GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů vyrostl v závěru roku 2017 o 3 %

21. 2. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: .shock - Fotolia.com
V posledním čtvrtletí se dařilo většině kategorií s výjimkou stagnujících telekomunikací a klesajících fotoaparátů. Za celý rok 2017 pak vyrostly všechny kategorie kromě IT.

Pravidelná zpráva GfK TEMAX uvádí, že český trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2017 meziroční nárůst o 2,8 % na 26,39 miliardy Kč. Za celý rok pak trh vyrostl o 3,1 % na 77,06 miliardy.

Na pozitivním vývoji se v posledním kvartálu podílely téměř všechny sektory s výjimkou telekomunikací a fota. Nejvyšší růst už tradičně vykázaly oblasti malých i velkých domácích spotřebičů.

IT v závěru roku rostlo, celkově však klesalo

Kategorie IT zaznamenala v závěru roku mírný pozitivní vývoj o 0,3 %, za kterým stál především nárůst průměrných cen napříč celým segmentem. Nejvíce ceny narostly u tabletů a přenosných počítačů, a to téměř o 10 %.

Negativně se pak vyvíjel trh tabletů s pokračujícím meziročním poklesem objemu. IT bylo současně jedinou kategorií z celého trhu, která zaznamenala pokles za celý rok 2017 ve srovnání s rokem 2016, a sice o 1,6 %.

Telekomunikace ve vánoční sezóně stagnovaly

Pozitivní trendem v oblasti telekomunikací byla rostoucí poptávka po chytrých telefonech s větší uhlopříčkou. Kladný vývoj byl zaznamenán také u vývoje cenové hladiny chytrých telefonů. Negativní vývoj byl naopak zaznamenán u prodeje telefonů podporujících pouze jednu SIM.

Přesto telekomunikace v závěru roku neoslnily a obrat v této kategorii byl prakticky totožný jako o rok dříve. Za celý rok 2017 si však tato kategorie meziročně polepšila o 4,7 % oproti roku 2016 a představovala tak jednu ze silnějších oblastí trhu.

Kancelářská technika rostla díky inkoustu

Kategorie kancelářské techniky v posledním kvartálu 2017 vyrostla o poměrně silných 5,7% V pozitivních trendech pokračoval sektor inkoustových tiskáren, kde došlo k meziročnímu růstu objemu prodeje inkoustových tiskáren o více než 20 %.

Meziroční nárůst zaznamenala také multifunkční inkoustová zařízení, zatímco v případě laserových modelů klesaly prodeje zařízení v obou hlavních kategoriích. Za celý rok 2017 se obrat této kategorie zvýšil o 4,6 %.

Audio a video si vedlo dobře

Kategorie spotřební elektroniky vyrostla v posledním čtvrtletí 2017 o 2,2 %, což je podstatně silnější výsledek než 0,2% růst za celý kalendářní rok. V kategorii TV pokračoval posun poptávky směrem k větším úhlopříčkám a technologiím s vyšší kvalitou obrazu, což vede k růstu cen.

V kategorii audia vykázaly všechny sledované kategorie dvouciferný růst prodeje. Negativně se naopak vyvíjel podíl segmentu televizí s prohnutou obrazovkou a pokračoval také propad prodeje set-top-boxů a videopřehrávačů.

Foto opět klesalo, ne však drasticky

Jak už je dlouhodobě zvykem, v kategorii fota byla pozitivním trendem rostoucí váha kompaktních fotoaparátů s výměnným objektivem, ale současně pokračoval dvouciferný pokles poptávky po kompaktech s pevným objektivem.

Obrat se v posledním kvartálu 2017 propadl o 4,7 %, což byl nejhorší výsledek ze všech sledovaných kategorií, za celý rok pak foto vyrostlo o 0,3 %. Nutno dodat, že v předchozích letech bylo běžné, že tento segment klesal dvouciferně, lze tedy hovořit jisté o stabilizaci.

Velké domácí spotřebiče stabilně rostou

Všechny produktové skupiny velkých domácích spotřebičů vykázaly ve čtvrtém kvartálu meziroční nárůst. Nejdynamičtější kategorií byly sušičky prádla s více než 20% zlepšením a myčkami s meziročním přírůstkem o více než 10 %.

Jedním z mála negativních trendů byla klesající průměrná cena sušiček. Celkově tato kategorie dosáhla 7,4% meziročního růstu v posledním kvartálu 2017 a 6,1% růstu za celý rok.

Malé domácí spotřebiče opět táhly trh

Malé spotřebiče byly v nejdynamičtější kategorií trhu s 9% růstem v posledním kvartálu a 10% růstem za celý loňský rok. Pozitivní trend byl zaznamenán zejména u kategorie kávovarů, které byly nejsilněji rostoucí kategorií na českém trhu.

Stolní mixéry a smoothie už nevykazují tak výrazný růst jako v minulém roce. V posledních měsících dokonce tato kategorie klesá, což se nepříznivě odrazilo na celkovém vývoji produktové skupiny kuchyňských robotů a mixérů.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

GfK TEMAX CZ 4Q17

bitcoin školení listopad 24

 

Zdroj: GfK

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Arrow Electronics je AWS Rising Star Distributor Partner roku v regionu EMEA
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
AT Computers je IDG Distributorem roku společnosti Lenovo
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně
Vivolink představí svoje ProAV a systémová řešení na veletrhu ISE 2025 v Barceloně