Podle studie Elektro 2012 společnosti Incoma GfK už více než osm z deseti českých domácností nakupujících elektro sortiment tvrdí, že jsou při výběru tohoto zboží ovlivněny současnou ekonomickou situací.
V praxi to znamená, že Češi v současné době při nákupu elektro zboží řeší na prvním místě cenu, do které by se měl pořizovaný produkt vejít.
GfK uvádí, že to platí napříč sortimentem (spotřební elektronika, bílá technika, drobné spotřebiče, komunikační technika, foto technika, PC a příslušenství).
V okamžiku, kdy si český zákazník zúží výběr cenou, vybírá pak podle kvality, technických parametrů, funkcí nebo také – v případě praček, lednic apod. - podle spotřeby energie.
Podle čeho Češi vybírají prodejny?
Studie GfK ukazuje, že prodejnu, ve které se rozhodnou Češi utrácet za elektro sortiment, vybírají na prvním místě podle předchozí zkušenosti. V rámci takto prověřených prodejen pak rozhoduje kombinace přijatelné cenové hladiny a šíře nabízeného sortimentu.
„O slovo se v současné době také stále více hlásí nabídka akčních cen a slev v prodejnách řetězce. Jako jeden ze tří hlavních důvodů pro výběr prodejny tento faktor uvádí už víc než čtvrtina zákazníků,“ uvádí GfK ve zprávě.
Kdo vede v retailu a e-tailu?
V současné době nejnavštěvovanějšími kamennými prodejnami s elektro sortimentem jsou podle studie Elektro 2012 prodejny řetězců Electro World, Datart a Okay. Za nimi pak v nákupech následují řetězce Proton / Euronics a Planeo.
Mezi internetovými prodejnami vede Alza.cz, Datart.cz a Mall.cz, následují Kasa.cz a CZC.cz, uvádí GfK.
Spotřebitelé v rámci studie společnosti Incoma GfK také hodnotili vnímání prodejců elektra. Z pohledu ceny Češi obecně lépe vnímají internetové prodejny, až za nimi následují kamenné obchody.
V hodnocení šíře sortimentu jsou na tom podle GfK kamenné řetězce i internetové prodejny podobně. Celkově nejlépe hodnocenými kamennými prodejnami jsou Datart a Electro World, nejlepší hodnocení mezi e-taily získala Alza.cz a mezi mobilními operátory vede s mírným náskokem Vodafone.
V PC a příslušenství je nejoblíbenější HP
V posledních dvou letech české domácnosti nejčastěji nakupovali PC a příslušenství. Na dalším místě to byly drobné spotřebiče a komunikační technika. Naopak nejméně často si Češi pořizovali foto techniku a bílou techniku.
V následující tabulce naleznete nejoblíbenější značky pro jednotlivé kategorie elektroniky, jak uvádí výsledky studie Incoma GfK:
Spotřební elektronika |
Sony |
Bílá technika |
Whirlpool |
Drobné spotřebiče |
Philips |
Komunikační technika |
Nokia |
Fototechnika |
Canon |
PC a příslušenství |
HP |
Zdroj: studie Elektro 2012, Incoma GfK