Dvě třetiny z oslovených českých firem hodlají v nejbližší době navýšit investice do aktivit udržitelného rozvoje. Vyplynulo to z průzkumu, který prováděla společnost Henkel ČR ve spolupráci s agenturou GfK Czech.
Podle průzkumu má celkem 71 % oslovených českých firem dlouhodobou strategii v oblasti udržitelného rozvoje. Dokonce 91 % respondentů uvedlo, že pro nejvyšší vedení jejich firmy je to vysoce aktuální téma.
„Udržitelnost je na pořadu dne už i v České republice. Dle průzkumu je to především zásluhou mateřských centrál českých poboček. V zahraničí jsou hlavními hybateli vývoje zákazníci a politici,“ uvedla ve zprávě pro média Hana Říhová, ředitelka pro obchod a marketing GfK Czech.
Celkem 79 % z dotázaných firem změnilo v posledních třech letech postoj k udržitelnosti. „Výsledky ukazují, že motorem aktivit jsou obecně finanční důvody. Firmy si chtějí udržet konkurenceschopnost a být stále atraktivní pro zákazníky. Právě v aktivitách udržitelného rozvoje vidí příležitost,“ uvedla Hana Říhová v tiskové zprávě.
Mezi hlavními faktory, které ovlivňují chování organizace z hlediska udržitelného rozvoje, respondenti nejčastěji zmiňovali konkurenceschopnost (77 %), rostoucí cenu surovin (55 %) a vyčerpatelnost zdrojů (52 %). Podrobnosti viz graf na konci článku.
Firmy chtějí více investovat a šetřit energií
Podle zmiňovaného průzkumu v uplynulých třech letech navýšilo své investice do projektů udržitelného rozvoje celkem 58 % oslovených českých firem. Budoucí navýšení objemu financí plánuje 55 % firem. Jen 19 % ho nezmění a dalších 19 % zatím nedokáže odhadnout vývoj. Zbývá 7 % firem, které naopak plánují snížení investic do této oblasti.
Dle průzkumu se firmy v otázce udržitelnosti nejvíce zaměřují na snižování spotřeby energie (77 %), snižování produkce odpadu (70 %) a zdůrazňování vztahu udržitelnosti k firmě a jejím produktům (59 %) společně se zdůrazňováním tématu ve vztazích se zákazníky a dodavateli (59 %).
Průzkum byl realizován společností GFK Czech v únoru 2011 na reprezentativním vzorku zástupců vyššího a středního managementu firem působících v České republice.
Zdroj: GFK Czech