Společnost Gartner odhaduje, že do roku 2023 přibude na silnicích po celém světe 745 705 vozidel vybavených hardwarem umožňujícím autonomní řízení. Vloni přitom takovýchto vozů přibylo 137 129.
Za letošní rok by mělo podle analytiků přibýt 332 932 potenciálně autonomních vozů. O růst se starají především silné trhy v Severní Americe, západní Evropě a Číně; právě země v těchto regionech jako první zavádějí předpisy zabývající se autonomním řízením.
Gartner uvádí, že čisté přírůstky představují roční nárůst počtu vozidel vybavených hardwarem pro autonomní řízení. Nepředstavují prodej fyzických jednotek, ale spíš poukazují na počty vozidel s autonomní výbavou, kterou stačí jen aktivovat.
„Po světě zatím jezdí jen pokročilé autonomní prototypy,“ vysvětluje Jonathan Davenport z Gartneru. „V současné době existují vozidla s omezenými autonomními schopnostmi, které stále vyžadují dohled řidiče.“
Davenport dodává, že výrazná část těchto vozů disponuje hardwarem včetně kamer, radaru nebo lidaru, který potenciálně podporuje plnou autonomii a k jeho aktivaci postačí aktualizace řídicího softwaru.
Větší rozmach mezi spotřebiteli
Analytici poukazují na to, že čistý přírůstek vozidel připravených pro autonomní řízení bude výrazně vyšší ve spotřebitelském segmentu. Zde by dle Gartneru mělo v příštím roce přibýt 380 tisíc takových vozů, zatímco v komerčním segmentu to bude jen zhruba 10 tisíc.
Rychlejšímu rozvoji brání nedostatečná regulace potenciálně autonomních vozidel. Podle analytické společnosti totiž jejich provoz dosud není zakotvený v legislativě žádné země. A dokud se tak nestane, výrobci nezačnou vozy prodávat ve velkém.
Další brzdou je podle Gartneru i vysoká cena senzorů. Přestože by do roku 2026 měla klesnout zhruba o čtvrtinu, stále se bude při výrobě potenciálně autonomních vozidel o významnou položku zvyšující koncovou cenu.
Není schopnější řidič než člověk
Ve veřejném diskurzu rovněž rezonuje otázka bezpečnosti autonomních vozidel; Gartner uvádí, že v současné době jsou algoritmy autonomních vozidel ve srovnání s lidskými řidiči stále o něco málo neschopnější.
Analytici odhadují, že schopnostní karta se v prospěch autonomních vozů obrátí až někdy v roce 2025. Výrobci aktuálně investují významné částky do urychlení tohoto procesu, přičemž testování probíhá hlavně prostřednictvím simulací na bázi AI.
„Jednou z největších výzev pro průmysl bude odhadnout, kdy jsou autonomní vozidla dostatečně bezpečná pro vypuštění na silnici,“ uzavírá Michael Ramsey z Gartneru.
Tabulka – Roční přírůstky potenciálně autonomních vozidel (tisíce kusů)
Segment |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
komerční |
2,4 |
7,2 |
10,5 |
16,9 |
26,0 |
37,3 |
spotřebitelský |
134,7 |
325,6 |
380,0 |
491,6 |
612,4 |
708,3 |
Celkem |
137,1 |
332,9 |
390,6 |
508,6 |
638,5 |
745,7 |
Zdroj: Gartner