Gartner: UI vytvoří více pracovních míst, než kolik jich kvůli ní zanikne, i v retailu

15. 12. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © agsandrew - Fotolia.com
Roboti nám budou brát práci... ale jen do roku 2020, kdy se tato situace podle Gartneru zvrátí a umělá inteligence začne mít pozitivní vliv na trh práce. Analytici zdůrazňují, že její úlohou nebude lidi nahrazovat, nýbrž jim asistovat.

Společnost Gartner ve své nové prognóze uvádí, že rok 2020 přinese zásadní zvrat ve vztahu umělé inteligence (AI) a pracovních míst. Podle analytiků v tomto roce díky AI poprvé vznikne více pracovních míst, než jich kvůli ní zanikne. Před tímto rokem má mít AI v tomto ohledu negativní vliv.

Gartner tak jinými slovy říká, že rčení o „robotech, co nám vezmou práci“ je sice platné, ale pouze dočasně. AI má v roce 2020 vytvořit 2,3 milionu nových pracovních míst při současném zániku 1,8 milionu pozic.

Celková čistá bilance mezi novými a zaniklými pracovními místy vlivem umělé inteligence má do roku 2025 dosáhnout 2 milionů ve prospěch nově vytvořených pozic. Má se přitom jednat nejen o místa pro odborníky a profesionály, ale i o nižší příčky v podnikové hierarchii.

Řada katastrofických scénářů a varování bohužel zaměňuje umělou inteligenci a automatizaci, což zastiňuje největší přínos této technologie v podobě kombinace lidské a umělé inteligence a jejich vzájemného doplňování,“ uvedla viceprezidentka Gartneru Svetlana Sicularová.

Tato kombinace dvojí inteligence má v roce 2021 celosvětově přinést obchodní hodnotu ve výši 2,9 bilionu dolarů a ušetřit 6,2 miliardy člověkohodin. Analytici však dodávají, že ušetřené prostředky bude často třeba investovat do dalšího rozvoje nových modelů využívajících AI.

Za hranice rutinních úkolů

Gartner uvádí, že zatímco dnes umělé inteligence vykonávají rutinní a opakující se úkony, v příštích letech budeme svědky jejich expanze směrem ke složitějším a nerutinním úlohám. Analytici vzápětí dodávají, že tato řešení nebudou lidi nahrazovat, nýbrž jim asistovat.

Prognóza uvádí, že v roce 2022 bude pětina lidských pracovníků vykonávajících nerutinní úkoly spoléhat na pomoc umělé inteligence. Kromě toho se očekává pokračující nasazování umělé inteligence při automatizaci běžných činností.

Jednou z typických oblastí se má stát maloobchod, kde může umělá inteligence analyzující procesy a aktivity vykonávané lidskými pracovníky přinést výraznou úsporu nákladů a optimalizaci, ať se bude jednat o distribuci zboží nebo provoz samotných prodejen.

Ne, raději člověka

Gartner však současně uvádí, že pokusy maloobchodů zcela nahradit personál prodejen umělou inteligencí budou neúspěšné. Spotřebitelé budou podle analytiků stále dávat přednost zkušenému a proškolenému člověku před virtuálním prodavačem.

Umělá inteligence sice podle Gartneru může částečně nahradit pokladní nebo skladníky, tedy pracovníky vykonávající výše zmíněné rutinní činnosti, ale prodejny zcela prosté lidského personálu bychom očekávat neměli. Očekávání zákazníků totiž porostou.

bitcoin_skoleni

Prognóza naopak uvádí, že náklady ušetřené nahrazením zmíněných pokladních nebo skladníků bude maloobchodník mnohdy muset investovat do školení svých prodejních specialistů, zejména ve specifických odvětvích, jako jsou domácí potřeby, lékárenství nebo kosmetika.

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Karel Diviš: Firmy potřebují jednoho stabilního dodavatele IT
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
Nejširší nabídka ProAV technologií? Najdete ji u EET Group
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu