K pozitivnímu 3% vývoji podle GfK přispěla většina sektorů, nejdynamičtěji se vyvíjel sektor telekomunikací. Naopak k největšímu propadu došlo v sektoru fota.
Trh IT mírně klesl
V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal trh informačních technologií pokles o 1,5 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Negativní vývoj byl ovlivněn přenosnými počítači, které tvoří stěžejní kategorii z hlediska obratu. Na druhé straně media tablety, které i nadále vykazovaly meziroční nárůst, nedokázaly kompenzovat ztrátu přenosných počítačů.
V hodnotovém vyjádření se mírně dařilo i stolním počítačům a monitorům, u kterých se spotřebitelská poptávka přesouvá k dražším modelům s větší úhlopříčkou. Změna struktury pokračuje i v rámci přenosných počítačů, kde se meziročně dařilo ultratenkým zařízením, naopak segment netbooků již zcela opouští trh.
Kancelářská technika se těší růstu
Pozitivní meziroční vývoj tržeb v sektoru kancelářské techniky pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 7 %.
V růstu prodejů pokračoval zejména segment laserových multifunkčních zařízení. V rámci inkoustového trhu pokračuje posun spotřebitelské poptávky směrem k zařízením s vyšší přidanou hodnotou, který přispívá k celkovému růstu tržeb.
Telekomunikace díky smartphonům stále rostou
Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst o více než 11 %. Za pozitivním vývojem stojí především pokračující zvýšená poptávka po chytrých telefonech. Rostl pak zejména segment s uhlopříčkou 4 palce a více.
Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
TV pomáhají trhu spotřební elektroniky
Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku nárůst o 2 % z hlediska hodnoty. Celý trh je do značné míry ovlivňován trhem s televizemi, které se na začátku roku pohybovaly po delším období opět v černých číslech.
To bylo způsobeno hned několika faktory: konaly se olympijské hry, byl zde ještě určitý dozvuk intervencí České národní banky a také relativně velmi nízký základ minulého období pak dotvořil ve výsledku pozitivní vývoj.
Ostatní kategorie, jako např. audiosystémy, set top boxy nebo MP3/MP4 přehrávače však i nadále provázely negativní trendy.
Foto trh se dále propadá
V prvním čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty téměř o 23 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Za negativním vývojem stojí především segment kompaktů s pevným objektivem a cenová eroze u zrcadlovek a kompaktů s výměnným objektivem.
O malé domácí spotřebiče je stále zájem
Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal pozitivní vývoj také v 1. čtvrtletí roku 2014, kdy hodnota prodejů stoupla o téměř 5 % oproti stejnému období loňského roku.
Nejvýrazněji rostly kategorie kuchyňských robotů, v růstu pokračovaly také kávovary a vysavače.
Nadále klesaly domácí pekárny, parní hrnce a fritézy, mírný pokles zaznamenaly také kulmy.
Segment velkých spotřebičů začátkem roku rostl
V prvním kvartálu roku 2014 vykázal trh s velkými domácími spotřebiči pozitivní vývoj, kdy celkově tento sektor rostl o více než 8 %.
Tempo nárůstu prodejů bylo vyrovnané jak u volně stojících, tak i vestavných spotřebičů. Celkově se trh vyvíjel pozitivně napříč produktovými skupinami, největší meziroční nárůsty byly u sušiček a dále chlazení.
Spotřebitelská důvěra se postupně zvyšuje
Na trh technického spotřebního zboží má vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
Tab.: Vývoj spotřebního thu s technickým zbožím
Q2 2013 |
Q3 2013 |
Q4 2013 |
Q1 2014 |
Q1 14 /Q1 13 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
|
Spotřební elektronika (CE) |
1 925 |
2 012 |
4 003 |
2 496 |
1,9 % |
Foto (PH) |
549 |
525 |
703 |
363 |
-22,7 % |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
2 967 |
3 340 |
3 803 |
3 133 |
8,5 % |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
1 000 |
1 032 |
2 319 |
1 178 |
4,8 % |
Informační technologie (IT) |
3 619 |
4 000 |
6 608 |
4 430 |
-1,5 % |
Telekomunikace (TC) |
2 322 |
2 414 |
3 701 |
2 493 |
11,5 % |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
344 |
352 |
460 |
402 |
7,4 % |
Celkem Česká Republika |
12 726 |
13 674 |
21 599 |
14 496 |
3,3 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
GfK Temax je index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula společnost GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech prováděných v maloobchodním panelu GfK.
Zdroj: GfK