Zkušenosti s nákupem přes internet má již 90 % jeho uživatelů v České republice. Vyplývá to z průzkumu E-commerce 2012, který realizovala agentura Gemius ve spolupráci se společnostmi Seznam.cz a Centrum Holdings.
V e-shopu podle průzkumu již někdy nakupovaly takřka tři čtvrtiny (74 %) dotázaných. Zkušenost s nákupem na slevovém serveru nebo využitím slevového agregátoru má téměř třetina dotázaných (31 %). Služeb některého ze srovnávačů využila více než polovina dotázaných (51 %).
Při průzkumu bylo zjištěno, že téměř dvě třetiny respondentů nejdříve porovnávají nabídky různých obchodů a následně si vybírají tu nejlepší z nich. Nicméně18 % respondentů uvedlo, že vždy nakupuje ve stejném e-shopu.
„Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet,“ uvedla agentura Gemius ve své tiskové zprávě.
Aukro.cz v podvědomí respondetů zakořenilo více než e-shopy
Mezi službami z oblasti internetové komerce je podle průzkumu nejznámější aukční síň Aukro.cz, kterou spontánně jmenovalo jako první 10,3 % respondentů. Na druhém místě skončil srovnávač cen Heureka.cz (8,5 %). První e-shop se v žebříčku objevuje až na třetím místě. Je jím Alza.cz (3,3 %). První slevový portál, konkrétně Slevomat.cz, obsadil čtvrou příčku (2,6 %).
„Z výsledků studie E-commerce 2012 je zřejmé, že povědomí českých internetových uživatelů o slevových portálech je poměrně vysoké. Již více než tři čtvrtiny uživatelů znají alespoň jeden portál s nabídkou skupinových slev,“ uvedla agentura Gemius ve zprávě.
Zákazníkům vadí dlouhé dodací lhůty a nedostatek informací
Průzkum též zjišťoval na jaké problémy respondenti narazili při nákupu či vyhledávání zboží na internetu. Při nákupu v e-shopech nejvíce respondentů uvedlo dlouhou dobu doručení zboží. Na ni si stěžovalo 18 % respondentů z těch, kteří již někdy nakupovali v e-shopu.
Při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev si nejvíce respondentů, kteří s jejich službami již mají vlastní zkušenost, stěžovalo na nedostatek důležitých informací během nakupování. Informace například o obchodu, produktu či transakci postrádalo 15 % respondentů z řad uživatelů slevových portálů a agregátorů slev.
Základní data pro potřeby tohoto průzkumu byla shromážděna agenturou Gemius formou dotazování pomocí webového formuláře. Zapojeno bylo 1 750 respondentů. Oslovení respondenti, čeští uživatelé internetu, vyplnili dotazník, který se náhodně objevoval na vybraných českých webových stránkách.
Zdroj: Gemius