Podobně jako ve světě je i na Slovensku patrné postupné zotavování se z ekonomické recese. Ačkoli přibližně dvě pětiny slovenských firem zasáhl pokles ekonomiky buď výrazně, nebo velmi výrazně, očekávání manažerů pro tento rok je poměrně optimistické a až polovina z nich zastává názor, že tržní podmínky se letos mírně zlepší. Skoro čtvrtina pak očekává stagnaci.
Dalším aspektem je růst tržního podílu. Přibližně 42 % respondentů se shodlo na tom, že podíl na trhu se změní, přičemž pořadí tržních hráčů zaznamená silnější otřesy především v segmentu služeb a obchodu. Pozitivní výsledky přichází i z hlediska změny obratu, když pouze 12,9 % firem očekává pokles. Ani ne čtvrtina, 21 %, očekává stagnaci a 57,2 % firem předpokládá mírný růst.
Martin Mravec z GfK Slovakia doplňuje, že je evidentní, že krize přispěla a ještě přispěje k rozsáhlým horizontálním změnám ve vybraných sektorech. Z výsledků průzkumu dále plynou strategické priority společností, mezi které patří zejména optimální nákladová struktura, kvalita prodejní sítě a kvalita produktů. Dalšími jsou také motivace zaměstnanců, efektivní marketingová komunikace a inovace.
Zdroj: GfK Slovakia
Zdroj: GfK Slovakia
Zdroj: GfK Slovakia
Cílovou skupinou průzkumu byly generální ředitelé, výkonní ředitelé, konatelé a CEO ze sektoru služeb, průmyslu a obchodu. Dohromady se do dubnového průzkumu zapojilo více jak 120 respondentů.
Zdroj: GfK Slovakia, ChannelWorld