Studie společnosti Gemius, která analyzuje postoje a frekvenci on-line nakupování a budoucnost odvětví e-commerce na Slovensku, se zúčastnilo 1500 respondentů. Výsledky ukazují, že již 82 % slovenských uživatelů internetu nakupuje on-line, což je o 6 % více než v roce 2009.
Téměř 60 % slovenských internetových uživatelů považuje nakupování na internetu za levnější a polovina oceňuje rychlejší nákup než v kamenných obchodech. Více než polovina slovenských e‑zákazníků utratí za nákup přes internet do 200 eur a pouze jeden z dvaceti přes 500 eur za měsíc.
„Slovenské e-zákazníky můžeme rozdělit do dvou hlavních skupin. První skupina si online nakupování oblíbila natolik, že na internetu nakupuje přibližně jednou za měsíc. Druhá skupina uživatelů nenakupuje tak často, přibližně jedenkrát za rok. Pozitivním trendem je také to, že více než dvě třetiny internetových uživatelů prohlašují, že si za poslední měsíc koupili nějaký výrobek či službu online,“ uvedl v tiskovém oznámení Tomáš Gregor, ředitel společnosti Gemius pro český a slovenský trh.
Graf č. 1. Názory slovenských uživatelů internetu na online nakupování.
Zdroj: E-commerce 2010: trendy a názory. Výzkum mezi slovenskými internetovými uživateli, Gemius.
Velký počet slovenských internetových uživatelů používá internet jako zdroj informací o plánovaných nákupech. Slovenští uživatelé nejčastěji vyhledávají produkty a služby přes vyhledávač nebo přímo v internetovém obchodě. Více než polovina z nich hledá na internetu informace o jízdenkách na vlak a autobus a o letenkách, cestovních službách a také o spotřební elektronice a domácích spotřebičích, mobilech a GSM příslušenství.
Nejpopulárnější e-shopy a srovnávače na Slovensku
Nejoblíbenějším internetovým obchodem je podle studie Hej.sk (14 % respondentů). Na dalších pozicích se umístil Martinus.sk (12 %) a Alza.sk (10 %). Nejpopulárnější internetovou aukcí je Aukro.sk, které se během posledního roku stalo hlavním hráčem na slovenském trhu (30 % respondentů). Následuje ho eBay se 13 %.
Za poslední rok na Slovensku značně stoupla popularita nástrojů pro srovnávání cen. Více než polovina internetových nakupujících uvedla, že již použila tyto servery. Mezi nejoblíbenější cenové srovnávače pak patří Najnakup.sk, Heureka.sk a Pricemania.sk.
Pro srovnání doporučujeme závěry stejné studie, která byla realizována v České republice.
Zdroj: E-commerce 2010, Gemius