Podle předběžných výsledků publikovaných společností Gartner se ve třetím kvartálu 2015 celosvětově prodalo 73,7 milionu PC, což představuje meziroční pokles o 7,7 %.
Výsledky prodeje podle analytiků poklesly jak v kategorii stolních PC, tak v kategorii notebooků a prémiových ultramobilních zařízení („škatulka“, do které Gartner řadí zařízení typu MacBook Air nebo Microsoft Surface Pro).
„Globální trh PC vykazoval po celý rok přibližně 10% růst cen vzhledem k silnému kurzu dolaru vůči lokálním měnám. Ve třetím kvartálu tento trend pokračoval a byl jednou z hlavním příčin nižší poptávky,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kiwagawová.
„Zasažené regiony, zejména EMEA, Japonsko a Jižní Amerika, vykázaly ve třetím kvartálu dvouciferný propad výsledků, zatímco APAC a USA byly stabilnější.“
Pokud si výrobci pohlídají ceny, bude líp
Během třetího čtvrtletí sice došlo k dlouho očekávanému spuštění Windows 10, to však mělo na prodej PC jen minimální dopad. Uživatelé především instalovali Windows 10 na svá stávající zařízení místo toho, aby si kupovali nová. Pozitivní vliv nového systému Gartner očekává až s příchodem předvánoční sezóny v posledním kvartálu.
Ačkoliv v oblasti PC v současnosti panuje trochu chmurná atmosféra, Gartner tvrdí, že bude líp. V nedávné spotřebitelské anketě se 50 % respondentů vyjádřilo, že si v příštích 12 měsících plánuje pořídit nové PC (u tabletů se podobně vyjádřilo jen 21 % respondentů).
Gartner očekává mírné zlepšení situace již v právě probíhajícím posledním čtvrtletí vzhledem k již zmíněnému vlivu nových Windows. Pro rok 2016 pak Gartner výrobcům doporučuje, aby upravovali konfigurace počítačů tak, aby se vyhnuli nárůstům cen, jakých jsme byli svědky v letošním roce. Podle analytiků by to vedlo k přinejmenším stabilnějším podmínkám na trhu.
Konsolidace trhu
Světovým lídrem bylo i ve třetím kvartálu Lenovo, kterému se dokonce podařilo mírně zvýšit svůj tržní podíl a pokořit 20% hranici. Výsledky Lenova sice meziročně poklesly, ale jen o 4 %. Stejně se dařilo druhému HP, které si díky tomu polepšilo a dosahovalo 18,5% tržního podílu.
Na třetím místě skončil Dell, kterému se navzdory propadu trhu podařilo prodat o 0,5 % více počítačů než v loňském třetím kvartálu a i díky tomu zůstává třetím a posledním výrobcem PC, který má dvouciferný tržní podíl.
Na čtvrtém místě se vzhledem k minimálním rozdílům ve výsledcích umístily hned tři společnosti – Apple, Acer a Asus. Jenže zatímco výsledky Applu se meziročně zvýšily o 1,5 %, v případě zbylých dvou výrobců se propadly o 19,9 %, resp. 10,1 %. Tržní podíly těchto výrobců dosahovaly 7,6 %, 7,4 %, resp. 7,1 %.
Těchto šest výrobců se postaralo o bezmála 75 % všech PC prodaných během třetího kvartálu. Podíl všech menších výrobců dosahoval 25,3 %, přičemž všichni dohromady prodali o 14,3 % méně PC než před rokem. Společně s propadem výsledků Aceru a Asusu lze proto hovořit o probíhající konsolidaci trhu. Uvidíme, co ukáže vývoj v příštích kvartálech.
Tabulka – Globální výsledky výrobců PC (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Prodej 3Q14 |
Podíl 3Q14 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
14,995 |
20,3 % |
15,623 |
19,6 % |
-4,0 % |
2. HP |
13,658 |
18,5 % |
14,226 |
17,8 % |
-4,0 % |
3. Dell |
10,160 |
13,8 % |
10,106 |
12,7 % |
0,5 % |
4. Apple |
5,603 |
7,6 % |
5,521 |
6,9 % |
1,5 % |
4. Acer |
5,448 |
7,4 % |
6,804 |
8,5 % |
-19,9 % |
4. Asus |
5,233 |
7,1 % |
5,824 |
7,3 % |
-10,1 % |
ostatní |
18,630 |
25,3 % |
21,737 |
27,2 % |
-14,3 % |
Celkem |
73,728 |
100,0 % |
79,842 |
100,0 % |
-7,7 % |
Zdroj: Gartner