Společnost GfK zveřejnila výsledky výzkumu prodeje v segmentu fotoaparátů a objektivů za první pololetí roku 2013. Studie odhalila hranici napříč celým segmentem, přičemž klíčovým faktorem je zde srovnání s kvalitou fotografií z chytrých telefonů.
Přístroje, pro než jsou telefony konkurencí, zaznamenaly prudký pokles; kvalitní přístroje, s nimiž se telefony nemohou rovnat, naopak rosty. Celkově se trh s fotografickými potřebami v západní Evropě propadl meziročně o 10 %.
Kompakty s malým zoomem podlehly telefonům
Studie ukázala, že jednoduché kompaktní fotoaparáty se zoomem malého rozsahu čelí konkurenci chytrých telefonů s vestavěným fotoaparátem a jejich tržby v prvním pololetí roku 2013 propadly o 40 %.
Tržby z prodeje vysoce kvalitních digitálních fotoaparátů naproti tomu stouply, u některých typů dokonce velmi prudce, v závislosti na cílovém zákazníkovi a rozsahu využití. Například prodej full-frame digitálních jednookých zrcadlovek vzrostll o 26 %. Při vysoké průměrné prodejní ceně 2 245 eur se tento typ produktu podílel na celkových tržbách z prodeje fotoaparátů ze 14 % a měl pozitivní vliv na maloobchodní zisky.
Vyvážil tak klesající tržby z prodeje jednookých zrcadlovek s menším snímacím čipem a klasických kompaktních fotoaparátů (pokles o 10 %, respektive o 8 %).
Tržby z prodeje fotoaparátů s vyměnitelným objektivem nyní tvoří kolem poloviny celkových tržeb.
Čím větší zoom, tím žádanější
Daří se i lepším fotoaparátům s pevným objektivem. Patří sem fotoaparáty s větším snímacím čipem, které zaznamenaly nárůst tržeb kolem 7 %. Vzhledem ke své poměrně vysoké ceně kolem 450 eur přispívají k celkové proměně trhu s fotoaparáty.
Nárůst tržeb u fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu (20x a více) je ještě zásadnější. Tržby zde stouply o 44 %. Každé třetí euro vydané za nákup fotoaparátu s pevným objektivem šlo právě na nákup v tomto segmentu. Rychle rostou i prodeje cestovních fotoaparátů o maximální tloušťce 4 cm.
Průměrná cena fotoaparátů se zoomem velkého rozsahu se v první polovině roku neměnila a zůstala na přibližně 250 eurech. Do června 2013 se tyto fotoaparáty na celkových tržbách podílely více než z jedné čtvrtiny a na tržbách z prodeje fotoaparátů s pevným objektivem z poloviny.
Každý sedmý fotoaparát je připojen k internetu
Pohyb tržeb u digitálních jednookých zrcadlovek a bezzrcadlovek do velké míry ovlivňuje i pohyb v tržbách u fotoaparátů s výměnným objektivem. Zde stouply v prvním pololetí roku 2013 tržby o 2 %.
Celkově se tyto fotoaparáty na tržbách z prodeje fotografických potřeb (fotoaparátů i objektivů) podílejí z 22 %. GfK z toho usuzuje, že na trhu je místo především pro výrobce doplňků, neboť zákazníci se stále více zajímají o vysoce kvalitní fotoaparáty.
Fotoaparáty jsou stále častěji on-line. V červnu 2013 poskytoval každý sedmý fotoaparát možnost bezdrátového připojení k internetu.
Telefony trh nehubí, nýbrž proměňují
GfK uzavírá svou zprávu s tím, že chytré telefony sice možná ubírají z prodejů levnějším fotoaparátům, zároveň se ale díky nim s fotografií setká větší počet uživatelů než v minulosti. Dávají tak celému odvětví možnost oslovit co nejvíce zákazníků, kteří možná v budoucnosti investují i do opravdu kvalitního fotoaparátu.
Studie se opírá o data sebraná z malobchodního panelu společnosti GfK v Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku v první polovině roku 2013.
Zdroj: GfK