Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst na úrovni 4 % v hodnotovém vyjádření.
Nejdynamičtěji se vyvíjely sektory telekomunikací a informačních technologií. Naopak v negativních číslech stále zůstává sektor spotřební elektroniky, fota a kancelářské a výpočetní techniky.
Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Trh IT se začíná zvedat
Ve třetím čtvrtletí roku 2013 se všeobecná spotřebitelská nálada začíná pozvolna zlepšovat. Celý IT trh roste hlavně díky media tabletům a stolním počítačům. Trh s přenosnými počítači zůstává na svém, což je vzhledem k vývoji v předchozích obdobích celkem pozitivní zpráva.
Media tablety se stávají produktovou skupinou číslo 1 z hlediska prodaných kusů. Kupující jsou však zatím ochotni utratit za media tablety mnohem méně než za přenosné počítače. Trh s monitory pokračoval v poklesu.
Méně se prodává inkoust i laser
Ve srovnání s předchozím obdobím se dynamika poklesu hodnoty prodejů kancelářské techniky ve třetím čtvrtletí opět mírně prohloubila. Hodnota tržeb za celý sektor meziročně poklesla o 4 %.
Pokles prodejů přitom zaznamenal jak segment inkoustových, tak i laserových zařízení. Celkově vyšší míry poklesu tržeb dosahoval laserový trh.
Trh telekomunikace stále v kladných číslech
Obrat sektoru zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2013 meziroční nárůst o více než 12 %. Bylo to způsobeno velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů, zvláště pak s úhlopříčkou 4” a více.
Propad trhu spotřební elektroniky pokračuje
Trh spotřební elektroniky ve třetím čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o necelých 15 % z hlediska hodnoty. Nadále tak pokračuje negativní trend vývoje tohoto sektoru.
Nejvýrazněji celý sektor ovlivňuje kategorie televizorů, která i ve třetím čtvrtletí zůstala v červených číslech ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Meziroční pokles však zaznamenaly i další kategorie - např. DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy, MP3 přehrávače, a jiné.
Zaujal vás článek?Výběr nejzajímavějších zpráv a článků jednou týdně můžete získat registrací newsletteru Channel News zde.
Foto trh dále klesá v hodnotě
Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů pokles z hlediska hodnoty o 11 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Stále tedy pokračuje negativní vývoj v rámci obou stěžejních kategorií, tj. kompaktů s pevným objektivem a digitálních zrcadlovek.
V tomto období se naopak dařilo kompaktům s výměnnými objektivy. Tato kategorie vykazovala hodnotově dvouciferný meziroční nárůst. Vzrostl tak i její podíl na celkovém trhu digitálních fotoaparátů, jenž se však nadále pohybuje pod úrovní 10 % v hodnotovém vyjádření.
O malé domácí spotřebiče je zájem
Trh malých domácích spotřebičů pokračuje ve třetím čtvrtletí roku 2013, stejně jako ve druhém čtvrtletí, v růstu. V porovnání se stejným obdobím loňského roku činil nárůst v hodnotě 4,5 %.
Pozitivní vývoj vykazovaly zejména skupiny kávovarů, džusovačů, vlasové péče a kuchyňských robotů. Mírný nárůst byl po delší době zaznamenán také u vysavačů.
Kategoriemi, které naopak ve třetím čtvrtletí tohoto roku nejvíce klesaly, jsou domácí pekárny, parní hrnce a holicí a epilační strojky.
Trh velkých domácích spotřebičů se oživuje
Ve třetím kvartálu roku 2013 došlo na trhu s velkými domácími spotřebiči k dalšímu oživení. Trh meziročně rostl 6,3% a celkově o více než 2 %. Nárůst byl přes všechny produktové skupiny.
Z hlavních produktových skupin rostly hlavně pračky. Zvýšila se zejména průměrná cena u volně stojících spotřebičů, a to díky vývoji cen u ledniček.
Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.
GfK: Trh technického zboží podle segmentů
Q4 2012 |
Q1 2013 |
Q2 2013 |
Q3 2013 |
Q3 13 /Q3 12 |
Q1-3 2013 |
Q1-3 13 /Q1-3 12 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
mil. Kč |
+/-% |
|
Spotřební elektronika (CE) |
4 276 |
2 448 |
1 971 |
2 058 |
-14,7% |
6 477 |
-14,1% |
Foto (PH) |
809 |
469 |
555 |
531 |
-11,0% |
1 555 |
-2,1% |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
3 666 |
2 969 |
3 051 |
3 436 |
6,3% |
9 456 |
2,1% |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
2 104 |
1 116 |
993 |
1 024 |
4,5% |
3 133 |
3,2% |
Informační technologie (IT) |
6 228 |
4 498 |
3 733 |
4 129 |
12,3% |
12360 |
8,4% |
Telekomunikace (TC) |
3 498 |
2 235 |
2 322 |
2 414 |
12,7% |
6 970 |
19,6% |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
446 |
375 |
341 |
348 |
-4,0% |
1 063 |
-3,7% |
Celkem Česká Republika |
21027 |
14110 |
12965 |
13939 |
4,0% |
41014 |
3,1% |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK