GfK: Český trh IT rostl v 1. čtvrtletí o desetinu

18. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Výsledky studie GfK Temax Czech Republic za první čtvrtletí 2015 ukazují udržení tempa trhu IT a velmi pozitivní vývoj trhu telekomunikací.

V prvním čtvrtletí zaznamenal trh veškerého technického spotřebního zboží v České republice meziroční nárůst o více než 14 % v hodnotovém vyjádření.

Nejvyšší dynamiku má sektor telekomunikací a poptávka se zvyšovala i na všech ostatních trzích s výjimkou fotoaparátů.

Na trh technického spotřebního zboží má vliv solidní makroekonomická situace v České republice a díky tomu i postupně se zvyšující spotřebitelská důvěra.

IT se nadále daří

Pozitivní vývoj na trhu informačních technologií pokračoval i v prvním čtvrtletí letošního roku. Meziročně se celkový objem tržeb navýšil o více než 9 %.

Nejvýrazněji k tomu přispěly stolní a přenosné počítače a rovněž monitory. Všechny tyto kategorie rostly dvouciferným tempem v hodnotovém vyjádření.

Naopak negativní vývoj zaznamenaly tablety, a zůstávají tak v červených číslech stejně jako v posledním čtvrtletí loňského roku. V rámci přenosných počítačů je i nadále patrný pokles průměrné ceny, což výrazně ovlivňují levná zařízení s Windows Bing.

Poptávka po laserových zařízeních roste

Prodeje kancelářské techniky pokračovaly solidním růstem tržeb také v letošním prvním čtvrtletí. Celková hodnota prodejů v prvním kvartálu meziročně vzrostla o více než 9 %.

Celkový nárůst tržeb je tažen zejména pokračující poptávkou po laserových multifunkčních zařízeních. Spotřebitelé v rostoucí míře nakupují i lépe vybavená pokročilejší zařízení s vyšší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady.

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Telekomunikace drží i letos dvouciferný růst

Obrat sektoru zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2015 meziroční nárůst téměř 39 %, a udržuje si tak dlouhodobě pozitivní vývoj.

Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, které tvoří klíčovou kategorii v sektoru. Pozitivní vývoj zaznamenaly také telefony s  uhlopříčkou displeje 5 až 5,6 palce.

Spotřební elektronika po dlouhé době roste

U spotřební elektroniky došlo ke změně trendu a po dlouhodobých poklesech začal trh opět růst. Mírně zvýšená poptávka je u televizorů, což generují modely s větší úhlopříčkou a pokročilejšími parametry jako Smart TV a Ultra HD.  

Pokračuje oživení u audio trhu, kde v prvním čtvrtletí rostou všechny kategorie: stolní audiosystémy, reproduktory, HiFi komponenty i rádio přístroje. Díky akčním videokamerám se do pozitivních čísel dostaly opět i videokamery.

Foto trh překvapil

Trh digitálních fotoaparátů se nadále ocitá v červených číslech, ale po dlouhé době trh z hlediska hodnoty meziročně poklesl pouze o 1,6 %, což se dá považovat za úspěch.

K tomuto vývoji přispěly všechny sledované segmenty, zvláště pak kompakty s pevným objektivem, kde se poptávka přesouvá k dražším zařízením.

Graf: Velikost trhu, meziroční podíl a růst obratu 

Velikost trhu, podíl na obratu, růst obratu v porovnání s minulým rokemZdroj: GfK

Malé domácí spotřebiče se nadále prodávají

První čtvrtletí roku 2015 pokračuje v pozitivním trendu z minulého roku a momentálně je na úrovni téměř 14% růstu v hodnotě.

Díky meziročnímu zvýšení průměrné ceny napříč všemi sledovanými kategoriemi zároveň rostou v hodnotě všechny sledované produktové skupiny. Nejvýraznější nárůst je vidět u zubní hygieny a odšťavňovačů. Naopak kávovary sice vykazují meziroční navýšení v hodnotě, přitom výrazně klesají v kusovém vyjádření.

Velké domácí spotřebiče nadále rostou

V prvním kvartálu roku 2015 trh s velkými domácími spotřebiči dosáhl solidního dvouciferného růstu v porovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Pozitivní vývoj v kusovém i hodnotovém vyjádření můžeme vidět u všech produktových skupin, s nejvyšší dynamikou rostou sušičky. U většiny kategorií došlo k mírnému nárůstu průměrné prodejní ceny.

bitcoin_skoleni

Tab.: Výsledky českého trhu technického zboží

 

Q2 2014

Q3 2014

Q4 2014

Q1 2015

Q1 15 /Q1 14

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

1 870

1.897

3 770

2 561

2,7 %

Foto (PH)

412

431

575

357

-1,6 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

2 984

3 630

4 168

3 563

13,7 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 002

1 128

2 415

1 315

11,6 %

Informační technologie (IT)

4 198

4 696

6 895

4 837

9,2 %

Telekomunikace (TC)

2 661

3 259

5 233

3 459

38,8 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

363

393

517

418

9,3 %

Celkem

13 491

15 435

23 575

16 510

14,1 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících