Podle zprávy společnosti Gartner dosáhl světový obrat trhu aplikační infrastruktury a middlewaru (AIM) v roce 2013 částky 21,5 miliardy dolarů, což představuje 5,6% nárůst oproti předchozímu roku.
Přichází koncept integrovaného byznysu
„AIM projekty se stávají základními kameny digitálního byznysu,“ uvedl Fabrizio Biscotti, ředitel výzkumu v Gartneru.
„Přestože jdou tradiční AIM produkty stále na odbyt, spatřujeme rostoucí zájem o nová řešení, zejména PaaS (platforma jako služba), messaging s nízkou latencí, komplexní zpracovávání událostí nebo in-memory datové mřížky. Tyto technologie jsou nutné pro vybudování komplexních digitálních strategií, například propojení digitálního marketingu a prodejních kanálů nebo poskytnutí sociální sítě prasovní síle .“
Gartner uvádí, že nové příležitosti v oblastech cloudu, internetu věcí, mobility, inteligentních obchodních operací nebo in-memory computingu pomáhají AIM poskytovatelům hrát aktivní role inovátorů.
„Jsme svědky počátků konceptu 'integrovaného byznysu', kde už nejsou propojené jen aplikace nebo procesy, ale i senzory a věci,“ dodává Fabrizio Biscotti.
Štíhlá a flexibilní řešení přinášejí vyšší růst
Massimo Pezzi , víceprezident Gartneru, v komentáři dodává, že si firmy začaly uvědomovat výhody nových možností a taktéž začaly chápat, že jejich současné stategie týkající se infrastruktury a middlewaru již nejsou dostačující. Současné nároky podle něj vyžadují mnohem větší flexibilitu, škálovatelnost, adaptibilitu a podporu rostoucího množství koncových bodů.
I z toho důvodu podle Gartneru rostli tradiční výrobci AIM produktů jen nepatrně, zatímco ti, kteří vsadili na open source nebo PaaS dosahují i dvouciferných meziročních změn k lepšímu.
Co se týče rozdělení trhu, Gartner uvádí, že pořadí největších výrobců je již tři roky stejné. Trhu tedy i v loni vévodilo IBM s 30% podílem a 1,6% meziročním růstem.
Hlavními regiony jsou pro AIM Severní Amerika a západní Evropa, odkud pochází 44,3 %, resp. 24.9 % světových tržeb. Region MEA v loni dosáhl nejvyššího meziročního růstu o 13,5 %, následován APAC (9,2% růst) a Severní Amerikou (8% růst).
Tabulka 1 – Srovnání největších výrobců AIM softwaru (miliony dolarů)
Společnost |
Obrat v 2013 |
Podíl v 2013 |
Obrat v 2012 |
Podíl v 2012 |
Meziroční změna |
IBM |
6 448 |
30,0 % |
6 345 |
31,1 % |
1,6 % |
Oracle |
3 298 |
15,3 % |
3 285 |
16,1 % |
0,4 % |
Microsoft |
1 084 |
5,0 % |
1 023 |
5,0 % |
6,0 % |
Software AG |
703 |
3,3 % |
650 |
3,2 % |
8,1 % |
Tibco |
545 |
2,5 % |
558 |
2,7 % |
-2,3 % |
ostatní |
9 435 |
43,9 % |
8 519 |
41,8 % |
10,8 % |
Celkem |
21 512 |
100,0 % |
20 378 |
100,0 % |
5,6 % |
Zdroj: Gartner