Kromě IT došlo ve zbývajících sledovaných sektorech (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, kancelářská technika a telekomunikace) k meziročnímu poklesu, nejvýrazněji u telekomunikací a spotřební elektroniky. Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly růst velké domácí spotřebiče a foto trh.
Malé domácí spotřebiče: trh stále klesá
Trh s malými domácími spotřebiči ve druhém kvartále ve srovnání se stejným obdobím minulého roku poklesl o 4,6 % a tempo poklesu se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zrychlilo. Kromě kávovarů, které jako jediná produktová skupina zaznamenaly nárůst o 1,4 %, všechny ostatní produktové skupiny klesaly. Nejvýrazněji se propadly žehličky (-13,2 %), holící strojky (-11,7 %) a fritézy (-11,6 %). K mírnému poklesu došlo u klíčových skupin malých domácích spotřebičů. Vysavače o 0,8 % a kuchyňské strojky, roboty a mixéry o 0,5 %.
Velké domácí spotřebiče: negativní vývoj pokračuje
Prodeje v sektoru velkých domácích spotřebičů se meziročně snížily o 12,2 % a o 7,8 % oproti první polovině roku 2009. Pokles trhu pochází z tradičních prodejů. Internetový prodej, který je velmi silný v sektoru MDA, zaznamenal růst v první polovině roku 2010 v počtu prodaných kusů tak nikoliv v obratu, kde čelil silné erozi cen.
Snížení prodejů na trhu zaznamenaly jak volně stojící spotřebiče tak i spotřebiče vestavné. Chladicí a mrazicí technika pokračovala v poklesu také ve druhém kvartále. Myčky nádobí, které si udržovaly mírný pozitivní trend v prvním čtvrtletí, začaly klesat stejně jako sporáky, trouby a odsavače par. Pračky a mikrovlnné trouby zaznamenaly menší pokles než ostatní kategorie velkých domácích spotřebičů.
Informační technologie: růst pokračuje
Stejně jako v předchozím čtvrtletí zůstává IT jedinou rostoucí skupinou také ve druhém kvartálu letošního roku. Růst se dostal na úroveň 7 %, oproti 4,3 % ve čtvrtletí předchozím. Jedinou kategorií, která meziročně rostla, zůstávají i nadále přenosné počítače, naopak monitory zůstávají nejvíce postiženou kategorií. Stolní počítače si ve druhého čtvrtletí tohoto roku dokázaly udržet stejný objem prodejů jako vloni. Růst mobilních počítačů je i nadále podpořen zájmem ze strany zákazníků o malé netbooky.
Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu pokračuje
V sektoru spotřební elektroniky pokračoval pokles obratu i ve druhém kvartále. V porovnání druhého čtvrtletí i prvního půlroku došlo k poklesu trhu o 17 %. Trh klíčového segmentu, plochých televizorů, v kusech mírně roste, ale v hodnotovém vyjádření došlo v meziročním srovnání prvních pololetí k poklesu o téměř 10 %, což zásadním způsobem ovlivňuje trh celé spotřební elektroniky.
Nicméně obrat ostatních produktových skupin klesá ještě výraznějším tempem, k největším propadům došlu u DVD přehrávačů/rekordérů a videokamer. V rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů, tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. Na trhu se také ve druhém čtvrtletí objevily 3D televize.
Foto trh: zpomalení negativního vývoje
Negativní vývoj foto trhu se v druhém čtvrtletí zpomalil a prodeje se % oproti předchozímu roku snížily jen o 5, zatímco v půlročním srovnání dosáhl pokles 8 %. Ke snížení trhu došlo jak u kompaktních fotoaparátů s pevným objektivem tak i u zrcadlovek. Výrazný nárůst zaznamenává segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem, ale jeho váha na trhu je zatím ještě nízká.
Telekomunikace: zpomalení poklesu tržeb
Druhé čtvrtletí tohoto roku zaznamenalo snížení tempa poklesu tržeb oproti prvnímu čtvrtletí, kdy se trh meziročně propadl o čtvrtinu. Tento příznivý vývoj byl ovlivněn především zvýšením počtů prodaných kusů mobilních telefonů a smartphonů. Trh je stále ve znamení poklesu cen lépe vybavených modelů a neustávajícího zájmu o modely vybavené dotykovým displejem, případně technologií GPS. Na druhou stranu i přes tento trend neupadá zájem o jednoduché a levné modely.
Kancelářská technika: pokles trhu slábne
Tempo poklesu prodejů kancelářské techniky ve druhém čtvrtletí roku výrazně zpomalilo, když celkové prodeje klesaly v hodnotě již pouze o 1,5 % a přiblížily se tak tržbám ze stejného období předchozího roku. Přispěl k tomu zejména vývoj na trhu multifunkčních zařízení, jejichž prodeje se na výsledcích celého sektoru podílejí největší měrou. V rámci této produktové kategorie pak nadále meziročně roste hodnota prodejů laserových multifunkčních zařízení.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v České republice (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q3 2009 |
Q4 2009 |
Q1 2010 |
Q2 2010 |
Q2 2010/ |
Q1-Q2 10/ |
Spotřební elektronika |
3 325 |
5 728 |
3 378 |
2 953 |
-17,1 % |
-16,9 % |
Foto |
628 |
823 |
499 |
633 |
-5,2 % |
-8,2 % |
Velké domácí spotřebiče |
3 514 |
3 718 |
2 996 |
3 053 |
-12,2 % |
-7,8 % |
Malé domácí spotřebiče |
933 |
1 969 |
966 |
905 |
-4,6 % |
-3 % |
Informační technologie |
4 227 |
7 124 |
4 730 |
4 374 |
7 % |
5,5 % |
Telekomunikace |
2 151 |
3 118 |
1 697 |
1 688 |
-17,9 % |
-21,7 % |
Kancelářská technika |
613 |
883 |
629 |
616 |
-1,5 % |
-5,6 % |
Celkem |
15 391 |
23 315 |
14 896 |
14 233 |
-7,8 % |
-7,9 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (srpen, 2010)
GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)