Internetové služby včetně e-shopů využívá i tzv. neinternetová část populace, tedy lidé, kteří přímo s internetem nepracují. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK.
Ta letos v srpnu provedla průzkum na reprezentativním vzorku 2 000 respondentů v České republice a na Slovensku.
„Lidé, kteří se nepřipojují k Internetu, patří v obou zemích k menšině. Zdá se však, že i oni si svou cestu do on-line prostředí najdou přes své nejbližší okolí," uvádí ve zprávě pro média Jiří Nosek, který v agentuře GfK zastává pozici financial services and technology sector leader.
Podle průzkumu agentury GfK 16 % české neinternetové populace již někdy požádalo příbuzného nebo známého o objednání zboží či služby prostřednictvím internetu. Na Slovensku pak jde o 8 % tamní části populace, která nepracuje s internetem.
Internetové služby přes své blizké využívají hlavně starší lidé
Internetové služby podle GfK využívají prostřednictvím někoho ze svého okolí především starší lidé. Podle průzkumu ve svém okolí hledají pomoc s nákupem zboží či objednávkou služeb přes internet více ženy než muži. Ti naopak více žádají pomoc ve svém okolí při vyhledávání informací.
Polovina neinternetové populace v České republice a více než třetina na Slovensku už někdy požádala rodinného příslušníka či známého o vyhledání informací na internetu o konkrétním výrobku nebo službě, případně dalších informaci.
Najít ve svém okolí někoho s přístupem k internetu není v České republice ani na Slovensku příliš těžké. Česká internetová populace čítá 75 % obyvatelstva. Slovensko mírně zaostává, když tamní internetová populace představuje 67 % ze všech obyvatel.
„Stále však zůstává otevřená otázka menšiny, která by za lepších finančních podmínek mohla, místo žádosti svých blízkých o vyhledání informace či koupě požadovaného výrobku, mít své vlastní internetové připojení,“ uvádí agentura GfK ve své zprávě pro média.
Dlužno dodat, že problém nemusí a zřejmě dnes už ani není výhradně v cenové či geografické dostupnosti internetového připojení, ale také v počítačové gramotnosti a ochotě se učit novým věcem.
Zdroj: GfK