Při srovnání s rokem 2011 trh analytických aplikací rostl o 6,8 %. Nižší růst než v předchozích letech lze připsat na vrub makroekonomickým podmínkám a nejasnostem kolem rodících se technologií jako je právě BI a velká data.
Přesto výsledky trhu odpovídaly předchozím prognózám analytiků. Mezi další klíčové prvky ovlivňující dynamiku trhu v loňském roce podle analytiků patří přesun BI výdajů mimo IT. Nástroje pro data discovery se staly mainstreamovou architekturou a cloudové poskytování softwaru jako služby (SaaS) není prozatím v segmentu BI tolik rozšířené jako na jiných trzích.
Při pohledu na regiony rostla dvojciferně Eurasie, region Blízkého východu a Afriky i celý region Asie/Pacific. Naopak z důvodu ekonomicky nepříznivých podmínek byl růst minimální v Evropě a Latinské Americe.
Prvních pět výrobců zůstalo v loňském roce stejných a společně ovládli 70 % trhu. Jedničkou je 22,1% tržním podílem SAP, ovšem z pohledu příjmů meziročně rostl pouze o 0,6 %.
Druhý skončil Oracle, jemuž příjmy rostly o 2 %. IBM meziročně zaznamenalo 9,9% nárůst příjmů a probojovalo se na třetí příčku před čtvrtý SAS.
Nejlépe se dařilo pátému Microsoftu, který dokázal navýšit své příjmy o 12,2 %
Celosvětové příjmy z prodeje BI, CPM a aplikací analýzy a správy výkonu v roce 2012
(v milionech dolarů)
Výrobce |
Příjmy 2011 |
Příjmy 2012 |
Podíl 2012 |
Změna |
SAP |
2 884 |
2 902,5 |
22,1 % |
0,6 % |
Oracle |
1 913,5 |
1 952,1 |
14,9 % |
2 % |
IBM |
1 478,8 |
1 625,6 |
12,4 % |
9,9 % |
SAS |
1 542,9 |
1 599,7 |
12,2 % |
3,7 % |
Microsoft |
1 059,9 |
1 189,3 |
9,1 % |
12,2 % |
Ostatní |
3 416 |
3 861,9 |
29,3 % |
13 % |
Celkem |
12 295,1 |
13 131,1 |
100 % |
6,8 % |
Zdroj: Gartner