GfK: Dvě pětiny Čechů nakupují přes internet alespoň jednou měsíčně

21. 8. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © jamdesign - Fotolia.com
V průzkumu GfK uvedlo 96 % respondentů, že již někdy nakupovalo přes internet. Nejčastěji lidé nakupují elektroniku. Jaké typy zákazníků ji nakupují nejčastěji, kde a jak platí?

GfK: Dvě pětiny Čechů nakupují přes internet alespoň jednou měsíčněPřes dvě pětiny dotázaných respondentů v průzkumu GfK nakupuje v e-shopech maximálně jednou za měsíc. Alespoň jednou za týden zboží přes internet koupí 14 % dotázaných.

Nejčastěji nakupují mladší ročníky od 20 do 29 let, a to často i několikrát do měsíce.

Jde především o lidi s nejvyšším vzděláním, bez výraznějšího regionálního rozdílu (výjimkou je Praha). Nejčastěji na internetu nakupují podnikatelé, studenti a ženy na mateřské dovolené. U těchto zákaznických skupin dosahuje příjem domácnosti průměrné republikové výše.

Průzkum GfK provedlo metodou CAWI v srpnu 2012 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů ve věku 15–65 let.

Elektronika jako primární cíl nákupu v e-shopu

Přes internet lidé nakupují především elektroniku a oblečení (35-40 %). Tyto komodity v největší míře kupují mladí lidé ve věku 15-29 let. Elektroniku si v internetových obchodech pořizuje více než polovina dotázaných mužů. Nejvíce si elektroniku pořizují podnikatelé a studenti.

Dalšími častými předměty nákupu je kosmetika a audio/video nosiče a knihy (20 %). Pořízení dovolené a finančních služeb osciluje kolem 10 procent a nejnižší zájem vykazuje stále nepříliš používaný nákup potravin (7 %).

Napříč všemi kategoriemi zboží v internetových nákupech dominuje Praha, následovaná moravskými regiony a až poté regiony z Čech.

Největší ochotu pořídit si v budoucnu věci přes internet vyjadřují lidé opět u elektroniky (56 procent), oblečení (45 procent) a knih/audio/video (39 procent).

Specializované e-shopy vedou

Prakticky většina dotázaných lidí pořizuje zboží přes specializované e-shopy (80 %) a jen necelá polovina využívá on-line aplikace kamenného obchodu (48 %).

Důležitou roli zde podle GfK hraje věk zákazníka, kdy s rostoucím věkem klesá ochota nakupovat přes aplikaci kamenného obchodu. Tento trend je patrný i u plánovaného využití obou prodejních kanálů do budoucna, kde se respondenti ve větší míře přiklánějí k využití aplikací kamenných obchodů (na 65 %).

Kartou platí čtvrtina zákazníků

Platba je u on-line nákupu ještě stále realizovaná především hotovostí při předání zboží (62 %) či přímým bankovním převodem na účet prodejce (56 %).

Průzkum však ukazuje, že zákazníci začínají více používat modernější metody platby, kdy již čtvrtina z nich používá i platbu kartou, následovanou speciálními platebními systémy (např. PayU, PayPal či PaySec).

bitcoin_skoleni

Nejméně používanou je platba kartou při převzetí, kterou využívá jen desetina všech zákazníků.

U nejběžnějších forem platby nehraje věk, pohlaví a velikost sídla zásadní roli. Nicméně nové metody placení (platební karty a tlačítka) využívají spíše mladší muži, s vyšším vzděláním a z větších měst.

Zdroj: GfK

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně