GfK: Prodeje technického zboží za 1. čtvrtletí 2010 (ČR)

17. 5. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podle aktuální analýzy GfK Temax Czech Republic se hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice v prvním čtvrtletí meziročně snížila o 8 %.

Kromě IT došlo ve zbývajících sledovaných sektorech (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, kancelářská technika a telekomunikace) k meziročnímu poklesu. Při srovnání s předchozím čtvrtletím nezaznamenal růst žádný sektor.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v České republice v jednotlivých čtvrtletích v letech let 2007 - 2010

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2010)

Malé domácí spotřebiče: trh se uzdravuje

Trh s malými domácími spotřebiči v prvním kvartále ve srovnání s předchozím rokem poklesl o 1,5 %. Hlavní kategorie malých domácích spotřebičů zaznamenaly meziroční nárůst obratu - vysavače o 5,2 %, kuchyňské strojky, roboty a mixéry o 2,6 %. Výrazný odbyt zaznamenaly fritézy, které meziročně vzrostly o 11,8 %. Všechny ostatní produktové skupiny zaznamenaly pokles obratu. Nejvýrazněji se propadly přístroje pro zubní hygienu (18,4 %) a holící strojky (16,5 %). Pokles u ostatních produktových skupin se pohyboval v rozmezí 2 až 6 %.

Velké domácí spotřebiče: negativní trend

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal za první čtvrtletí 2010 mírný meziroční pokles o 2,9 % v hodnotě a o 2,5 % v kusech. Tento vývoj je součtem dobrých lednových výsledků a výrazného propadu v březnu. Pokles na trhu se projevil ve všech distribučních kanálech, hlavně však v nezávislých prodejnách, kde pokles prodejů volně stojících spotřebičů začal již v lednu.

Internetový prodej rostl v průběhu prvního kvartálu, ale zvýšení prodejů v březnu bylo nepatrné. Pokles prodejů v březnu hlavně zasáhl volně stojící spotřebiče, ale i prodej vestavných spotřebičů čelil silně negativním trendům. Celkově jsme zaznamenali významný pokles tržeb ve vaření, chlazení a v digestořích. Myčky nádobí a pračky si udržují mírně pozitivní trendy díky lednovým promoakcím, ale v březnu se propadly všechny kategorie.

Informační technologie: růst pokračuje

První čtvrtletí roku 2010 dokázalo udržet rostoucí trend IT a v meziročním porovnání došlo k navýšení obratu o 4,3 %. Informační technologie se tak staly jedinou sledovanou skupinou, která v prvním čtvrtletí rostla. Oproti poslednímu čtvrtletí minulého roku výrazně posílily monitory, které tak v meziročním porovnání tohoto čtvrtletí již nejsou nejhůře postiženou kategorií. Tou se naopak staly stolní počítače, které dosáhly největšího poklesu oproti loňskému roku. Naopak jedinou rostoucí kategorií zůstávají stále přenosné počítače, jejichž růst je neustále ovlivněn prodejem malých netbooků, které se těší zájmu ze strany zákazníků i v dosavadním období roku 2010.

Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu pokračuje

V sektoru spotřební elektroniky pokračoval v prvním kvartále pokles obratu z minulého roku a meziročně jsme zaznamenali snížení trhu o dalších 17 %. U klíčového segmentu, plochých televizorů, trh v kusovém vyjádření stagnuje, ale obrat poklesl o více než 10 %, což zásadním způsobem ovlivnilo trh celé spotřební elektroniky. V rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů, tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. V tuto chvíli dochází k poklesu hodnoty trhu i u všech ostatních produktových skupin, nejvýrazněji u DVD přehrávačů/rekordérů a audio systémů.

Foto trh: negativní vývoj také u zrcadlovek

I foto trh vykazuje v prvním čtvrtletí negativní vývoj tak jako v předcházejícím roce. K poklesu trhu došlo jak u kompaktních přístrojů tak i u dříve rostoucího segmentu digitálních zrcadlovek.

Telekomunikace: pokles objemu v prodejích pokračuje

Telekomunikační techniky se v objemu prodávalo v tomto čtvrtletí o čtvrtinu méně než za stejné období minulého roku. Tento pokles je nejvíce ovlivněn snížením průměrných cen jak mobilních telefonů, tak i smartphonů. Důvodem je jednak pokles cen vybavenějších modelů, především s dotykovými displeji, ale stejně tak přítomnost většího počtu jednoduchých modelů, které se snaží zaujmout zákazníky nízkými cenami, avšak tomu odpovídající vybaveností.

Kancelářská technika: prodeje multifunkcí rostou

Negativní vývoj prodeje kancelářské techniky v prvním čtvrtletí roku mírně zpomalil a celkové prodeje zaznamenaly 9,3% pokles v hodnotě ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Přispělo k tomu zejména oživení na trhu multifunkčních zařízení, jejichž prodeje v letošním roce zaznamenaly po delší době růst. Tento pozitivní vývoj však nedokázal kompenzovat pokračující poklesy prodejů většiny ostatních produktových kategorií kancelářské techniky.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v České republice (v mil. Kč)

bitcoin školení listopad 24

Typ zboží

Q2 2009
(v mil. Kč)

Q3 2009
(v mil. Kč)

Q4 2009
(v mil. Kč)

Q1 2010
(v mil. Kč)

Q1 2010/
Q1 2009
(v %)

Spotřební elektronika

3 561

3 325

5 728

3 378

-16,7 %

Foto

668

628

823

499

-11,7 %

Velké domácí spotřebiče

3 479

3 514

3 718

2 996

-2,9 %

Malé domácí spotřebiče

949

933

1 969

966

-1,5 %

Informační technologie

4 089

4 227

7 124

4 730

4,3 %

Telekomunikace

2 056

2 151

3 118

1 697

-25,2 %

Kancelářská technika

625

613

883

629

-9,3 %

Celkem

15 426

15 391

23 315

14 896

-8 %


Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2010)


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com. Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem