Přes dvě pětiny dotázaných respondentů v průzkumu GfK nakupuje v e-shopech maximálně jednou za měsíc. Alespoň jednou za týden zboží přes internet koupí 14 % dotázaných.
Nejčastěji nakupují mladší ročníky od 20 do 29 let, a to často i několikrát do měsíce.
Jde především o lidi s nejvyšším vzděláním, bez výraznějšího regionálního rozdílu (výjimkou je Praha). Nejčastěji na internetu nakupují podnikatelé, studenti a ženy na mateřské dovolené. U těchto zákaznických skupin dosahuje příjem domácnosti průměrné republikové výše.
Průzkum GfK provedlo metodou CAWI v srpnu 2012 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 15–65 let.
Elektronika jako primární cíl nákupu v e-shopu
Přes internet lidé nakupují především elektroniku a oblečení (35-40 %). Tyto komodity v největší míře kupují mladí lidé ve věku 15-29 let. Elektroniku si v internetových obchodech pořizuje více než polovina dotázaných mužů. Nejvíce si elektroniku pořizují podnikatelé a studenti.
Dalšími častými předměty nákupu je kosmetika a audio/video nosiče a knihy (20 %). Pořízení dovolené a finančních služeb osciluje kolem 10 procent a nejnižší zájem vykazuje stále nepříliš používaný nákup potravin (7 %).
Napříč všemi kategoriemi zboží v internetových nákupech dominuje Praha, následovaná moravskými regiony a až poté regiony z Čech.
Největší ochotu pořídit si v budoucnu věci přes internet vyjadřují lidé opět u elektroniky (56 procent), oblečení (45 procent) a knih/audio/video (39 procent).
Specializované e-shopy vedou
Prakticky většina dotázaných lidí pořizuje zboží přes specializované e-shopy (80 %) a jen necelá polovina využívá on-line aplikace kamenného obchodu (48 %).
Důležitou roli zde podle GfK hraje věk zákazníka, kdy s rostoucím věkem klesá ochota nakupovat přes aplikaci kamenného obchodu. Tento trend je patrný i u plánovaného využití obou prodejních kanálů do budoucna, kde se respondenti ve větší míře přiklánějí k využití aplikací kamenných obchodů (na 65 %).
Kartou platí čtvrtina zákazníků
Platba je u on-line nákupu ještě stále realizovaná především hotovostí při předání zboží (62 %) či přímým bankovním převodem na účet prodejce (56 %).
Průzkum však ukazuje, že zákazníci začínají více používat modernější metody platby, kdy již čtvrtina z nich používá i platbu kartou, následovanou speciálními platebními systémy (např. PayU, PayPal či PaySec).
Nejméně používanou je platba kartou při převzetí, kterou využívá jen desetina všech zákazníků.
U nejběžnějších forem platby nehraje věk, pohlaví a velikost sídla zásadní roli. Nicméně nové metody placení (platební karty a tlačítka) využívají spíše mladší muži, s vyšším vzděláním a z větších měst.
Zdroj: GfK