Podle zprávy společnost Gartner se v roce 2014 globálně prodalo 1,2 miliardy chytrých telefonů, což je o 28,4 % více než v roce 2013. Tato zařízení tak v minulém roce představovala dvě třetiny všech prodaných mobilních telefonů.
Celkem se v loňském roce prodalo 1,9 miliardy mobilních telefonů, což přestavuje meziroční nárůst o 3,9 %. Jedinými regiony kde došlo k poklesu prodejů bylo Japonsko (-2,8 %) a západní Evropa (-9,1 %).
Samsung v potížích
Zásadním okažikem loňského roku bylo podle Gartneru vystřídání Samsungu Applem na pozici nejvytšího výrobce ve čtvrtém kvartálu.
„Pozice Samsungu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014 zeslabila poté, co společnost ztratila bezmála 10 procentních bodů ze svého tržního podílu,” uvedl Anshul Gupta, vedoucí analytik společnosti Gartner.
„Samsung se snaží dostat svůj klesající tržní podíl v oblasti chytrých telefonů pod kontrolu od té doby, co dosáhl ve 3. čtvrtletí roku 2013 maxima. Klesající trend souvisí zejména se značným tlakem, jemuž čelí Samsung v oblasti prémiových chytrých telefonů s nejvyšší marží.”
Samsung však čelí tlaku zdola. Zatímco v segmentu prémiových telefonů dominuje Apple, čínští výrobci nabízejí stále kvalitnější hardware za nižší ceny.
„Samsung by se měl soustředit zejména na rozsáhlý ekosystém unikátních aplikací, obsahu a služeb a využít jej pro zlepšení loajality zákazníků a odlišení se v delším horizontu zejména v případě nejdražších telefonů,” uvedla k situaci korejského obra Roberta Cozzová, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.
Číňané přestali kopírovat, sami udávají směr
Gartner uvádí, že čínští výrobci jako Huawei či Xiaomi nadále rostou jak v Číně, tak na dalších trzích. Svůj podíl zvyšují především v segmentech chytrých telefonů střední a nižší třídy.
„Čínští výrobci už jen nenásledují trendy,” uvádí Cozzová. „Vyrábějí kvalitnější zařízení s atraktivními vlastnostmi, která mohou konkurovat zavedeným hráčům. Budování značky a marketing budou hrát klíčovou roli a rozhodnou o tom, kteří z Čínských výrobců se dokáží napevno uchytit na vyspělých trzích.”
Tabulka 1 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů ve čtvrtém čtvrtletí 2014 (tisíce kusů)
Společnost |
Prodej za 4Q14 |
Podíl v 4Q14 |
Prodej za 4Q13 |
Podíl v 4Q13 |
1. Apple |
74 832 |
2,4 % |
50 224 |
17,8 % |
2. Samsung |
73 032 |
19,9 % |
83 317 |
29,5 % |
3. Lenovo* |
24 300 |
6,6 % |
16 465 |
5,8 % |
4. Huawei |
21 038 |
5,7 % |
16 057 |
5,7 % |
5. Xiaomi |
18 582 |
5,1 % |
5 598 |
2,0 % |
ostatní |
155 701,6 |
42,4 % |
111 204,3 |
39,3 % |
Celkem |
367 484,5 |
100,0 % |
282 866,3 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů v roce 2014 (tisíce kusů)
Společnost |
Prodej za 2014 |
Podíl v 2014 |
Prodej za 2013 |
Podíl v 2013 |
1. Samsung |
307 597 |
24,7 % |
299 795 |
30,9 % |
2. Apple |
191 426 |
15,4 % |
150 786 |
15,5 % |
3. Lenovo* |
81 416 |
6,5 % |
57 424 |
5,9 % |
4. Huawei |
68 081 |
5,5 % |
46 609 |
4,8 % |
5 LG |
57 661 |
4,6 % |
46 432 |
4,8 % |
ostatní |
538 710 |
43,3 % |
368 675 |
38,0 % |
Celkem |
1 244 890 |
100,0 % |
969 721 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 3 – Přehled globálního prodeje chytrých telefonů v roce 2014 podle operačních systémů (tisíce kusů)
Operační systém |
Prodej za 2014 |
Podíl v 2014 |
Prodej za 2013 |
Podíl v 2013 |
Android |
1 004 675 |
80,7 % |
761 288 |
78,5 % |
iOS |
191 426 |
15,4 % |
150 786 |
15,5 % |
Windows |
35 133 |
2,8 % |
30 714 |
3,2 % |
BlackBerry |
7 911 |
0,6 % |
18 606 |
1,9 % |
Jiné OS |
5 745 |
0,5 % |
8 327 |
0,9 % |
Celkem |
1 244 890 |
100,0 % |
969 721 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 4 – Přehled celkového prodeje mobilních telefonů (chytrých i klasických) v roce 2014 (tisíce kusů)
Společnost |
Prodej za 2014 |
Podíl za 2014 |
Prodej za 2013 |
Podíl v 2013 |
1. Samsung |
392 546 |
20,9 % |
444 472 |
24,6 % |
2. Apple |
191 426 |
10,2 % |
150 786 |
8,3 % |
3. Microsoft |
185 660 |
9,9 % |
250 835 |
13,9 % |
4. Lenovo* |
84 029 |
4,5 % |
66 463 |
3,7 % |
5. LG |
76 096 |
4,0 % |
69 094 |
3,8 % |
6. Huawei |
70 499 |
3,8 % |
53 296 |
2,9 % |
7. TCL |
64 026 |
3,4 % |
49 538 |
2,7 % |
8. Xiaomi |
56 529 |
3,0 % |
13 423 |
0,7 % |
9. ZTE |
53 910 |
2,9 % |
59 903 |
3,3 % |
10. Sony |
37 791 |
2,0 % |
37 596 |
2,1 % |
ostatní |
629 360 |
33,5 % |
587 764 |
32,5 % |
Celkem |
1 878 968 |
100,0 % |
1 808 600 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner
*čísla za Lenovo zahrnují prodeje značek Lenovo a Motorola