Podle závěrů studie GfK TEMAX dosáhl český trh s technickým spotřebním zbožím za druhé čtvrtletí roku 2016 meziročního růstu o 2,5 % při tržbách ve výši 15,666 miliardy korun.
Pozitivní vývoj zaznamenaly sektory spotřební elektroniky, velkých a malých domácích spotřebičů a již tradičně také telekomunikace, naopak segmenty informačních technologií, kancelářské techniky a fotopřístrojů se i nadále potýkaly s problémy.
Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR
Zdroj: GfK
Informační technologie poklesly o 7,8 %
Jediným segmentem, který dokázal v kategorii informačních technologií za druhé čtvrtletí 2016 růst, byly monitory, a to o více než 8 % oproti stejnému období minulého roku.
Ostatní produktové skupiny meziročně klesaly, nejvíce pak tablety, které zaznamenaly pokles o více než 22 %. Také přenosným počítačům (největší kategorii v sektoru IT), se meziročně snížil obrat, konkrétně o 7,5 %.
Telekomunikace drží trh nad vodou
Sektor telekomunikací rostl ve druhém kvartálu 2016 o více než 9 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015 a byl tak druhým nejrychleji rostoucím segmentem trhu.
Celkový růst v kategorii mobilních telefonů, tedy jak „klasických“, tak chytrých, se dostal na úroveň 6,3 %. Výrazně se dařilo sortimentu nositelné elektroniky, které za 2. čtvrtletí 2016 vyrostla meziročně o více než 800 %.
Kancelářská technika se propadla
Sektor kancelářské techniky vykázal za 2. čtvrtletí pokles o téměř 9 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Poklesu nezabránil ani nárůst průměrné ceny u inkoustových tiskových zařízení.
Negativní vývoj byl podle GfK ovlivněn hlavně poklesem tržeb za laserová tisková zařízení. V tomto segmentu také meziročně klesly průměrné ceny, a to o 5 %.
Spotřební elektronika v zelených číslech
Sektor spotřební elektroniky narostl letos za druhý kvartál ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o téměř 6 %. Silný růst byl zaznamenán v segmentu set-top-boxů, a to hlavně díky rostoucímu zájmu o funkci DVB-S2, který vyvolal plánovaný přechod na druhou generaci standardu pro satelitní vysílání v roce 2016.
Televizory – největší segment spotřební elektroniky – zůstaly hodnotově na stejné výši díky nárůstu průměrné ceny. Podíl modelů s rozlišením 4K však přesáhl 31 % a pokračuje v růstu, stejně jako sortiment s úhlopříčkou 55 palců a více.
Foto trh pokračoval v poklesu
Ani růst průměrné ceny digitálních fotoaparátů nezabránil dalšímu poklesu jejich hodnoty ve druhém čtvrtletí 2016 na úrovni 8,9 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku.
Prodeje zrcadlovek a kompaktů klesaly, avšak kompakty s výměnným objektivem zaznamenaly růst díky zvýšení průměrné ceny. Celkově trh fota za druhém čtvrtletí 2016 klesal o 6,5%, navzdory pozitivnímu vývoji u objektivů.
Velké domácí spotřebiče vykázaly solidní růst
Trh velkých domácích spotřebičů zaznamenal ve druhém kvartálu solidní meziroční růst přesahující 7 %. Přírůstek zaznamenaly všechny produktové skupiny v čele s největším skupinou chlazení, která vykázala nárůst přes 9 %.
Malé domácí spotřebiče rostly ze všeho nejvíce
Malým domácím spotřebičům se ve druhém čtvrtletí dařilo, když celý segment zaznamenal meziroční růst přesahující 11 %, tedy zdaleka nejvíce z celého trhu technického spotřebního zboží.
Největší růst byl zaznamenán v kategorii péče o zuby, ale zvýšenou poptávku zaznamenala také řada drobných kuchyňských spotřebičů, zejména stolní mixéry.
Podíl internetových prodejů u většiny skupin rostl s výjimkou fritéz a odšťavňovačů.
Obr 2. - Sumář v tabulce
Zdroj: GfK