Hlavní navigace

GfK: Prodej IT v ČR ve 3. čtvrtletí 2014 dále dvojciferně roste

20. 11. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © buchachon - Fotolia.com
Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst v hodnotě o více než 10 %. Ukazují to výsledky studie GfK Temax Czech Republic.

Nejvyšší dynamiku růstu měl ve 3. čtvrtletí 2014 podle GfK sektor telekomunikací, následovaný sektory informačních technologií a kancelářské techniky. Naopak k poklesům dochází u spotřební elektroniky a fotoaparátů.

Růst IT pokračuje

I ve třetím čtvrtletí zaznamenal sektor informačních technologií meziroční nárůst. Celkový objem tržeb byl o téměř 14 % větší než ve stejném období loňského roku.

Největší měrou se na pozitivním vývoji podílela klíčová kategorie přenosných počítačů. Meziroční růst však vykazovaly i stolní počítače nebo monitory, a přispěly tak k růstu celého sektoru.

Dařilo se rovněž tabletům, přestože tempo růstu této kategorie nadále zpomalovalo.

Dvouciferný nárůst segmentu kancelářské techniky

Tržby v sektoru kancelářské techniky zaznamenaly ve třetím čtvrtletí výrazný meziroční nárůst. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 13 %.

Klíčovou produktovou kategorií, která ovlivňuje výsledky celého sektoru, jsou multifunkční zařízení. Z hlediska tržeb pak k celkovému nárůstu přispěla rostoucí poptávka po laserových zařízeních jak pro monochromatický, tak i pro barevný tisk.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

 GfK Temax Q3 2014

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Telekomunikace silně rostly

Obrat sektoru telekomunikací zaznamenal ve třetím čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst na úrovni 35 % a celkově toto čtvrtletí výrazně přispělo k už tak pozitivnímu celkovému vývoji segmentu.

Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, především pak s úhlopříčkou 4 palce a větší. Přírůstek v hodnotě prodejů zaznamenaly také sluchátka s mikrofonem.

Spotřební elektronika nadále klesá

Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku hodnotový pokles o téměř 8 %. Ačkoliv spotřebitelská poptávka po klíčové kategorii televizorů je stabilní, hodnota trhu vzhledem k výraznější cenové erozi poklesla.

Obrat se meziročně snižuje i u mnoha dalších kategorií, jakou jsou například set-top-boxy, videopřehrávače a videokamery.

Na druhé straně se pozitivně vyvíjí audio segment tažený nyní hlavně soundbary a bezdrátovými reproduktory.

Tempo propadu foto trhu se zastavilo

Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech. Celkově z hlediska hodnoty meziročně poklesl o zhruba 19 %.

Na druhou stranu se třetí čtvrtletí vyvíjelo meziročně pozitivněji než předcházející dvě čtvrtletí. Za pozitivnějším vývojem ve třetím čtvrtletí stál segment kompaktů s pevným objektivem, především pak kompakty s velkým senzorem nebo Bridge kamery. Naopak u zrcadlovek došlo k výraznému poklesu.

Trh malých domácích spotřebičů se oživil

Ve 3. čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh malých domácích spotřebičů výraznější růst než v minulém čtvrtletí. Hodnota prodejů vzrostla o 5,6 % oproti stejnému období loňského roku.

Nejvýraznější nárůst mezi malými domácími spotřebiči vykazovaly přístroje na přípravu džusů a elektrické zubní kartáčky, následovány kuchyňskými roboty, kávovary a vysavači. Všechny tyto přístroje zaznamenaly růst i v kusovém vyjádření.

Mezi spotřebiče, které meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly v hodnotě, patří domácí pekárny, fritézy a parní hrnce.

Trh velkých domácích spotřebičů nadále roste

Ve třetím kvartálu roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči opět dosáhl pozitivního růstu v porovnání s předchozím kvartálem.

Meziročně vzrostl o 5,7 % v hodnotě a zaznamenal zvýšení průměrné ceny prodaných spotřebičů. Pozitivní vývoj v hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, obzvláště výrazný je u sušiček.

V objemu prodejů se trh vyvíjel pomalejším tempem. Co se týče prodaných kusů, mírný pokles postihl myčky nádobí a odsavače par. Internet a tradiční prodej se vyvíjely konstantně.

Podle GfK má na trh technického spotřebního zboží vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Tab.: Trh technického spotřebního zboží v ČR podle GfK

 

Q1

2014

Q2

2014

Q3

2014

Q3 14

/Q3 13

Q1-3

2014

Q1-3 14

/Q1-3 13

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

2 496

1 870

1 897

-7,8 %

6 263

-3,3 %

Foto (PH)

363

412

431

-18,7 %

1 207

-22,4 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 133

2 984

3 630

5,7 %

9 747

3,1 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 178

1 002

1 128

10,2 %

3 308

5,6 %

Informační technologie (IT)

4 430

4 198

4 696

13,7 %

13 324

7,8 %

Telekomunikace (TC)

2 493

2 661

3 259

35,0 %

8 413

20,7 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

402

363

393

13,1 %

1 159

9,0 %

Celkem

14 496

13 491

15 435

10,7 %

43 421

5,9 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK


Graf: Velikost trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

MMF24

Graf: Velikost trhu technického spotřebního zboží podle segmentů

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
Výhody a možnosti efektivního řízení projektů s Trello
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci
Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci