Nejvyšší dynamiku růstu měl ve 3. čtvrtletí 2014 podle GfK sektor telekomunikací, následovaný sektory informačních technologií a kancelářské techniky. Naopak k poklesům dochází u spotřební elektroniky a fotoaparátů.
Růst IT pokračuje
I ve třetím čtvrtletí zaznamenal sektor informačních technologií meziroční nárůst. Celkový objem tržeb byl o téměř 14 % větší než ve stejném období loňského roku.
Největší měrou se na pozitivním vývoji podílela klíčová kategorie přenosných počítačů. Meziroční růst však vykazovaly i stolní počítače nebo monitory, a přispěly tak k růstu celého sektoru.
Dařilo se rovněž tabletům, přestože tempo růstu této kategorie nadále zpomalovalo.
Dvouciferný nárůst segmentu kancelářské techniky
Tržby v sektoru kancelářské techniky zaznamenaly ve třetím čtvrtletí výrazný meziroční nárůst. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 13 %.
Klíčovou produktovou kategorií, která ovlivňuje výsledky celého sektoru, jsou multifunkční zařízení. Z hlediska tržeb pak k celkovému nárůstu přispěla rostoucí poptávka po laserových zařízeních jak pro monochromatický, tak i pro barevný tisk.
Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Telekomunikace silně rostly
Obrat sektoru telekomunikací zaznamenal ve třetím čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst na úrovni 35 % a celkově toto čtvrtletí výrazně přispělo k už tak pozitivnímu celkovému vývoji segmentu.
Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, především pak s úhlopříčkou 4 palce a větší. Přírůstek v hodnotě prodejů zaznamenaly také sluchátka s mikrofonem.
Spotřební elektronika nadále klesá
Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku hodnotový pokles o téměř 8 %. Ačkoliv spotřebitelská poptávka po klíčové kategorii televizorů je stabilní, hodnota trhu vzhledem k výraznější cenové erozi poklesla.
Obrat se meziročně snižuje i u mnoha dalších kategorií, jakou jsou například set-top-boxy, videopřehrávače a videokamery.
Na druhé straně se pozitivně vyvíjí audio segment tažený nyní hlavně soundbary a bezdrátovými reproduktory.
Tempo propadu foto trhu se zastavilo
Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech. Celkově z hlediska hodnoty meziročně poklesl o zhruba 19 %.
Na druhou stranu se třetí čtvrtletí vyvíjelo meziročně pozitivněji než předcházející dvě čtvrtletí. Za pozitivnějším vývojem ve třetím čtvrtletí stál segment kompaktů s pevným objektivem, především pak kompakty s velkým senzorem nebo Bridge kamery. Naopak u zrcadlovek došlo k výraznému poklesu.
Trh malých domácích spotřebičů se oživil
Ve 3. čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh malých domácích spotřebičů výraznější růst než v minulém čtvrtletí. Hodnota prodejů vzrostla o 5,6 % oproti stejnému období loňského roku.
Nejvýraznější nárůst mezi malými domácími spotřebiči vykazovaly přístroje na přípravu džusů a elektrické zubní kartáčky, následovány kuchyňskými roboty, kávovary a vysavači. Všechny tyto přístroje zaznamenaly růst i v kusovém vyjádření.
Mezi spotřebiče, které meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly v hodnotě, patří domácí pekárny, fritézy a parní hrnce.
Trh velkých domácích spotřebičů nadále roste
Ve třetím kvartálu roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči opět dosáhl pozitivního růstu v porovnání s předchozím kvartálem.
Meziročně vzrostl o 5,7 % v hodnotě a zaznamenal zvýšení průměrné ceny prodaných spotřebičů. Pozitivní vývoj v hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, obzvláště výrazný je u sušiček.
V objemu prodejů se trh vyvíjel pomalejším tempem. Co se týče prodaných kusů, mírný pokles postihl myčky nádobí a odsavače par. Internet a tradiční prodej se vyvíjely konstantně.
Podle GfK má na trh technického spotřebního zboží vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
Tab.: Trh technického spotřebního zboží v ČR podle GfK
Q1 2014 |
Q2 2014 |
Q3 2014 |
Q3 14 /Q3 13 |
Q1-3 2014 |
Q1-3 14 /Q1-3 13 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
mil. Kč |
+/-% |
|
Spotřební elektronika (CE) |
2 496 |
1 870 |
1 897 |
-7,8 % |
6 263 |
-3,3 % |
Foto (PH) |
363 |
412 |
431 |
-18,7 % |
1 207 |
-22,4 % |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
3 133 |
2 984 |
3 630 |
5,7 % |
9 747 |
3,1 % |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
1 178 |
1 002 |
1 128 |
10,2 % |
3 308 |
5,6 % |
Informační technologie (IT) |
4 430 |
4 198 |
4 696 |
13,7 % |
13 324 |
7,8 % |
Telekomunikace (TC) |
2 493 |
2 661 |
3 259 |
35,0 % |
8 413 |
20,7 % |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
402 |
363 |
393 |
13,1 % |
1 159 |
9,0 % |
Celkem |
14 496 |
13 491 |
15 435 |
10,7 % |
43 421 |
5,9 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Graf: Velikost trhu technického spotřebního zboží podle segmentů
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK