Téměř 70 % dotázaných zákazníků současných operátorů informuje o všeobecné spokojenosti se svým mobilním operátorem.
Přesto by se při vstupu nového mobilního operátora na trh téměř stejné procento uživatelů mobilních služeb zajímalo o jeho nabídku.
Důvody o tak velký zájem o služby čtvrtého operátora jsou podle GfK dány dlouhodobou medializací příprav tendru na nového operátora, poukazováním na vyšší ceny na českém trhu mobilních služeb oproti zahraničí a bránění vstupu virtuálních operátorů.
„Očekávání uživatelů mobilních telefonů od nového operátora jsou veliká. Nejdůležitější, ale též nejkritičtější je vždy první dojem, který poskytovatel mobilních služeb udělá. Zákazníci jistě projeví o jeho nabídku při vstupu na trh velký zájem, ale rozhodující bude především fakt, jak atraktivní od samého začátku hodlá nový operátor být, a jaký positioning nastaví,“ uvedl v oznámení Jiří Nosek, sector leader business financial services & business technology, GfK Czech.
Výzkum GfK byl proveden metodou omnibusu, v červenci 2012, na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věkové kategorii od 15 do 65 let.
Zájem o nového operátora je plošný
Poměrně vysoké procento dotázaných žen (60 %) vykazuje zájem o nabídku s technickými parametry. Lze proto konstatovat, že nový operátor by neměl adresovat svoji nabídku jen mužům. Průzkum GfK dále ukazuje, že zájem o nového operátora je celorepublikový a žádný z krajů nevykazuje větší procento zájmu oproti jinému kraji. Totéž platí pro různé věkové i příjmové kategorie.
Respondenti od nového operátora očekávají především levná volání, nižší ceny a lepší tarify. Dále pak výhodné cenové balíčky, výhodné akce, levné SMS, levné ceny internetu/internetového připojení.
Vypadá to tedy, že vstup nového operátora bude podmíněn nejlevnější cenou, aby měl šanci na trhu uspět. Z nefinančních atributů služeb kladou zákazníci na první místo především kvalitní pokrytí, následované kvalitními službami a spolehlivostí.
Zákazníkům záleží na vstřícném přístupu
Za povšimnutí stojí i pocitové kategorie dotázaných uživatelů mobilních telefonů jako očekávání vstřícného přístupu, ochoty, neomezování a slušného jednání.
Technologické pozadí služeb není hlavním argumentem ke změně mobilního operátora, ale jako hlavní požadavek lidé uvádějí lepší ceny, kvalitu a zákaznický přístup a péči, dodává GfK.
Věrnostní programy nelákají
Nejméně apelujícími prvky služeb pro zákazníky jsou podle výzkumu bonusy za věrnost, věrnostní program, přehlednější vyúčtování, jednodušší struktura poplatků, studentské tarify, tarify pro mladé a překvapivě zvýhodněné ceny přístrojů.
Zákazníky zajímá především výhodná cena a ostatní retro slevy, věrnostní bonusy a skupinové výhody pro ně nejsou tak důležité, pokud bude nabízená prvotní cena výhodná.
Podle názorů respondentů by čtvrtým operátorem měla být silná zahraniční telekomunikační společnosti nebo silná domácí telekomunikační společnosti. Nevadilo by jim ani, pokud by se v tomto oboru angažovala silná domácí finanční skupina nebo silná zahraniční finanční skupina.
Zdroj: GfK