Světový prodej počítačů se v roce 2009 zastaví přibližně na čísle 274 milionů, což je o 6 % méně, než v roce 2008, kdy se prodalo celkem 292 milionů kusů. Garner očekává růst ve 4. kvartálu tohoto roku, jenž by měl být předzvěstí vzpamatování se trhu v roce 2010, kde se očekává až 10,3% růst.
Poslední předpověď Garneru je poněkud jasnější než ta předběžná z poloviny května, kde byl očekávaný pokles přibližně 6,6 % a přesnější, než poslední detailní předpověď z března, kde se plánoval pokles 9,2 %. Nicméně analytici vydali varování, že v tuto chvíli se sice zdá, že trh posiluje, je však stále předčasné tvrdit, že nejhorší je za námi a trh se obnovuje.
„Růst trhu s PC v Evropě byl silnější, než jsme v prvním kvartále očekávali, zvlášť odběr PC do domácnosti zesílil nejvíce," komentoval předchozí predikce George Shiffler, ředitel výzkumu v Garneru. „Mini-notebooky pokračovaly v tlumení úpadku trhu ve třetím kvartále tohoto roku. Zatím to vypadá, že letos se prodá 21 milionů těchto zařízení, příští rok se pak počítá s 30 miliony," dodal George Shiffler. Jednou z příčin snížení prodejů PC v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) je i vzrůstající konkurence mezi mini-notebooky a kapesními PC, ty se vyrábějí se stále většími displeji a stále nižší cenou.
Předpokládá se, že do konce roku 2009 se celkem prodá 149 milionů kapesních PC, to je o 4,1 % více než loni. Celkem se za ně ale utrží přibližně o 12,8 % méně, protože průměrná cena těchto zařízení strmě klesá. Pokles průměrné ceny je pak odrazem především velkým množstvím nejlacinějších zařízení. U klasických desktopů se očekává přibližně 125 milionů prodaných kusů, což je pokles o 15,6 % v prodaných kusech a 26,6 % na tržbách.
Vliv Windows 7 spíše později
Trh mobilních počítačů a desktopů je vlastně udržován moderními uživateli, jež stále zvyšují svůj čas, po který jsou online a zdržují tím tak odezvu probíhající ekonomické recese. Výzkum Garneru také poukazuje na to, že blížící se obměny počítačů silně pomohou v roce 2010 a 2011 k tomu, aby se trh znovu vzpamatoval.
Analytici tvrdí, že tržní dopad vydání nového operačního systému Windows 7 nebude nikterak veliký. „Ačkoli šum okolo Windows 7 je pozitivní, neočekáváme, že by se trh v reakci na jeho vydání významně vychýlil z normálních sezónních trendů," uvedl George Shiffler. „Jestliže Microsoft nezvýší svou marketingovou kampaň pro Windows 7, zákazníci prostě přijmou nový operační systém až ve chvíli, kdy si ho koupí s novým počítačem. Ohledně odborných uživatelů očekávám, že nový systém nebudou používat ještě přibližně rok, než na něm plně otestují všechny své důležité aplikace."
Gartner na základě svého výzkumu již dříve uvedl, že na poklesu prodejů PC se odrážejí zejména obavy firem investovat v době ekonomické nejistoty.