V prvním čtvrtletí zaznamenal trh veškerého technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst o více než 14 % v hodnotovém vyjádření.
Nejvyšší dynamiku má sektor telekomunikací a poptávka se zvyšovala i na všech ostatních trzích s výjimkou fotoaparátů.
Na trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.
IT se nadále daří
Pozitivní vývoj na trhu informačních technologií pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Meziročně se celkový objem tržeb navýšil o více než 9 %.
Nejvýrazněji k tomu přispěly stolní a přenosné počítače a rovněž monitory. Všechny tyto kategorie rostly dvouciferným tempem v hodnotovém vyjádření.
Naopak negativní vývoj zaznamenaly tablety, a zůstávají tak v červených číslech stejně jako v posledním čtvrtletí loňského roku. V rámci přenosných počítačů je i nadále patrný pokles průměrné ceny, což výrazně ovlivňují levná zařízení s Windows Bing.
Poptávka po laserových zařízeních roste
Prodeje kancelářské techniky pokračovaly solidním růstem tržeb také v letošním prvním čtvrtletí. Celková hodnota prodejů v prvním kvartálu meziročně vzrostla o více než 9 %.
Celkový nárůst tržeb je tažen zejména pokračující poptávkou po laserových multifunkčních zařízeních. Spotřebitelé v rostoucí míře nakupují i lépe vybavená pokročilejší zařízení s vyšší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady.
Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK
Telekomunikace drží i letos dvouciferný růst
Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2015 meziroční nárůst téměř 39 %, a udržuje si tak dlouhodobě pozitivní vývoj.
Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, které tvoří klíčovou kategorii v sektoru. Pozitivní vývoj zaznamenaly také telefony s uhlopříčkou displeje 5 až 5,6 palce.
Spotřební elektronika po dlouhé době roste
U spotřební elektroniky došlo ke změně trendu a po dlouhodobých poklesech začal trh opět růst. Mírně zvýšená poptávka je u televizorů, což generují modely s větší úhlopříčkou a pokročilejšími parametry jako Smart TV a Ultra HD.
Pokračuje oživení u audio trhu, kde v prvním čtvrtletí rostou všechny kategorie: stolní audiosystémy, reproduktory, HiFi komponenty i rádio přístroje. Díky akčním videokamerám se do pozitivních čísel dostaly opět i videokamery.
Foto trh překvapil
Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech, ale po dlouhé době trh z hlediska hodnoty meziročně poklesl pouze o 1,6 %, což se dá považovat za úspěch.
K tomuto vývoji přispěly všechny sledované segmenty, zvláště pak kompakty s pevným objektivem, kde se poptávka přesouvá k dražším zařízením.
Graf: Velikost trhu, meziroční podíl a růst obratu
Malé domácí spotřebiče se nadále prodávají
První čtvrtletí roku 2015 pokračuje v pozitivním trendu z minulého roku a momentálně je na úrovni téměř 14% růstu v hodnotě.
Díky meziročnímu zvýšení průměrné ceny napříč všemi sledovanými kategoriemi zároveň rostou v hodnotě všechny sledované produktové skupiny. Nejvýraznější nárůst je vidět u zubní hygieny a odšťavňovačů. Naopak kávovary sice vykazují meziroční navýšení v hodnotě, přitom výrazně klesají v kusovém vyjádření.
Velké domácí spotřebiče nadále rostou
V prvním kvartálu roku 2015 trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl solidního dvouciferného růstu v porovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, s nejvyšší dynamikou rostou sušičky. U většiny kategorií došlo k mírnému nárůstu průměrné prodejní ceny.
Tab.: Výsledky českého trhu technického zboží
Q2 2014 |
Q3 2014 |
Q4 2014 |
Q1 2015 |
Q1 15 /Q1 14 |
|
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
mil. Kč |
+/-% |
|
Spotřební elektronika (CE) |
1 870 |
1.897 |
3 770 |
2 561 |
2,7 % |
Foto (PH) |
412 |
431 |
575 |
357 |
-1,6 % |
Velké domácí spotřebiče (MDA) |
2 984 |
3 630 |
4 168 |
3 563 |
13,7 % |
Malé domácí spotřebiče (SDA) |
1 002 |
1 128 |
2 415 |
1 315 |
11,6 % |
Informační technologie (IT) |
4 198 |
4 696 |
6 895 |
4 837 |
9,2 % |
Telekomunikace (TC) |
2 661 |
3 259 |
5 233 |
3 459 |
38,8 % |
Kancelářská a výpočetní technika (OE) |
363 |
393 |
517 |
418 |
9,3 % |
Celkem |
13 491 |
15 435 |
23 575 |
16 510 |
14,1 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK