„Z předběžných výsledků je znatelné obnovení trhu PC po celém světě,“ uvedl Mikako Kitagawa, hlavní analytik Gartneru. „Region Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) zaznamenal snížení prodejů později než trh v Americe a Asii, a proto u něj došlo k pomalejšímu obnovení.“
„Ekonomicky nepříznivé podmínky jsou nadále příčinou náchylnosti zákazníků na cenu, avšak ve 4. čtvrtletí 2009 byly ceny dostatečně nízké i pro průměrné spotřebitele,“ řekl Kitagawa. „Na odbyt šly zejména dlouhodobě oblíbené netbooky, ale také notebooky.“
Prodej PC ve světě vede HP
První příčku celkových prodejů PC obsadilo HP s více jak 14 miliony prodanými kusy. Při srovnání s loňským rokem zaznamenalo nárůst prodejů o téměř 25 %. Acer dokázal díky lepší strategii a práci s partnery meziročně zvýšit prodeje o více jak 41 % a skončil tak druhý. Předstihl tedy Dell, který se propadl na třetí příčku především v důsledku vyšších cen jeho produktů, které zahrnují i řadu nadstandardních služeb. Největší růst prodejů, o více jak 42 %, vykázalo Lenovo a umístilo se tak čtvrté. Toshiba s necelými 5 miliony prodanými kusy zaznamenala zvýšení prodejů o 31,2 %, ovšem z pohledu podílu na trhu získala jen málo.
Předběžné světové výsledky trhu PC ve čtvrtém čtvrtletí 2009 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 4Q 2008 |
Podíl na trhu 4Q 2009 |
Růst |
HP |
14 239,9 |
17 792,2 |
19,3 % |
19,8 % |
24,9 % |
Acer |
8 612,7 |
12 188,2 |
11,7 % |
13,5 % |
41,5 % |
Dell |
9 839,3 |
10 397,1 |
13,3 % |
11,5 % |
5,7 % |
Lenovo |
5 509,3 |
7 836,5 |
7,5 % |
8,7 % |
42,2 % |
Toshiba |
3 668,1 |
4 811,9 |
5 % |
5,3 % |
31,2 % |
Ostatní |
31 855,4 |
37 008,5 |
43,2 % |
41,1 % |
16,2 % |
Celkem |
73 724,7 |
90 034,5 |
100 |
100 |
22,1 % |
Zdroj: Gartner (leden, 2010)
V regionu EMEA Dell pozice obhájil
Evropa, Střední východ a Afrika (EMEA) trpěla v loňském roce nejvyšším propadem prodejů. To se ve 4. čtvrtletí 2009 změnilo a region vykázal meziroční růst o 3,6 %. To sice není mnoho, ale při srovnání s předchozím čtvrtletím se jedná o růst o téměř 17 %. Tahounem regionu byla opět západní Evropa a Blízký východ. Východní Evropa zůstala zatím v poklesu i přes drobné známky oživení v některých státech.
Populární netbooky v celém regionu představovaly 20 % všech prodejů. Nejvyšší zájem o mobilní zařízení byl nadále v západní Evropě. Stejně jako po celém světě, ani v Evropě nemělo podle analytiků zahájení prodejů operační systému Windows 7 vliv na zvýšení poptávky zákazníků. Analytici očekávají, že ve druhém čtvrtletí 2010 dojde k růstu o 5 % a celkově pro rok 2010 odhadují 10% meziroční růst.
HP v regionu ve sledovaném období sice zaznamenalo oslabení prodejů ovšem stále si drží první příčku. V těsném závěsu se umístil Acer, který meziročně dokázal zvýšit prodeje o 37,1 %. Třetí pozici obhájil Dell s téměř 3 miliony prodanými kusy a drobným navýšením oproti loňskému roku. Asus prodal více jak 2 miliony zařízení a meziročně zvýšil prodeje o 18,4 %. Pátou příčku obsadila Toshiba, která prodala o 0,1 % méně než loni.
Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA ve čtvrtém čtvrtletí 2009 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 4Q 2008 |
Podíl na trhu 4Q 2009 |
Růst |
HP |
6 170 |
6 012 |
21,6 % |
20,3 % |
-2,6 % |
Acer |
4 295 |
5 888 |
15 % |
19,9 % |
37,1 % |
Dell |
2 642 |
2 716 |
9,2 % |
9,2 % |
2,8 % |
Asus |
2 017 |
2 389 |
7 % |
8,1 % |
18,4 % |
Toshiba |
1 732 |
1 730 |
6 % |
5,8 % |
-0,1 % |
Ostatní |
11 773 |
10 927 |
41,1 % |
36,8 % |
-7,2 % |
Celkem |
28 629 |
29 663 |
100 |
100 |
3,6 |
Zdroj: Gartner (leden, 2010)
Acer skokanem roku 2009
V roce 2009 se prodalo více jak 305 milionů počítačů, to při srovnání s rokem 2008 představuje růst o 5,2 %. Tahounem trhu se staly mobilní počítače. HP si po celý rok drželo první příčku, zatímco Dell poklesl na místo třetí a nahradil jej Acer. Lenovo i Toshiba posílily svoji pozici na trhu.
Předběžné světové výsledky trhu PC za rok 2009 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 2008 |
Podíl na trhu 2009 |
Růst |
HP |
52 942,2 |
58 947,8 |
18,2 % |
19,3 % |
11,3 % |
Acer |
30 834,1 |
39 897,1 |
10,6 % |
13, % |
29,4 % |
Dell |
41 074,1 |
37 355,6 |
14,1 % |
12,2 % |
-9,1 % |
Lenovo |
21 791,3 |
24 723,8 |
7,5 % |
8,1 % |
13,5 % |
Toshiba |
13 498,8 |
15 495,4 |
4,6 % |
5,1 % |
14,8 % |
Ostatní |
130 657,2 |
129 453 |
44,9 % |
42,3 % |
-0,9 % |
Celkem |
290 797,6 |
305 872,6 |
100 |
100 |
5,2 % |
Zdroj: Gartner (leden, 2010)