GfK: Poptávka po chytrých telefonech se v roce 2018 snížila, hodnota trhu však rostla

8. 3. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Prodej sice poklesl o 3 % na 1,44 miliardy kusů, i tak se ale globální trh chytrých telefonů vloni vyšplhal na hodnotu 522 miliard dolarů. Za úspěchem stojí hlavně prémiové modely. Spotřebitelé ovšem začínají být roztrpčení z nedostatku atraktivních inovací.

Podle nové zprávy společnosti GfK dosáhl globální trh chytrých telefonů v roce 2018 hodnoty 522 miliardy dolarů, a to i přes 3% pokles počtu prodaných kusů na 1,44 miliardy kusů. Tahounem růstu byly především prémiové modely.

GfK poukazuje, že v loňském roce představovaly chytré telefony největší část výdajů na globálním trhu spotřebního zboží, a dodává, že v roce 2019 očekává nárůst přibližně o jedno procento. 

Málo atraktivních inovací

Analýza uvádí, že v roce 2018 se přibližně 12 % chytrých telefonů prodávalo za cenu přesahující 800 dolarů. Střední třída s cenovkou 150 až 400 dolarů představovala zhruba 46 % celosvětových prodejů chytrých telefonů.

Srovnání se silným čtvrtým kvartálem roku 2017 dle GfK ukazuje, že přetrvává nedostatek atraktivních inovací, což nadále prodlužuje dobu, po níž zákazníci nahrazují chytrý telefon novým modelem, a dostává průměrnou prodejní cenu pod značný tlak.

Zážitky nad majetek

Studie GfK hovoří o změnách spotřebitelských trendů, kdy lidé začínají dávat přednost menšímu počtu zařízení lepší kvality a zároveň si více cení zážitků nežli dobrého pocitu z toho, že něco vlastní.

Z toho podle společnosti vyplývá, že inovace jako je vyšší kapacita paměti, větší displej nebo fotoaparát s mnohonásobně vyšším počtem pixelů nevzbuzují výrazně větší zájem u spotřebitelů a nezvyšují poptávku.

Náš výzkum ukazuje, že i když se nové funkce chytrých telefonů dají co do výkonnosti srovnávat s výpočetní kapacitou laptopů, je zapotřebí tyto špičkové vlastnosti využít k nabídce nových, silnějších zážitků,“ vysvětluje Igor Richter z GfK.

Z geografického hlediska analytická společnost uvádí, že pokles poptávky v Číně (meziročně o 19 %) má významný dopad na globální výsledky. Pokračující růst poptávky v rozvíjejících se asijských zemích (nárůst o 13 %) a v regionu CEE (nárůst o 3 %) tento pokles vyrovnává jen zčásti.

Základní nositelná elekronika nadále roste

GfK v neposlední řadě uvádí, že základní nositelná elektronika v roce 2018 nadále silně rostla – poptávka stoupla o 16 % a hodnota prodejů o 35 %. O zvýšenou poptávku se postaral hlavně příchod chytrých hodinek se SIM kartou.

bitcoin školení listopad 24

Tato zařízení tvoří v kategorii základní nositelné elektroniky největší část tržeb, jelikož podle společnosti představovala 17 % hodnoty prodejů základní nositelné elektroniky, což přestavuje meziroční nárůst o 8 %.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně