GfK: Český trh spotřebního IT zboží v 1. čtvrtletí klesl o 1,5 %

19. 5. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: photoredaktor - Fotolia.com
Výsledky studie GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2014 ukazují, že trh technického spotřebního zboží v České republice meziročně rostl v hodnotě o více než 3 %.

K pozitivnímu 3% vývoji podle GfK přispěla většina sektorů, nejdynamičtěji se vyvíjel sektor telekomunikací. Naopak k největšímu propadu došlo v sektoru fota.

Trh IT mírně klesl

V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenal trh informačních technologií pokles o 1,5 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Negativní vývoj byl ovlivněn přenosnými počítači, které tvoří stěžejní kategorii z hlediska obratu. Na druhé straně media tablety, které i nadále vykazovaly meziroční nárůst, nedokázaly kompenzovat ztrátu přenosných počítačů.

V hodnotovém vyjádření se mírně dařilo i stolním počítačům a monitorům, u kterých se spotřebitelská poptávka přesouvá k dražším modelům s větší úhlopříčkou. Změna struktury pokračuje i v rámci přenosných počítačů, kde se meziročně dařilo ultratenkým zařízením, naopak segment netbooků již zcela opouští trh.

Kancelářská technika se těší růstu 

Pozitivní meziroční vývoj tržeb v sektoru kancelářské techniky pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 7 %.

V růstu prodejů pokračoval zejména segment laserových multifunkčních zařízení. V rámci inkoustového trhu pokračuje posun spotřebitelské poptávky směrem k zařízením s vyšší přidanou hodnotou, který přispívá k celkovému růstu tržeb.

Telekomunikace díky smartphonům stále rostou

Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst o více než 11 %. Za pozitivním vývojem stojí především pokračující zvýšená poptávka po chytrých telefonech. Rostl pak zejména segment s uhlopříčkou 4 palce a více.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

 Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

TV pomáhají trhu spotřební elektroniky

Trh spotřební elektroniky vykázal oproti stejnému období loňského roku nárůst o 2 % z hlediska hodnoty. Celý trh je do značné míry ovlivňován trhem s televizemi, které se na začátku roku pohybovaly po delším období opět v černých číslech.

To bylo způsobeno hned několika faktory: konaly se olympijské hry, byl zde ještě určitý dozvuk intervencí České národní banky a také relativně velmi nízký základ minulého období pak dotvořil ve výsledku pozitivní vývoj.

Ostatní kategorie, jako např. audiosystémy, set top boxy nebo MP3/MP4 přehrávače však i nadále provázely negativní trendy.

Foto trh se dále propadá

V prvním čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty téměř o 23 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Za negativním vývojem stojí především segment kompaktů s pevným objektivem a cenová eroze u zrcadlovek a kompaktů s výměnným objektivem.

O malé domácí spotřebiče je stále zájem

Trh malých domácích spotřebičů zaznamenal pozitivní vývoj také v 1. čtvrtletí roku 2014, kdy hodnota prodejů stoupla o téměř 5 % oproti stejnému období loňského roku.

Nejvýrazněji rostly kategorie kuchyňských robotů, v růstu pokračovaly také kávovary a vysavače.

Nadále klesaly domácí pekárny, parní hrnce a fritézy, mírný pokles zaznamenaly také kulmy.

Segment velkých spotřebičů začátkem roku rostl

V prvním kvartálu roku 2014 vykázal trh s velkými domácími spotřebiči pozitivní vývoj, kdy celkově tento sektor rostl o více než 8 %.

Tempo nárůstu prodejů bylo vyrovnané jak u volně stojících, tak i vestavných spotřebičů. Celkově se trh vyvíjel pozitivně napříč produktovými skupinami, největší meziroční nárůsty byly u sušiček a dále chlazení.

Spotřebitelská důvěra se postupně zvyšuje 

Na trh technického spotřebního zboží má vliv postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

Tab.: Vývoj spotřebního thu s technickým zbožím

 

Q2

2013

Q3

2013

Q4

2013

Q1

2014

Q1 14

/Q1 13

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

1 925

2 012

4 003

2 496

1,9 %

Foto (PH)

549

525

703

363

-22,7 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 967

3 340

3 803

3 133

8,5 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 000

1 032

2 319

1 178

4,8 %

Informační technologie (IT)

3 619

4 000

6 608

4 430

-1,5 %

Telekomunikace (TC)

2 322

2 414

3 701

2 493

11,5 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

344

352

460

402

7,4 %

Celkem Česká Republika

12 726

13 674

21 599

14 496

3,3 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

bitcoin_skoleni

GfK Temax je index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula společnost GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech prováděných v maloobchodním panelu GfK.

 Zdroj: GfK

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?