GfK: Prodeje technického zboží za 2. čtvrtletí 2010 (ČR)

16. 8. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podle analýzy GfK Temax Czech Republic se hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice v druhém čtvrtletí meziročně snížila o 8 %.

Kromě IT došlo ve zbývajících sledovaných sektorech (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, kancelářská technika a telekomunikace) k meziročnímu poklesu, nejvýrazněji u telekomunikací a spotřební elektroniky. Při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly růst velké domácí spotřebiče a foto trh.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v České republice v jednotlivých čtvrtletích v letech 2007 - 2009

Malé domácí spotřebiče: trh stále klesá

Trh s malými domácími spotřebiči ve druhém kvartále ve srovnání se stejným obdobím minulého roku poklesl o 4,6 % a tempo poklesu se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zrychlilo. Kromě kávovarů, které jako jediná produktová skupina zaznamenaly nárůst o 1,4 %, všechny ostatní produktové skupiny klesaly. Nejvýrazněji se propadly žehličky (-13,2 %), holící strojky (-11,7 %) a fritézy (-11,6 %). K mírnému poklesu došlo u klíčových skupin malých domácích spotřebičů. Vysavače o 0,8 % a kuchyňské strojky, roboty a mixéry o 0,5 %.

Velké domácí spotřebiče: negativní vývoj pokračuje

Prodeje v  sektoru velkých domácích spotřebičů se meziročně snížily o 12,2 % a o 7,8 % oproti první polovině roku 2009. Pokles trhu pochází z tradičních prodejů. Internetový prodej, který je velmi silný v sektoru MDA, zaznamenal růst v první polovině roku 2010 v počtu prodaných kusů tak nikoliv v obratu, kde čelil silné erozi cen.

Snížení prodejů na trhu zaznamenaly jak volně stojící spotřebiče tak i spotřebiče vestavné. Chladicí a mrazicí technika pokračovala v poklesu také ve druhém kvartále. Myčky nádobí, které si udržovaly mírný pozitivní trend v prvním čtvrtletí, začaly klesat stejně jako sporáky, trouby a odsavače par. Pračky a mikrovlnné trouby zaznamenaly menší pokles než ostatní kategorie velkých domácích spotřebičů.

Informační technologie: růst pokračuje

Stejně jako v předchozím čtvrtletí zůstává IT jedinou rostoucí skupinou také ve druhém kvartálu letošního roku. Růst se dostal na úroveň 7 %, oproti 4,3 % ve čtvrtletí předchozím. Jedinou kategorií, která meziročně rostla, zůstávají i nadále přenosné počítače, naopak monitory zůstávají nejvíce postiženou kategorií. Stolní počítače si ve druhého čtvrtletí tohoto roku dokázaly udržet stejný objem prodejů jako vloni. Růst mobilních počítačů je i nadále podpořen zájmem ze strany zákazníků o malé netbooky.

Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu pokračuje

V sektoru spotřební elektroniky pokračoval pokles obratu i ve druhém kvartále. V porovnání druhého čtvrtletí i prvního půlroku došlo k poklesu trhu o 17 %. Trh klíčového segmentu, plochých televizorů, v kusech mírně roste, ale v hodnotovém vyjádření došlo v meziročním srovnání prvních pololetí k poklesu o téměř 10 %, což zásadním způsobem ovlivňuje trh celé spotřební elektroniky.

Nicméně obrat ostatních produktových skupin klesá ještě výraznějším tempem, k největším propadům došlu u DVD přehrávačů/rekordérů a videokamer. V rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů, tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. Na trhu se také ve druhém čtvrtletí objevily 3D televize.

Foto trh: zpomalení negativního vývoje

Negativní vývoj foto trhu se v druhém čtvrtletí zpomalil a prodeje se % oproti předchozímu roku snížily jen o 5, zatímco v půlročním srovnání dosáhl pokles 8 %. Ke snížení trhu došlo jak u kompaktních fotoaparátů s pevným objektivem tak i u zrcadlovek. Výrazný nárůst zaznamenává segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem, ale jeho váha na trhu je zatím ještě nízká.

Telekomunikace: zpomalení poklesu tržeb

Druhé čtvrtletí tohoto roku zaznamenalo snížení tempa poklesu tržeb oproti prvnímu čtvrtletí, kdy se trh meziročně propadl o čtvrtinu. Tento příznivý vývoj byl ovlivněn především zvýšením počtů prodaných kusů mobilních telefonů a smartphonů. Trh je stále ve znamení poklesu cen lépe vybavených modelů a neustávajícího zájmu o modely vybavené dotykovým displejem, případně technologií GPS. Na druhou stranu i přes tento trend neupadá zájem o jednoduché a levné modely.

Kancelářská technika: pokles trhu slábne

Tempo poklesu prodejů kancelářské techniky ve druhém čtvrtletí roku výrazně zpomalilo, když celkové prodeje klesaly v hodnotě již pouze o 1,5 % a přiblížily se tak tržbám ze stejného období předchozího roku. Přispěl k tomu zejména vývoj na trhu multifunkčních zařízení, jejichž prodeje se na výsledcích celého sektoru podílejí největší měrou. V rámci této produktové kategorie pak nadále meziročně roste hodnota prodejů laserových multifunkčních zařízení.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v České republice (v mil. Kč)

bitcoin školení listopad 24

Typ zboží

Q3 2009
(v mil. Kč)

Q4 2009
(v mil. Kč)

Q1 2010
(v mil. Kč)

Q2 2010
(v mil. Kč)

Q2 2010/
Q2 2009
(v %)

Q1-Q2 10/
Q1-Q2 09
(v %)

Spotřební elektronika

3 325

5 728

3 378

2 953

-17,1 %

-16,9 %

Foto

628

823

499

633

-5,2 %

-8,2 %

Velké domácí spotřebiče

3 514

3 718

2 996

3 053

-12,2 %

-7,8 %

Malé domácí spotřebiče

933

1 969

966

905

-4,6 %

-3 %

Informační technologie

4 227

7 124

4 730

4 374

7 %

5,5 %

Telekomunikace

2 151

3 118

1 697

1 688

-17,9 %

-21,7 %

Kancelářská technika

613

883

629

616

-1,5 %

-5,6 %

Celkem

15 391

23 315

14 896

14 233

-7,8 %

-7,9 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (srpen, 2010)


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?