Ve výrazně negativních číslech zůstává podle GfK sektor spotřební elektroniky a mírné poklesy analytici registrují také u fota a kancelářské techniky. Ostatní sektory meziročně rostou, nejdynamičtěji sektor telekomunikací.
Informační technologie oživil především computing
Negativní vývoj ekonomiky pokračuje i ve 2. kvartále roku 2013. Navzdory těmto nepříliš pozitivním obecným podmínkám se celý trh informačních technologií relativně vzchopil, a to zejména díky počítačům a media tabletům.
Ve druhém kvartále se obratově největší produktová skupina přenosných počítačů dostává částečně z krize. Mírný růst na úrovni 1% je však také možné přičíst k relativně vyšším výprodejům na trhu.
Desktopový trh se za Q2 rovněž pohyboval v mírně pozitivních číslech. Trh s media tablety i nadále zažívá růsty v řádech desítek procent.
Na trhu monitorů bez TV tuneru také nedochází k výraznějším změnám a negativní trend tedy stále přetrvává.
Kancelářská technika mírně klesla
Ve druhém čtvrtletí se celkový obrat sektoru více přiblížil prodejům z předchozího roku. Hodnota prodejů meziročně klesala již pouze o -2,4 %.
Posun zaznamenal segment inkoustových tiskových zařízení, kde se poptávka částečně přesouvá k zařízením ve středních a vyšších cenových pásmech s efektivnějším provozem. V rámci segmentu laserového tisku nadále rostou prodeje multifunkčních zařízení.
Trh telekomunikací pokračuje v růstu
Obrat sektoru zaznamenal ve druhém čtvrtletí roku 2013 nárůst o více než 27 % oproti stejnému období předcházejícího roku.
Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů. V kusovém vyjádření pak trh stagnoval.
Spotřební elektronika pokračuje v propadu
Ani ve druhém čtvrtletí roku 2013 se v sektoru spotřební elektroniky nezměnil negativní trend z předcházejících čtvrtletí a trh se meziročně propadl o více než 15 %.
V záporných číslech zůstává i klíčová část trhu, televizory. Pozitivně se však vyvíjejí přístroje s velkou úhlopříčkou, také díky pokročilým funkcím (Smart TV, 3D).
Poklesy však vykazuje i většina dalších kategorií, jako jsou například set top boxy, audiosystémy nebo DVD přehrávače.
Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Foto trh byl ve 2. čtvrtletí v záporných číslech
Trh digitálních fotoaparátů ve druhém čtvrtletí zaznamenal meziroční pokles o 4,4 % v hodnotovém vyjádření. Negativní vývoj vykazovaly obě klíčové kategorie, tj. kompakty s pevným objektivem a digitální zrcadlovky.
Jediným rostoucím segmentem byly kompakty s výměnným objektivem, které však zdaleka nedokázaly kompenzovat ztrátu zbylých dvou kategorií.
V rámci kompaktů s pevným objektivem nadále pokračuje přesun spotřebitelské poptávky k zařízením s vícenásobným optickým zoomem.
Trh malých domácích spotřebičů nadále roste
Trh malých domácích spotřebičů pokračuje v růstu i ve druhém čtvrtletí roku 2013. V porovnání se stejným obdobím loňského roku zaznamenal nárůst o 2,8 %.
Za pozitivním vývojem stojí zejména skupina kuchyňských robotů a kávovarů, nárůst však zaznamenaly také kategorie rychlovarných konvic, vysoušečů vlasů či holicích strojků.
Kategoriemi, které naopak ve druhém čtvrtletí tohoto roku klesaly, jsou parní hrnce, vysavače a žehličky.
Prodeje velkých domácích spotřebičů se oživily
Ve druhém kvartálu roku 2013 došlo u velkých domácích spotřebičů k oživení na trhu, který meziročně rostl 4,5% a téměř tak dohnal ztrátu z prvního čtvrtletí.
Nárůst vykázaly všechny produktové skupiny, z těch hlavních rostly zejména pračky. Na trhu se zvýšila průměrná cena u volně stojících spotřebičů, především díky vývoji cen u ledniček.
Přestože spotřebitelská důvěra je stále nízká a celkové maloobchodní tržby klesaly i v druhém čtvrtletí tohoto roku, spotřebitelé jsou ochotni investovat do technického spotřebního zboží více než loni.
Vývoj trhu technického spotřebního zboží podle segmentů