Za první čtvrtletí 2010 se podle předběžných údajů Gartneru prodalo ve světě celkem 84,3 milionu počítačů, což odpovídá již zmíněnému meziročnímu nárůstu o 27,4 %. To je dokonce o 5,4 % více, než analytici pro první čtvrtletí původně odhadovali.
Výsledky v prvním kvartálu podle analytiků pozitivně ovlivnilo zvýšené úsilí firemního segmentu při výměně starších počítačů za nové a to především na vyspělých trzích. Vyhlídky pro další kvartály jsou také poměrně dobré. „Hlavní vlna výměny počítačů, podpořena novým operačním systémem Windows 7, se do výsledků nejvíce promítne v druhé polovině roku 2010 a začátkem roku 2011,“ tvrdí Mikako Kitagawa, přední analytička agentury Gartner.
Lídrem světového trhu s počítači je stále Hewlett-Packard s tržním podílem 18,2 %. HP rostlo v prvním čtvrtletí méně než celkový trh a meziročně na podílu nepatrně ztratilo. Dotáhnout jeho pozici se snaží Acer, který je si růstem 54,3 % výrazně polepšil a jeho podíl na trhu se za poslední rok zvýšil na 14,2 %. Acer tak za HP zaostává už jen o 4 %, analytici však předpokládají, že HP v příštím období opět posílí a to především zásluhou obměny strojů ve firemním segmentu. Přesto je Acer se svým obchodním modelem zaměřeným především na nízkou cenu pro ostatní výrobce soupeřem, se kterým se bojuje velmi těžko.
Ačkoli třetí Dell zaznamenal poměrně úspěšný kvartál a po dvou letech rostl o více jak 20 %, na celkový růst celého trhu nedosáhl. Dařilo se ale dalším dvěma v pořadí. Lenovo, které úspěšně proniká do nižších segmentů, zaznamenalo růst o 59,2 % a Asus, který se mezi TOP 5 výrobci objevuje poprvé, rostl dokonce o 114,8 % a vytlačuje tak Toshibu, se kterou má pro první čtvrtletí 2009 zatím stejný tržní podíl.
Předběžné světové výsledky prodeje počítačů dle výrobců pro první čtvrtletí 2010 (v tisících kusů)
|
Prodej 1Q10 |
Podíl na trhu 1Q10 |
Prodej 1Q09 |
Podíl na trhu 1Q09 |
Meziroční změna |
Hewlett-Packard |
15 319 |
18,2 % |
12 773 |
19,3 % |
19,9 % |
Acer |
12 003 |
14,2 % |
7 779 |
11,7 % |
54,3 % |
Dell |
10 209 |
12,1 % |
8 406 |
12,7 % |
21,4 % |
Lenovo |
6 977 |
8,3 % |
4 384 |
6,6 % |
59,2 % |
Asus |
4 647 |
5,5 % |
2 164 |
3,3 % |
114,8 % |
Toshiba |
4 623 |
5,5 % |
3 404 |
5,1 % |
35,8 % |
Ostatní |
30 565 |
36,2 % |
27 309 |
41,2 % |
11,9 % |
Celkem |
84 344 |
100 % |
66 220 |
100 % |
27,4 % |
Zdroj: Gartner (duben, 2010)
Rekordní prodej v regionu EMEA
Region Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA) si v prvním kvartále letošního roku polepšil na 27,1 milionu prodaných jednotek, což odpovídá meziročnímu růstu o 24,8 %. „Trh v regionu EMEA vykázal v uplynulém čtvrtletí dvouciferný růst a zaznamenal tak rekord prodaných jednotek pro tuto část roku. Návrat růstu přišel na tomto trhu dříve, než jsme čekali,“ tvrdí Ranjit Atwal, jeden z hlavních analytiků Gartneru. Dále zdůrazňuje fakt, že začátek roku 2009 byl velmi slabý a růst tak nelze vytrhávat z kontextu.
Předběžné výsledky prodeje počítačů pro region EMEA za první čtvrtletí 2010 (v tisících)
Výrobce |
Prodej 1Q10 |
Podíl na trhu 1Q10 |
Prodej 1Q09 |
Podíl na trhu 1Q09 |
Meziroční změna |
Acer |
5 789 |
21,3 % |
3 769 |
17,3 % |
53,6 % |
Hewlett-Packard |
5 532 |
20,4 % |
4 537 |
20,9 % |
21,9 % |
Dell |
2 500 |
9,2 % |
2 036 |
9,4 % |
22,8 % |
Asus |
2 186 |
8,1 % |
940 |
4,3 % |
132,5 % |
Toshiba |
1 555 |
5,7 % |
1 455 |
6,7 % |
6,8 % |
Ostatní |
9 573 |
35,3 % |
9 011 |
41,4 % |
6,2 % |
Celkem |
27 134 |
100 % |
21 747 |
100 % |
24,8 % |
Zdroj: Gartner (duben, 2010)
S ekonomickou recesí se podle Gartneru již vypořádala západní Evropa a trh ve Spojeném Království, Francii i Německu rostl velmi výrazně. Známka zotavení se objevují i ve střední a východní Evropě, stejně jako na Blízkém východě a v Africe. Celý region podpořil zájem zákazníků ze spotřebitelského segmentu, který směřoval především na mobilní počítače.
To, co se Aceru nepodařilo na světovém trhu, to se mu daří v regionu EMEA, kde se stal s podílem 21,3 % trhu jedničkou a předstihl tak HP. Aceru se podle analytiků z Garteru dařilo prodat velké množství přenosných počítačů, u těch stolních si ale polepšil také. Mezi TOP 5 výrobci v regionu EMEA chybí vůči světové pětce Lenovo. To se do žebříčku nedostalo, stejně jako Apple a Sony si ale v tomto regionu polepšilo o více procent než celkový trh.
Rostly i další regiony
Prodeji počítačů se dařilo i v dalších regionech. Spojené státy podle předběžných výsledků dosáhly v prvním čtvrtletí hranice 17,4 milionu jednotek a to znamená meziroční růst o 20,2 %. Pro Spojené státy je to již druhé po sobě jdoucí období s dvouciferným růstem. A podobně jako ostatní regiony, i ve Spojených státech se na růstu výrazně podílel spotřebitelský segment. První pozici se drží HP s čtvrtinovým podílem, na paty mu šlape dvojka Dell a až s odstupem následuje rychle rostoucí Acer. Čtvrté místo patří Toshibě a žebříček uzavírá pátý Apple, kterému se na americkém trhu velmi daří.
Předběžné výsledky prodeje počítačů ve Spojených státech pro první čtvrtletí 2010 (v tisících)
|
Prodej 1Q10 |
Podíl na trhu 1Q10 |
Prodej 1Q09 |
Podíl na trhu 1Q09 |
Meziroční změna |
Hewlett-Packard |
4 367 |
25 % |
4 076 |
28,1 % |
7,1 % |
Dell |
4 082 |
23,4 % |
3 808 |
26,2 % |
7,2 % |
Acer |
2 728 |
15,6 % |
1 808 |
12,5 % |
50,9 % |
Toshiba |
1 506 |
8,6 % |
1 004 |
6,9 % |
50 % |
Apple |
1 398 |
8 % |
1 043 |
7,2 % |
34 % |
Ostatní |
3 366 |
19,3 |
2 780 |
19,1 % |
21,1 % |
Celkem |
17 446 |
100 % |
14 518 |
100 % |
20,2 % |
Zdroj: Gartner (duben, 2010)
Region Asie/Pacifik dosáhl předběžně 26,5 milionů prodaných jednotek a meziročně zvýšení prodejů nastalo o 36,9 %. Velkou měrou se na prodejích podílela Čína, jejíž prodeje rostly o 45,4 % a opět v tom měl prsty spotřebitelský segment v čele s laptopy.
Dalším rostoucím regionem je Latinská Amerika, která v prvním čtvrtletí zaznamenala 7,2 milionu prodaných jednotek, a prodeje se zvýšily o 35,4 %. Vyšší prodeje zaznamenali analytici také v Japonsku a to o 14,7 %.