Podle výsledků studie společnosti Gartner došlo v loňském roce k 8% růstu v segmentu softwaru zaměřeného na analytiku, business intelligence (BI) a corporate performance management (CPM). Celkově tento trh dosáhl obratu 14,4 miliardy dolarů.
„Podobně jako v loňském roce je trh v jednociferném růstu. Zároveň jsme však na pokraji řady zásadních změn, které vyvolají nesmírný zájem o analytické nástroje,” uvedl k výsledkům Dan Sommer, ředitel výzkumu v Gartneru.
Pomalý růst je podle Gartneru způsoben několika faktory. Prvním je, že žádný region nerostl o vce než 12 %, což narušilo představu velkých výrobců o vysokém růstu rozvojových.
Dále pak stále neexistuje shoda na tom, jak nejlépe aplikovat analytiku na velká data a toto váhání způsobilo, že většina investic do velkých dat šla mimo sledovaný segment. Třetím důvodem jsou pak stagnující firemní rozpočty na IT.
SAP vede, Microsoft nejvíce roste
Žebříčku výrobců stále vévodí SAP, jehože obrat překonal 3 miliardy dolarů a zajistil mu 21,3 % podíl na trhu. Druhý je Oracle, třetí IBM a čtvrtý SAS Institute.
Zatímco tito první čtyři výrobci dosáhli jednociferného růstu, pátý Microsoft rostl o téměř 16 % a pokud si udrží tento trend, může se pořadí v první pětce změnit.
Tabulka 1 – Srovnání pět největších výrobců (miliony dolarů)
Společnost |
Obrat v 2013 |
Podíl v 2013 |
Obrat v 2012 |
Meziroční změna |
SAP |
3 057,0 |
21,3 % |
2 902,0 |
5,3 % |
Oracle |
1 994,0 |
13,9 % |
1 952,0 |
2,1 % |
IBM |
1 820,0 |
12,7 % |
1 735,0 |
4,9 % |
SAS Institute |
1 696,0 |
11,8 % |
1 600,0 |
6,0 % |
Microsoft |
1 379,0 |
9,6 % |
1 190,0 |
15,9 % |
ostatní |
4 422,0 |
30,8 % |
3 932,0 |
12,5 % |
Celkem |
14 368,0 |
100,0 % |
13 311,0 |
7,9 % |
Zdroj: Gartner
V ČR je situace odlišná
V České republice je pořadí prvních pěti mírně odlišné. I u nás vede SAP s 27,8% podílem a tržbami 9,6 milionu dolarů. Na druhém místě se však drží Microsoft (16,9 %, 5,8 milionu), třetí je SAS Institute (12,4 %, 4,3 milionu) a čtvrtý Oracle (11,5 %, 4 miliony). Pětici uzavírá IBM se 7,7% podílem a tržbami 2,7 milionu dolarů.
Budoucnost v analytických nástrojích
Dan Sommer uvádí, že současný trend je ve znamení rostoucího počtu informačních zdrojů, aplikací a nákupů. Výrobci mimo první pětku, kteří tomu přizpůsobili své strategie, podle Gartneru zaznamenali podstatně vyšší růst. Velcí výrobci na to budou podle Dana Sommera v příštích letech reagovat posílením oblastí data discovery a cloudu.
Velkou změnou podle Gartneru prochází segment analytiky, která se posouvá od jednotlivých nástrojů k všudypřítomných řešením, zabudovaých do různých jiných aplikací a infrastruktur. To má učinit analytické nástroje prioritou pro nakupujícící firmy v příštích letech.
Tento trend je ostatně již vidět (viz tabulka), když byly pokročilé analytické nástroje nejrychleji rostoucí kategorií ve sledovaném segmentu.
Tabulka 2 – Srovnání subsegmentů (miliony dolarů)
Segment |
Obrat v 2013 |
Podíl v 2013 |
Obrat v 2012 |
Meziroční změna |
Analytické aplikace a performance management |
2 001 |
13,9 % |
1 890 |
5,8 % |
Platformy pro BI |
8 550 |
59,5 % |
7 857 |
8,8 % |
Platformy pro CPM Suites |
2 735 |
19,0 % |
2 602 |
5,1 % |
Pokročilá analytika |
1 082 |
7,5 % |
962 |
12,5 % |
Celkem |
14 368 |
100,0 % |
13 311 |
7,9 % |
Zdroj: Gartner