Prodeje smartphonů ve sledovaných odbytových cestách nadále rostly, a to v kusech i v korunách1. V první čtvrtině 2017 se jich oproti stejnému období předchozího roku prodalo téměř o 10 % více, tržby se zvedly mírněji – o 7 %.
Meziroční srovnání průměrné prodejní ceny chytrého telefonu (v nedotovaných cenách) však ke konci minulého roku opustilo kladná čísla a v letošních prvních třech měsících vykázalo pokles mezi 1 % až 4 %. V tomto období spotřebitelé zaplatili za smartphone průměrně 6 300 korun, což bylo o 150 korun méně než před rokem.
Navzdory poklesu průměrné ceny se na českém trhu prodával i nadále sortiment s lepšími technickými parametry. Objemový podíl smartphonů s podporou sítí LTE narostl v prvním kvartálu 2017 na 90 %, bezmála polovina prodaného sortimentu byla vybavena Dual SIM technologií a téměř každý třetí čtečkou otisků prstů. Z 50 % se v uvedeném období prodávaly smartphony s kapacitou paměti 16 GB a podobný díl trhu zaujímaly modely s fotoaparátem o rozlišení větším než 12 Mpx.
Nejžádanějším displejem zůstaly v letošní první čtvrtině roku smartphony s úhlopříčkou od 5" do 5,49", které pokryly 67 % celkové poptávky. Oproti předchozímu roku ztratily podíl displeje menší než 5", zatímco sortiment s úhlopříčkou od 5,5" si svůj podíl na celkovém objemu prodeje meziročně udržel, v hodnotě však i ten mírně ztratil.
1 Vychází z nedotovaných cen.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.