Letos se podle analytiků prodá ve světě přibližně 368 milionů počítačů, což znamená meziroční růst o 4,4 %. Další rok by měl tento trend pokračovat a Gartner očekává, že v roce 2013 se prodá více než 400 milionů počítačů.
„Prodeje počítačů v roce 2012 zůstanou slabé, přičemž trh PC se snaží přijít s novými inovacemi, které zákazníci požadují,“ tvrdí Ranjit Atwal z Gartneru. „Je otázkou, zda Windows 8 a ultrabooky vytvoří lákavou nabídku pro spotřebitele a trh PC tím nabude opět na zajímavosti,” doplňuje Atwal.
Analytici z Gartneru tvrdí, že rok 2011 znamenal pro trh počítačů velkou změnu. Služby jako e-mail, sociální sítě či přístup k internetu byly vždy doménou počítačů. K tomuto účelu však uživatelé stále častěji využívají mediální tablety a chytré telefony, které jsou v mnoha případech pro spotřebitele atraktivnější.
Gartner dále očekává, že zájem spotřebitelů přitáhnou v druhé polovině roku 2012 ultrabooky, což přinese oživení pro segment notebooků. Trh počítačů však bude tvrdě soupeřit s mediálními tablety, kterým k úspěchu pomohou také neustále se rozvíjející cloudové služby.
„Schopnost klasických počítačů vytvářet obsah možná nebude dostatečným argumentem pro spotřebitele v porovnání s lepší schopností konzumace obsahu u mediálních tabletů,“ doplňuje Atwal.
Klíčem k úspěchu světového trhu počítačů v krátkém i dlouhém období jsou podle Gartneru především rozvojové regiony, jejichž podíl poroste 50 % dosažených v roce 2011 na téměř 70 % pro rok 2016.
Prodej počítačů v České republice poroste
V České republice si letos podle odhadů polepší trh počítačů v objemu o 16,1 % v objemu, prodá se přibližně 1,3 milionu PC. Hodnota trhu tak dosáhne a 12,9 miliardy korun. Růst o více jak 10 % by měl podle analytiků pokračovat i v dalších letech a v roce 2016 odhaduje Gartner prodeje téměř dvou milionů počítačů. Klesat bude průměrná prodejní cena, a hodnota trhu tak sice poroste, ale nikoli tak výrazně jako počet prodaných jednotek.
Prodej počítačů v České republice podle Gartneru v letech 2008 až 2016 |
|||||||||
* odhady Zdroj: Gartner |
|||||||||