Společnost GfK uvedla, že celosvětový trh spotřební elektroniky zakončil minulý rok se 6% nárůstem prodejů, přičemž celkové tržby činily 138 miliard eur. Navíc dle společnosti stále existuje potenciál růstu v segmentu chytrých zařízení.
GfK vysvětluje, že poptávku po spotřební elektronice ovlivňují velké globální trendy jako je například rostoucí zájem o prémiová zařízení. Podle výzkumů společnosti téměř polovina spotřebitelů chce vlastnit menší počet, ale o to kvalitnějších zařízení.
„Určujícím faktorem úspěšnosti je intuitivní ovládání jednotlivých zařízení,“ podotýká Markus Kick z GfK. „Stále větší počet spotřebitelů totiž ztrácí zájem o taková elektronická zařízení, která nelze snadno ovládat.“
Globální trh televizorů vydělává na high-end zařízeních
GfK uvádí, že trh televizních přijímačů dosáhl v roce 2018 hodnoty přes 100 miliard euro a tvořil tak zhruba tři čtvrtiny celkových globálních tržeb za spotřební elektroniku. Zároveň meziročně stoupl o více než 5 %.
Podle společnosti rostla poptávka především o high-end zařízení s obrazovkou nejméně 50 palců. Tento segment dle GfK tvořil loni přes polovinu celosvětových tržeb za prodej televizorů. Větší popularitě se i nadále těší obrazovky s technologií OLED.
Podíl OLED zařízení na celkovém obratu z televizorů činí podle analýzy v současné době 5-10 %, přičemž větší počet výrobců tlačí ceny zařízení dolů. Například v západní Evropě dle GfK klesla loni průměrná cena televizoru OLED o zhruba 300 eur.
Audio trhu vládnou bezdrátová sluchátka a přenosné reproduktory
GfK poukazuje, že celkové tržby za sluchátka včetně sluchátek s mikrofonem stouply v roce 2018 o téměř 40 % na zhruba 14 miliard eur. Více než polovinu hodnoty prodeje přitom podle analýzy vygenerovala zařízení s technologií Bluetooth.
Společnost odhaduje, že vzhledem k tomu, že výrobci chytrých telefonů ve stále větší míře odstraňují sluchátkové konektory, prodej bezdrátových sluchátek a headsetů i nadále poroste. Největším hitem je dle GfK provedení se dvěma oddělenými sluchátky.
V roce 2018 tento segment totiž vygeneroval vyšší tržby než dobře zavedený segment sluchátek s aktivním potlačením zvuku. Díky uvedení výkonných sluchátek za cenu 150 eur a více se zvýšila i průměrná prodejní cena o více než 20 %.
GfK dále uvádí, že prodej přenosných reproduktorů s technologií Bluetooth stoupl loni o 15 % na skoro 5 miliard eur. Společnost dodává, že třetinu celkových tržeb této produktové kategorie zajistila zařízení z prémiové kategorie s cenovou 150 eur a více.
Multiroom audio systémy musí být chytré
Společnost se v neposlední řadě zaměřila i na trh multiroom zařízení, která umožňují hrát v různých místnostech různou hudbu. Tato kategorie totiž zaznamenala pokles. GfK uvádí, že opětovný růst zajistí jen uvedení zařízení s chytrými funkcemi.
Vedle běžných reproduktorů jsou podle analýzy na vzestupu i další zařízení jako soundbary nebo chytré obrazovky, jež propojují hlasového asistenta založeného na umělé inteligenci s vizuální zpětnou vazbou.
Tato zařízení mají dle GfK potenciál stát se centrální řídicí jednotkou chytré domácnosti a dokazují, že hlasové ovládání samo o sobě ještě nemusí nabídnout pohodlnou intuitivní provozuschopnost, kterou dnes spotřebitelé od technologických produktů očekávají.
Zdroj: GfK