GfK: Český trh technického spotřebního zboží zakončil rok 2015 solidním růstem

16. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Trh vyrostl ve čtvrtém kvartálu 2015 o bezmála 10 %, přičemž rostl ve všech segmentech s výjimkou fotoaparátů. Na pozitivním výsledku se podle GfK podepsala pozitivní makroekonomická situace a s ní spojená rostoucí důvěra spotřebitelů.

Podle výsledků šetření GfK Temax vykázal český trh technického spotřebního zboží pozitivní vývoj s meziročním nárůstem o téměř 10 % v posledním kvartálu roku 2015.

Největším tempem roste již tradičně sektor telekomunikací následovaný sektory malých a velkých domácích spotřebičů. Mírný přírůstek zaznamenaly také sektory informačních technologií, kancelářské techniky a také spotřební elektroniky. K poklesům došlo pouze u fota.

GfK zároveň uvádí, že na tuzemský trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR

GfK TEMAX Czech Republic

Zdroj: GfK

Informační technologie rostly jen mírně

GfK uvádí, že v posledním čtvrtletí loňského roku zaznamenal sektor informačních technologií jen mírný meziroční nárůst obratu o 1,3 %. Nadále pokračovaly dvouciferné propady tabletů v kusovém i hodnotovém vyjádření.

Na druhé straně se dařilo přenosným počítačům a monitorům, stolní počítače zůstaly zhruba na stejné úrovni. Tyto kategorie však nebyly schopny objemově kompenzovat výraznou ztrátu tabletů. Průměrná cena nejvíce vzrostla u monitorů, díky stále trvajícímu přesunu spotřebitelské poptávky k sortimentu s větší úhlopříčkou.

Dynamika telekomunikací zpomaluje 

Obrat segmentu telekomunikací se v posledním čtvrtletí roku 2015 v meziročním srovnání dvouciferně zvýšil, ovšem tempo růstu podle GfK nadále zpomaluje. Poptávka je především po chytrých telefonech s velikostí uhlopříčky mezi 5 až 5,6 palci a s podporou LTE.

Inkoust táhne vzhůru segment kancelářské techniky 

Celková hodnota tržeb z prodeje kancelářské techniky v závěrečném čtvrtletí meziročně vzrostla o 5%. Růst byl tažen zejména segmentem inkoustových tiskových zařízení, kde se projevuje rostoucí poptávka po pokročilejších zařízeních určených pro profesionální použití. V rámci laserového trhu rostla hodnota prodejů jen mírně, s ohledem na pokračující cenovou erozi.

Spotřební elektronika rostla díky televizím

Hodnota trhu spotřební elektroniky se dokázala v celoročním srovnání zvýšit o 2,9 %, meziročně rostla ve čtvrtém kvartálu o 5,5 %. Tento celkový vývoj byl podle GfK zásadně ovlivněn vývojem v klíčové kategorii televizorů.

Spotřebitelé sice zakoupili méně televizorů než v roce 2014, nicméně za televizor vydali v průměru vyšší částku díky rostoucí poptávce po větších úhlopříčkách. Rostla také váha pokročilých parametrů jako Smart TV, Ultra HD a prohnutá obrazovka.

Meziroční hodnotové nárůsty vykázala i většina kategorií audio trhu a díky akčním kamerám rostou i videokamery.

Foto trh pokračuje v propadu 

Trh digitálních fotoaparátů se nadále dostává do záporných výsledků. Obrat segmentu v posledním čtvrtletí meziročně poklesl o téměř 15 %. Navzdory tomuto vývoji se prosincové prodeje zrcadlovek pohybovaly v mírném jednociferném poklesu a kompakty s vyměnitelným objektivem skončily dokonce v kladných hodnotách, co se týče kusového vyjádření.

Malé domácí spotřebiče dále rostou...

Trh malých domácích spotřebičů vykazoval i ve čtvrtém čtvrtletí růst oproti stejnému období minulého roku, a to o 11,6 %. Průměrná cena výrobků se zvyšuje napříč všemi kategoriemi, zejména kvůli spotřebitelské preferenci dražších produktů.

Všechny sledované produktové skupiny se za celý rok 2015 vyvíjejí v hodnotě pozitivně – nárůst byl nejvíce zřetelný u odšťavňovačů a zubní hygieny. V kusovém vyjádření však klesají zejména kávovary a žehličky.

... a ty velké rovněž

Trh s velkými domácími spotřebiči vykázal meziročně velice solidní 10% nárůst v hodnotě. Pozitivní meziroční vývoj v kusech i obratu můžeme vidět u všech produktových skupin. Největší dynamiku zaznamenáváme u sušiček a myček nádobí.

Obecně jsou spotřebitelé ochotni investovat do vybavenějších modelů, a tak se průměrná cena u většiny kategorií, s výjimkou sušiček a odsavačů par, zvýšila.

Obr. 2  Sumář v tabulce

ICTS24

GfK TEMAX Czech Republic

Zdroj: GfK TEMAX

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících