Podle výsledků šetření GfK Temax vykázal český trh technického spotřebního zboží pozitivní vývoj s meziročním nárůstem o téměř 10 % v posledním kvartálu roku 2015.
Největším tempem roste již tradičně sektor telekomunikací následovaný sektory malých a velkých domácích spotřebičů. Mírný přírůstek zaznamenaly také sektory informačních technologií, kancelářské techniky a také spotřební elektroniky. K poklesům došlo pouze u fota.
GfK zároveň uvádí, že na tuzemský trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR
Zdroj: GfK
Informační technologie rostly jen mírně
GfK uvádí, že v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenal sektor informačních technologií jen mírný meziroční nárůst obratu o 1,3 %. Nadále pokračovaly dvouciferné propady tabletů v kusovém i hodnotovém vyjádření.
Na druhé straně se dařilo přenosným počítačům a monitorům, stolní počítače zůstaly zhruba na stejné úrovni. Tyto kategorie však nebyly schopny objemově kompenzovat výraznou ztrátu tabletů. Průměrná cena nejvíce vzrostla u monitorů, díky stále trvajícímu přesunu spotřebitelské poptávky k sortimentu s větší úhlopříčkou.
Dynamika telekomunikací zpomaluje
Obrat segmentu telekomunikací se v posledním čtvrtletí roku 2015 v meziročním srovnání dvouciferně zvýšil, ovšem tempo růstu podle GfK nadále zpomaluje. Poptávka je především po chytrých telefonech s velikostí uhlopříčky mezi 5 až 5,6 palci a s podporou LTE.
Inkoust táhne vzhůru segment kancelářské techniky
Celková hodnota tržeb z prodeje kancelářské techniky v závěrečném čtvrtletí meziročně vzrostla o 5%. Růst byl tažen zejména segmentem inkoustových tiskových zařízení, kde se projevuje rostoucí poptávka po pokročilejších zařízeních určených pro profesionální použití. V rámci laserového trhu rostla hodnota prodejů jen mírně, s ohledem na pokračující cenovou erozi.
Spotřební elektronika rostla díky televizím
Hodnota trhu spotřební elektroniky se dokázala v celoročním srovnání zvýšit o 2,9 %, meziročně rostla ve čtvrtém kvartálu o 5,5 %. Tento celkový vývoj byl podle GfK zásadně ovlivněn vývojem v klíčové kategorii televizorů.
Spotřebitelé sice zakoupili méně televizorů než v roce 2014, nicméně za televizor vydali v průměru vyšší částku díky rostoucí poptávce po větších úhlopříčkách. Rostla také váha pokročilých parametrů jako Smart TV, Ultra HD a prohnutá obrazovka.
Meziroční hodnotové nárůsty vykázala i většina kategorií audio trhu a díky akčním kamerám rostou i videokamery.
Foto trh pokračuje v propadu
Trh digitálních fotoaparátů se nadále dostává do záporných výsledků. Obrat segmentu v posledním čtvrtletí meziročně poklesl o téměř 15 %. Navzdory tomuto vývoji se prosincové prodeje zrcadlovek pohybovaly v mírném jednociferném poklesu a kompakty s vyměnitelným objektivem skončily dokonce v kladných hodnotách, co se týče kusového vyjádření.
Malé domácí spotřebiče dále rostou...
Trh malých domácích spotřebičů vykazoval i ve čtvrtém čtvrtletí růst oproti stejnému období minulého roku, a to o 11,6 %. Průměrná cena výrobků se zvyšuje napříč všemi kategoriemi, zejména kvůli spotřebitelské preferenci dražších produktů.
Všechny sledované produktové skupiny se za celý rok 2015 vyvíjejí v hodnotě pozitivně – nárůst byl nejvíce zřetelný u odšťavňovačů a zubní hygieny. V kusovém vyjádření však klesají zejména kávovary a žehličky.
... a ty velké rovněž
Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal meziročně velice solidní 10% nárůst v hodnotě. Pozitivní meziroční vývoj v kusech i obratu můžeme vidět u všech produktových skupin. Největší dynamiku zaznamenáváme u sušiček a myček nádobí.
Obecně jsou spotřebitelé ochotni investovat do vybavenějších modelů, a tak se průměrná cena u většiny kategorií, s výjimkou sušiček a odsavačů par, zvýšila.
Obr. 2 – Sumář v tabulce
Zdroj: GfK TEMAX