Český trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal podle studie GfK TEMAX ve třetím čtvrtletí roku 2017 meziroční nárůst o bezmála o 5 %.
Na pozitivním vývoji se podílely sektory telekomunikací, velkých domácích spotřebičů, fota a také spotřební elektroniky. Nejvyšší meziroční nárůst byl již tradičně zaznamenán v oblasti malých domácích spotřebičů.
Informační technologie stagnovaly
Segment informačních technologií vykázal ve srovnání s loňským rokem nepatrný pokles o 0,3 %. GfK uvádí, že pozitivním trendem v této oblasti byl vývoj průměrné cenové hladiny v kategorii stolních a přenosných počítačů.
Dalším kladným trendem byl spotřebitelské poptávky k zařízením s větší úhlopříčkou displeje v rámci monitorů. Celkový počet prodaných počítačů a tabletů však meziročně poklesl.
Telekomunikace vyrostly o silných 9 %
Oblast telekomunikací vykázala silný meziroční růst o 9 %. GfK hovoří o rostoucí poptávce spotřebitelů po chytrých telefonech s větší uhlopříčkou, zvláště pak největších zařízení z kategorie phabletů.
Klasické mobilní telefony telefony se pak ve třetím čtvrtletí po delší době ocitly v pozitivních číslech. Jedním z mála negativních trendů byl klesající tržní podíl chytrých telefonů s rozlišením zadního fotoaparátu do 8Mpx.
Kancelářská technika dopadla nejhůře
Nejhoršího meziročního výsledku dosáhla kategorie kancelářské techniky, která vykázala 1,1% pokles. Mohl za to pokles hodnoty i objemu prodaných laserových tiskáren a multifunkcí.
Pozitivním trendem byl naopak meziroční nárůst prodaného objemu i průměrné ceny v kategorii inkoustových tiskáren i multifunkčních zařízení.
Audio a video si vedlo dobře
V kategorii spotřební elektroniky došlo ke 2,1% meziročnímu růstu hodnoty. V oblasti televizorů podle GfK pokračuje posun poptávky směrem k větším úhlopříčkám a technologiím s vyšší kvalitou obrazu, což se odrazilo také na růstu průměrné ceny TV.
Dvouciferný růst prodejů zaznamenaly všechny sledované audio kategorie, mezi nimi pak zejména domácí audiosystémy s připojením, přenosné reproduktory a náhlavní soupravy s bezdrátovým připojením.
Negativním trendem zůstává dvouciferný propad prodeje set top boxů a videopřehrávačů/rekordérů a rovněž tradičních audiosystémů. V rámci TV trhu také klesal podíl modelů se zakřivenou obrazovkou.
Foto trh vykazuje obvyklé příznaky
Segment fotoaparátů a příslušenství zaznamenal ve třetím čtvrtletí meziroční nárůst o 4,3 % a vykazoval typické trendy. Zatímco podíl kompaktních fotoaparátů s výměnným objektivem rostl, poptávka po modelech s pevným objektivem se dvouciferně propadla.
Velké domácí spotřebiče rostly napříč nabídkou
V segmentu velkých domácích spotřebičů došlo k 5,3% meziročnímu nárůstu hodnoty, zejména díky více než 50% růstu v kategorii sušiček prádla.
Pozitivního nárůstu však dosáhly prakticky všechny produktové skupiny s výjimkou mrazáků. Solidní meziroční nárůst podle GfK zaznamenaly také kategorie odsavačů a varných desek.
Malé domácí spotřebiče táhly trh
Nejdynamičtějším segmentem ve třetím čtvrtletí byly malé domácí spotřebiče, u kterých GfK hovoří o 12,2% nárůstu hodnoty. Pomohla k tomu i regulace EU na snížení příkonu klasických vysavačů.
S tímto opatřením se podle GfK pojil silný doprodej starších výrobků. Jediným výraznějším negativním trendem pak byl meziroční propad kategorie odšťavňovačů o bezmála 40 %.
Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží
Zdroj: GfK TEMAX