Společnost Gartner zveřejnila seznam pětice technologií, které mají kořeny ve spotřebitelském sektoru, ale jejich vliv se začíná (nebo brzy začne) přelévat i do podnikové sféry a časem mají tyto technologie zásadně změnit povahu podnikání prakticky ve všech oborech.
Gartner doporučuje, aby vedoucí pracovníci nevnímali tuto konzumerizaci technologií jako fenomén, jemuž je potřeba čelit, a namísto toho zvolili proaktivní přístup, například v podobě pravidelného vyhodnocování využitelnosti a příležitostí, které tyto „osobní“ technologie nabízejí.
A které že to tedy jsou?
Virtuální (VR) a rozšířená (AR) realita
Tyto technologie se v současnosti ocitají v hledáčku těch největších výrobců platforem, jako jsou Google či Microsoft. Obě totiž mohou výrazně posunout zákaznickou zkušenost u existuících zařízení, jako jsou chytré telefony, nebo vytvořit zcela nové kategorie zařízení. Zatímco VR se rychle etabluje na koncovém trhu, AR najde jako první uplatnění ve firmách.
Logistické společnosti například dokázaly zlepšit fungování svých skladů díky použití náhlavních displejů a rozšířené reality. Headsety zde nahradily ruční skenery a papírové seznamy položek, čímž se zvýšila efektivita (i zábavnost) práce a zároveň se snížil počet chyb.
Nositelná elektronika
Segment zařízení, mezi která patří i výše zmíněná rozšířená či virtuální realita, ale také různé senzory, fitness náramky nebo chytré boty, přináší nové možnosti jak byznysově využít „těla” jejich uživatelů. Chytré hodinky se postupně stanou mainstreamovou záležitostí, a tak se objeví i způsoby, jak je využít ve firmách.
Gartner uvádí, že roční prodej nositelných zařízení dosáhne v roce 2020 celkem 227 milionů kusů, což je bezmála trojnásobek odhadu pro letošní rok (88 milionů kusů). Postupně se změní formát a rozměry a zlepší se vlastnosti a funkčnost včetně schopnosti zařízení předvídat, co jejich majitel chce, nebo co jej zajímá.
Osobní senzory pro internet věcí
Tato zařízení budou patřit mezi více než milion senzorů, jež budou v roce 2021 pořizovány každou hodinu. Nová zařízení přinesou nové příležitosti, například prediktivní údržbu nebo podporu autonomních věcí. Gartner odhaduje, že v roce 2018 bude nějakou formu podpory vyžadovat na šest miliard připojených věcí.
Nové možnosti kamerových technologií
Pokročilé kamerové a rozpoznávací technologie budou v letošním a příštím roce jedním z hlavních konkurenčních kolbišť na trhu chytrých telefonů. Funkce jako jsou pokročilé automatické ostření, širokoúhlé objektivy a především víceobjektivové konfigurace budou podle Gartneru hlavním letošním trendem.
Tyto technologie ale najdou užití i ve firemní sféře – například digitální asistenti v obchodech budou moci rozpoznávat zákazníky podle tváře či hlasu a nabídnou tak nový druh zážitku a obsluhy.
Největší popularitě se těší sledování videa na mobilních zařízeních, s tím souvisí vývoj 360° či víceobjektivových kamer, které bude možné využít i pro oblast spolupráce na dálku ve sdílených virtuálních prostředích a poradách na dálku.
Virtuální osobní asistenti a boti
Tato řešení podle Gartneru jedou v předvoji nové vlny mobilních aplikací, které přinesou nové způsoby interakce a rozhraní. Zatímco dnešní mobilní aplikace představují oddělené a izolované interakce, ty budoucí budou s uživateli komunikovat právě prostřednictvím virtuálních osobních asistentů.
Gartner jako příklad uvádí pokročilejší verze Siri, Cortany či Google Now. Aplikace budou v takovém prostředí často skryty v pozadí a jejich rozhraní bude hladce integrováno do jednotného celku.
Osobní asistenti se mají časem stát nepostradatelnými pro spotřebitele i firemní uživatele, neboť jim budou zprostředkovávat pohodlný přístup k datům, aplikacím a obsahu. Podobnou roli podle analytiků převezmou i v oblasti chytrých domácností.
Zdroj: Gartner