Společnost GfK ve své zprávě informuje, že globální trh technického spotřebního zboží v loňském roce zvýšil tržby o 4 % na 1,01 bilionu euro a poprvé tak překročil bilionovou hranici. GfK očekává, že v roce 2019 dojde k navýšení prodejů o 2 %.
Mezi produktové segmenty, které přispěly ke zvýšení tržeb, patří telekomunikace (růst o 7 %), malé domácí spotřebiče (7 %), spotřební elektronika/foto (6 %) a informační technologie/kancelářská technika (1 %).
„Vidíme, že vývoj směřuje k nákupu prémiových produktů téměř ve všech segmentech. Spotřebitelé rovněž u produktů požadují vyšší konektivitu a jejich snadné a pohodlné použití,“ okomentoval aktuální trendy Markus Kick z GfK.
GfK uvádí, že pozici jedničky na trhu technického spotřebního zboží si udržel asijsko-pacifický region s podílem tržeb 42 %. Dalších 25 % tržeb bylo vygenerováno v Evropě, třetí se umístila Severní Amerika se zhruba 20% podílem.
Růst tržeb v telekomunikacích podporuje zájem o prémiová zařízení
Telekomunikace podle GfK roce 2018 zajistily 44 % z celkových tržeb a jejich objem činil zhruba 440 miliard euro. Představují tak v rámci technického spotřebního zboží největší segment.
Zpráva naznačuje, že stále více spotřebitelů se především v kategorii chytrých telefonů rozhoduje pro prémiové produkty, díky čemuž došlo k navýšení globálních prodejů o dalších sedm procent. Z hlediska prodaného množství však trh stagnuje.
Navzdory poklesu v Latinské Americe se tržby v roce 2018 celosvětově zvedly, zejména v Evropě (nárůst o 14 %) a v Severní Americe (12 %). V roce 2019 však GfK další nárůst tržeb neočekává, spíše předpokládá stabilní vývoj na stejné úrovni jako v předchozím roce.
Globální trh IT a kancelářské techniky posiluje Asie
V roce 2018 podle GfK utratili spotřebitelé na celém světě zhruba 157 miliard euro za informační technologie, kancelářskou techniku a spotřební materiál, což je zhruba stejně jako v předchozím roce.
Zpráva dodává, že v segmentu je nyní poptávka po vysoce výkonných zařízeních, především v oblasti herních počítačů a herních notebooků. Evropské tržby v tomto odvětví však v loňském roce stagnovaly.
Segment kancelářské techniky a spotřebního materiálu v roce 2018 posílil o 3 % na přibližně 16 miliard euro, přičemž růst především Čína. V roce 2019 však GfK očekává u segmentu IT/kancelářská technika globální snížení tržeb asi o 3 %.
I ve spotřební elektronice lákají prémiová zařízení
GfK uvádí, že globální prodeje v segmentu spotřební elektronika/foto stouply v roce 2018 téměř o 6 % na 153 miliard euro. Sám o sobě tento segment tvoří asi 15 % veškerých prodejů technického spotřebního zboží.
I u spotřební elektroniky lze pozorovat zvyšující se zájem o prémiové produkty. Výrazný nárůst prodejů zaznamenaly dražší televizory s obrazovkou nejméně 50 palců. V segmentu prémiových produktů stoupá oblíbenost televizních přijímačů OLED.
Na trhu audio produktů byl růst tažen hlavně prodejem sluchátek a přenosných Bluetooth reproduktorů. V segmentu foto se naopak nepodařilo zvrátit negativní trend a v roce 2018 došlo k poklesu tržeb o dalších 5 %, roste ovšem zájem o high-end fotoaparáty.
Globálně dosáhly tržby za fotoaparáty a příslušenství tržby 15 miliard euro. Pro rok 2019 předpovídá GfK na globálním trhu spotřební elektroniky a foto poněkud menší růst tržeb zhruba na úrovni 4 %.
Velké domácí spotřebiče by měly opět růst
GfK uvádí, že velké domácí spotřebiče v loňském roce opět představovaly rámci technického spotřebního zboží druhý největší segment s tržbami kolem 177 miliard euro, a to nehledě na to, že došlo k mírnému poklesu o 1 %.
Dařilo se prodejům chladniček, trub, praček a myček, jež tvořily asi 17 % z celkových tržeb za prodej technického spotřebního zboží. GfK dodává, že roste poptávka po multifunkčních zařízeních s podporou konektivity či ovládání pomocí jiného zařízení.
Zpráva informuje, že evropský trh v této oblasti posílil o 3 %. Analytická společnost předpovídá pro rok 2019 další významný globální nárůst tržeb ve výši 6 %, který více než vykompenzuje mírné ztráty z loňska.
Silný růst malých domácích spotřebičů
Zpráva informuje, že globální prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v roce 2018 zhruba 86 miliard euro, což představuje 7% nárůst. Poptávka se nejvíce zvýšila v Číně, tržby v Evropě rostly stejným tempem jako je celosvětový průměr.
Spotřebitelé se podle GfK i nadále zaměřují na snadné a pohodlné užití výrobků. Společnost očekává v roce 2019 na globálním trhu malých domácích spotřebičů vzrůstající trend a predikuje růst prodejů o 8 %.
Zdroj: GfK