Společnosti Gartner uvádí, že rostoucí zájem trhu o umělou inteligenci a související přehnaná očekávání tlačí zavedené výrobce softwaru k zahrnutí tohoto konceptu do produktových portfolií. To s sebou na jednu stranu přináší pozitiva, zároveň však dochází ke stále většímu zmatku.
Gartner uvádí, že umělá inteligence bude již v roce 2020 přítomna prakticky ve veškerých softwarových produktech a službách a přibližně třetina IT ředitelů bude umělou inteligenci považovat za jednu z nejvyšších investičních priorit.
Analytici však současně varují před podobným efektem, jakého jsme byli svědky v počátcích důrazu na ekologii a udržitelnost. Výrobci (nehovoříme pouze o IT, nýbrž obecně) vycítili obrovský zlatý důl a na trzích docházelo k hojnému natírání produktů nazeleno.
Zlatá horečka a prázdné nálepky
„Zájem o umělou inteligenci prudce roste, blíží se největší zlatá horečka za poslední léta a mnoho poskytovatelů softwaru přemýšlí, jak si ukrojit největší díl koláče,“ shrnul situaci viceprezident Gartneru Jim Hare.
„Umělá inteligence nabízí úžasné možnosti, ale většina výrobců se bohužel soustřeďuje na to, aby co nejrychleji vyvinuli a prodali nějaký produkt, místo aby vyhodnotili potřeby zákazníků, potenciální využití a hodnotu takového řešení,“ dodal Hare.
Gartner již na trhu identifikoval přes tisíc společností, které se označují za výrobce řešení postavených na umělé inteligenci, aniž by však bylo jasné, co přesně umí jejich produkt navíc a čím se odlišuje od těch tradičních.
Toto je hlavní příčinou výše zmíněného zmatku, který již podle Gartneru začíná mít reálný dopad na investice. Gartner proto výrobcům a prodejcům doporučuje, aby s termínem umělá inteligence zacházeli opatrně a uměli jasně popsat a také doložit výhody svých řešení.
Chcete to sexy, nebo funkční?
Analytici dále doporučují, aby se výrobci a poskytovatelé zaměřili na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, který ve firmách přetrvává. Princip je v tomto ohledu jasný – špičkové řešení nabité umělou inteligencí je k ničemu, pokud s ním nikdo nedokáže pracovat a rozvíjet jej.
Nedávná studie Gartneru ukázala, že organizace vyhledávají řešení, která jim pomohou s rozhodovacími procesy a jejich automatizací. Velká většina z oslovených firem by zvolila koupi hotového řešení před vlastním vývojem, což představuje velkou příležitost.
Gartner v neposlední řadě nabádá výrobce, aby se nehnali pouze za nejnovějšími výkřiky na poli umělé inteligence, nýbrž aby stavěli svá řešení na jejích starších a prověřených principech. Nové technologie jsou sice sexy z marketingového hlediska, ale zákazníci chtějí v prvé řadě něco, co funguje.
Zdroj: Gartner