Za druhé čtvrtletí 2010 se podle předběžných výsledků podařilo prodat celkem 82,9 milionu kusů PC, což v meziročním srovnání znamená růst prodejů o 20,7 %. Gartner předpovídal pozitivní výsledky již dříve, počítal ale s nižším nárůstem. Hlavní analytička Mikako Kitagawa ve zprávě médiím uvedla, že tyto předběžné výsledky indikují pokračující zlepšování trhu a jedná se již o třetí po sobě jdoucí období dvouciferného meziročního růstu.
Kitagawa dále upozornila na zvýšení meziročních výdajů koncových uživatelů o 13 % a také na pokračující pokles průměrných prodejních cen. Tempo poklesu je však již nižší než v posledních dvou letech. Výrazné zpomalení růstu v tomto kvartále zaznamenal segment netbooků, který v předchozích dvou čtvrtletích rostl o více než 70 %. V druhém čtvrtletí 2010 už ale dosáhl „pouze“ 20% růstu. To podle analytiků značí mimo jiné to, že trh netbooků se stabilizuje a „dospívá“.
Jedničkou ve výrobě počítačů ve světě zůstává i nadále Hewlett Packard, nicméně jeho růst prodejů o 12,3 % je nižší, než růst celého trhu. Podle analytiků je to způsobeno i tím, že se společnost snaží chránit marže v klíčových regionech a nevyužívá agresivní cenové politiky. Výrazný růst, 31,6 %, zaznamenal na světovém trhu druhý Acer, poháněný výraznými prodeji v regionech EMEA a Asie/Pacifik. Dvouciferný růst o hodnotě 19 % zaznamenal Dell, pro který je to už druhé čtvrtletí s růstem nad 10 %. Hlavním zdrojem obratu je pro Dell je podle analytiků stále enterprise segment, ten spotřebitelský zůstává pro společnost i nadále výzvou. Zajímavých výsledků dosáhl Asus, který v druhém čtvrtletí 2009 prodal 2,4 milionu počítačů a letos prodeje navýšil na 4,3 milionu zařízení. Jeho růst 78,5 % je nejvyšší z první pětky výrobců.
Předběžné výsledky prodeje počítačů na světovém trhu podle výrobců (v milionech)
Výrobce |
Prodej 2Q 2010 |
Podíl na trhu 2Q 2010 |
Výroba 2Q 2009 |
Podíl na trhu 2Q 2009 |
Meziroční změna |
HP |
14 455,2 |
17,4 % |
12 869 |
18,8 % |
12,3 % |
Acer |
10 796 |
13 % |
8 203,4 |
12 % |
31,6 % |
Dell |
10 283,2 |
12,4 % |
8 644,2 |
12,6 % |
19 % |
Lenovo |
8 310,8 |
10 % |
5 645,8 |
8,2 % |
47,2 % |
Asus |
4 317,9 |
5,2 % |
2 419,2 |
3,5 % |
78,5 % |
Toshiba |
4 222,3 |
5,1 % |
3 312,5 |
4,8 % |
27,5 % |
Ostatní |
30 481,8 |
36,8 % |
27 537,4 |
40,1 % |
10,7 % |
Celkem |
82 867,2 |
100 % |
68 631,5 |
100 % |
20,7 % |
Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)
Region EMEA rostl úměrně světovému trhu
Trhu se dařilo i v regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika). Za druhý kvartál 2010 se zde prodalo celkem 24,1 milionu zařízení. Růst vůči stejnému období v loňském roce tak dosáhl 21,6 %. Trh v regionu EMEA byl podle analytiků velmi silně podpořen poptávkou po mobilních zařízeních napříč všemi subregiony. Nenastal ani očekávaný pokles tržního podílu netbooků, které tvoří přibližně 20 % trhu mobilních počítačů. Nejrychleji rostoucími subregiony jsou za druhý kvartál podle předběžných výsledků střední a východní Evropa, následuje západní Evropa, Blízký východ a Afrika.
Předběžné výsledky prodeje počítačů v regionu EMEA podle výrobců (v milionech)
|
Prodej 2Q 2010 |
Podíl na trhu 2Q 2010 |
Prodej 2Q 2009 |
Podíl na trhu 2Q 2009 |
Meziroční změna |
Acer |
5 141 |
21,3 % |
3 749 |
18,9 % |
37,1 % |
HP |
4 750 |
19,7 % |
4 122 |
20,8 % |
15,2 % |
Dell |
2 218 |
9,2 % |
2 002 |
10,1 % |
10,8 % |
Asus |
2 054 |
8,5 % |
1 045 |
5,3 % |
96,5 % |
Toshiba |
1 371 |
5,7 % |
1 117 |
5,6 % |
22,8 % |
Ostatní |
8 566 |
35,5 % |
7 789 |
39,3 % |
10 % |
Celkem |
24 099 |
100 % |
19 824 |
100 % |
21,6 |
Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)
Jak je z tabulky patrné, dařilo se všem výrobcům a všichni z TOP 5 dosáhli dvouciferného růstu. Analytici uvádějí, že růst byl patrný i u ostatních výrobců. Jedničkou je v tomto regionu Acer, který si udržuje těsný náskok před HP. Trojkou je stejně jako na světovém trhu Dell. Nejvíce si za druhý kvartál polepšil Asus, a to o 96,5 %, čímž se dostal na čtvrté místo před Toshibu.
Rostly i další regiony
Ve Spojených státech překonal prodej počítačů v hranici 17,9 milionu zařízení, což znamená 16 % růst prodejů vůči druhému kvartálu 2009. Trhu v tomto regionu pomohl podle analytiků cyklus obměny počítačů a zvýšená poptávka z veřejného sektoru. Segment SMB (malé a střední podniky), stejně jako velké podniky však svou poptávkou výrazněji promluví až do druhé poloviny letošního roku.
Na trhu ve Spojených státech se podle analytiků projevila i rostoucí obliba zařízení Apple iPad. iPad totiž dočasně přímo „kanibalizoval“ segment netbooků. Jedničkou amerického trhu je HP s mírným náskokem před druhým Dellem. S velkým odstupem následuje Acer, na který se ale již postupně dotahuje rostoucí Apple. Ten se ale zatím prosadil zatím pouze v žebříčku výrobců ve Spojených státech.
Rychleji než celosvětový trh rostl v druhém kvartálu region Asie/Pacifik, kde se prodalo celkem 27,8 milionu jednotek, což znamená meziroční nárůst 25,4 %. Začátek roku byl podle analytiků v tomto regionu pomalejší a to především kvůli ekonomicky nejisté situaci v Evropě. To se ale na konci května změnilo a trh začal růst.
Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)