky zaznamenal nepatrný meziroční růst o 0,6 % a dostal se tak na loňskou úroveň. Polovina všech investic připadla na vrub segmentu televizí, který tak vzrostl o 6 %. Nejlépe se prodávaly Full HD přístroje, integrovaná řešení s více tunery (DVB-T/C/S) a bez zájmu nezůstaly ani televize s LED podsvícením.
Fotografický trh zaznamenal zvýšení prodejů o 1,4 %. Segment digitálních fotoaparátů a kamer je na tom při porovnání s předchozími čtvrtletími lépe, ale při meziročním srovnání je stále v červených číslech. Tahounem trhu se stalo příslušenství, jako jsou čočky, stativy nebo pouzdra. Vyšší prodeje vykázaly také digitální rámečky, u kterých analytici očekávají zvýšení zejména během vánočních nákupů.
Kancelářská technika je jedním ze sektorů, který vykázal v tomto čtvrtletí opět meziroční propad prodejů (7,8 %). Žádný se segmentů nevykázal růst. Nejmenší snížení prodejů zaznamenaly cartridge a naopak nejvíce utrpěl segment kancelářského papírů, který je ovlivněn poklesem v obchodním kanále.
Druhým sektorem, který vykázal meziroční pokles prodejů, jsou telekomunikace. Jedině malé telefony zaznamenaly růst, ovšem jejich prodeje však nedokážou kompenzovat poklesy obratu zbylého trhu. Téměř čtvrtinu všech prodejů tvořili smartphony ovšem a nadále by měly prodeje růst, ovšem meziročně jsou stále v mínusu.
Dle slov analytiků je těžké předpovědět vývoj v posledním čtvrtletí. Spotřebitelé hodnotí aktuální hospodářskou situace příznivě a nízké ceny výrobků a nově představené produkty by mohly být motivoví v předvánočních nákupech. Především kamenné obchody mohou podle analytiků očekávat příznivý konec roku. Zda bude tento rok nakonec pozitivní stejně jako ten loňský, se uvidí až po Vánocích.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v Německu (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q4 2008 |
Q1 2009 |
Q2 2009 |
Q3 2009 |
Q3 2009/ |
Q1-Q3 09/ |
Spotřební elektronika |
3 520 |
2 808 |
2 061 |
2 374 |
0,6 % |
-0,1 % |
Foto |
786 |
534 |
613 |
602 |
1,4 % |
-3,9 % |
Velké domácí spotřebiče |
1 875 |
1 751 |
1 716 |
1 886 |
4,1 % |
3,8 % |
Malé domácí spotřebiče |
828 |
663 |
569 |
583 |
1,8 % |
4,9 % |
Informační technologie |
2 591 |
2 602 |
2 330 |
2 418 |
2,9 % |
4,4 % |
Telekomunikace |
944 |
784 |
679 |
766 |
-9 % |
-10,2 % |
Kancelářská technika |
1 488 |
1 433 |
1 273 |
1 273 |
-7,8 % |
-7 % |
Celkem |
12 032 |
10 575 |
9 241 |
9 902 |
-0,1 % |
-0,1 % |
Zdroj: GfK Temax Germany, GfK Retail and Technology (listopad, 2009)
Dále doporučujeme výsledky trhu technického zboží za třetí čtvrtletí v České republice a na Slovensku.