GfK: Globální trh technického spotřebního zboží překročil hranici bilionu eur

21. 2. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: © daliu - Fotolia.com
Celosvětový trh spotřebního zboží v loňském roce zvýšil tržby o 4 % na 1,01 bilionu euro. K růstu přispěla většina segmentů v čele s telekomunikacemi, a malými domácími spotřebiči, pokles vykázaly jen velké domácí spotřebiče. Vzrůstajícím trendem je poptávka po prémiových zařízeních.

Společnost GfK ve své zprávě informuje, že globální trh technického spotřebního zboží v loňském roce zvýšil tržby o 4 % na 1,01 bilionu euro a poprvé tak překročil bilionovou hranici. GfK očekává, že v roce 2019 dojde k navýšení prodejů o 2 %.

Mezi produktové segmenty, které přispěly ke zvýšení tržeb, patří telekomunikace (růst o 7 %), malé domácí spotřebiče (7 %), spotřební elektronika/foto (6 %) a informační technologie/kancelářská technika (1 %).

Vidíme, že vývoj směřuje k nákupu prémiových produktů téměř ve všech segmentech. Spotřebitelé rovněž u produktů požadují vyšší konektivitu a jejich snadné a pohodlné použití,“ okomentoval aktuální trendy Markus Kick z GfK.

GfK uvádí, že pozici jedničky na trhu technického spotřebního zboží si udržel asijsko-pacifický region s podílem tržeb 42 %. Dalších 25 % tržeb bylo vygenerováno v Evropě, třetí se umístila Severní Amerika se zhruba 20% podílem.

Růst tržeb v telekomunikacích podporuje zájem o prémiová zařízení

Telekomunikace podle GfK roce 2018 zajistily 44 % z celkových tržeb a jejich objem činil zhruba 440 miliard euro. Představují tak v rámci technického spotřebního zboží největší segment.

Zpráva naznačuje, že stále více spotřebitelů se především v kategorii chytrých telefonů rozhoduje pro prémiové produkty, díky čemuž došlo k navýšení globálních prodejů o dalších sedm procent. Z hlediska prodaného množství však trh stagnuje.

Navzdory poklesu v Latinské Americe se tržby v roce 2018 celosvětově zvedly, zejména v Evropě (nárůst o 14 %) a v Severní Americe (12 %). V roce 2019 však GfK další nárůst tržeb neočekává, spíše předpokládá stabilní vývoj na stejné úrovni jako v předchozím roce.

Globální trh IT a kancelářské techniky posiluje Asie

V roce 2018 podle GfK utratili spotřebitelé na celém světě zhruba 157 miliard euro za informační technologie, kancelářskou techniku a spotřební materiál, což je zhruba stejně jako v předchozím roce.

Zpráva dodává, že v segmentu je nyní poptávka po vysoce výkonných zařízeních, především v oblasti herních počítačů a herních notebooků. Evropské tržby v tomto odvětví však v loňském roce stagnovaly.

Segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu v roce 2018 posílil o 3 % na přibližně 16 miliard euro, přičemž růst především Čína. V roce 2019 však GfK očekává u segmentu IT/kancelářská technika globální snížení tržeb asi o 3 %.

I ve spotřební elektronice lákají prémiová zařízení

GfK uvádí, že globální prodeje v segmentu spotřební elektronika/foto stouply v roce 2018 téměř o 6 % na 153 miliard euro. Sám o sobě tento segment tvoří asi 15 % veškerých prodejů technického spotřebního zboží.

I u spotřební elektroniky lze pozorovat zvyšující se zájem o prémiové produkty. Výrazný nárůst prodejů zaznamenaly dražší televizory s obrazovkou nejméně 50 palců. V segmentu prémiových produktů stoupá oblíbenost televizních přijímačů OLED.

Na trhu audio produktů byl růst tažen hlavně prodejem sluchátek a přenosných Bluetooth reproduktorů. V segmentu foto se naopak nepodařilo zvrátit negativní trend a v roce 2018 došlo k poklesu tržeb o dalších 5 %, roste ovšem zájem o high-end fotoaparáty.

Globálně dosáhly tržby za fotoaparáty a příslušenství tržby 15 miliard euro. Pro rok 2019 předpovídá GfK na globálním trhu spotřební elektroniky a foto poněkud menší růst tržeb zhruba na úrovni 4 %.

Velké domácí spotřebiče by měly opět růst

GfK uvádí, že velké domácí spotřebiče v loňském roce opět představovaly rámci technického spotřebního zboží druhý největší segment s tržbami kolem 177 miliard euro, a to nehledě na to, že došlo k mírnému poklesu o 1 %.

Dařilo se prodejům chladniček, trub, praček a myček, jež tvořily asi 17 % z celkových tržeb za prodej technického spotřebního zboží. GfK dodává, že roste poptávka po multifunkčních zařízeních s podporou konektivity či ovládání pomocí jiného zařízení.

Zpráva informuje, že evropský trh v této oblasti posílil o 3 %. Analytická společnost předpovídá pro rok 2019 další významný globální nárůst tržeb ve výši 6 %, který více než vykompenzuje mírné ztráty z loňska.

Silný růst malých domácích spotřebičů 

Zpráva informuje, že globální prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v roce 2018 zhruba 86 miliard euro, což představuje 7% nárůst. Poptávka se nejvíce zvýšila v Číně, tržby v Evropě rostly stejným tempem jako je celosvětový průměr.

bitcoin_skoleni

Spotřebitelé se podle GfK i nadále zaměřují na snadné a pohodlné užití výrobků. Společnost očekává v roce 2019 na globálním trhu malých domácích spotřebičů vzrůstající trend a predikuje růst prodejů o 8 %.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně