Růst globálního trhu chytrých telefonů byl ve druhém čtvrtletí roku 2015 nejpomalejší od roku 2013. Celosvětové prodeje koncovým uživatelům dosáhly úrovně 330 milionů kusů, což představuje meziroční růst o 13,5 %. Údaje přinesla pravidelná zpráva společnosti Gartner.
„Přestože poptávka po cenově dostupnějších 3G a 4G chytrých telefonech nadále pomáhala růstu zejména na rozvíjejících se trzích, celkové prodeje chytrých telefonů se v jednotlivých regionech v letošním druhém čtvrtletí poměrně lišily,“ uvedl Ashul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.
„Rozvíjející se země v asijském a pacifickém regionu (vyjma Číny), východní Evropě, Středním východě a v Africe zaznamenaly největší nárůsty, zejména díky dobré nabídce čínských a lokálních výrobců,“ dodal Gupta.
Nasycená Čína a tápající Samsung
Největším trhem z hlediska prodeje chytrých telefonů byla Čína, na kterou připadalo celých 30 % všech prodejů ve druhém čtvrtletí roku 2015. Právě slabý růst čínského trhu pak negativně ovlivnil vývoj toho globálního. Podle Gartneru dosáhl čínský trh nasycenosti a táhne jej jen cyklus obnovy s malým počtem těch, kdo si chytrý telefon kupují poprvé.
Lídrem světového trhu chytrých telefonů zůstává Samsung, byť si opět meziročně pohoršil. Ve druhém čtvrtletí prodal o 5,3 % méně chytrých telefonů než o rok předtím a jeho tržní podíl se ztenčil o 4,3 procentního bodu na 21,9 %. Opačným směrem se vydaly výsledky druhého Applu , které meziročně vyrostly o 36 % a podíl společnoti posílil o 2,4 procentního bodu na 14,6 %.
Rekordního zlepšení pak dosáhly výsledky Huawei, které meziročně posílily o 46,3 %, díky čemuž se tato společnost dostala na třetí místo, odkud sesadila v loni třetí Lenovo. To si naopak prodalo o více než 2,5 milionu méně chytrých telefonů než o rok dříve a jeho tržní podíl se ztenčil na 5 %. Na paty mu pak dýchá páté Xiaomi, zaostávjící je o necelých 400 tisíc prodaných telefonů.
Tabulka 1 – Výsledky trhu chytrých telefonů podle výrobců (tisíce kusů)
-
Výrobce
Prodej za 2Q15
Podíl v 2Q15
Prodej za 2Q14
Podíl v 2Q14
1. Samsung
72 072,5
21,9 %
76 129,2
26,2 %
2. Apple
48 085,5
14,6 %
35 345,3
12,2 %
3. Huawei
25 825,8
7,8 %
17 657,7
6,1 %
4. Lenovo
16 405,9
5,0 %
19 081,2
6,6 %
5. Xiaomi
16 064,9
4,9 %
12 540,8
4,3 %
ostatní
151 221
45,9 %
129 630
44,6 %
Celkem
329 676
100,0 %
290 384
100,0 %
Zdroj: Gartner
Na trhu operačních systémů pro chytré telefony se projevily zejména horší výsledky telefonů s Androidem v Číně ve druhém čtvrtletí v kombinaci s výbornými výsledky Applu na stejném trhu.
Android podle Gartneru zaznamenal vůbec nejnižší meziroční růst ve výši 11 % a jeho celkový podíl dosahoval ve druhém čtvrtletí 82,2 %. Podíl Windows Phone stagnuje pod 3% hranicí a podíl BlackBerry se již delší dobu počítá pouze na promile.
Tabulka 2 – Výsledky trhu chytrých telefonů podle operačních systémů (tisíce kusů)
-
Operační systém
Prodej za 2Q15
Podíl v 2Q15
Prodej za 2Q14
Podíl v 2Q14
1. Android
271 010
82,2 %
243 484
83,8 %
2. iOS
48 086
14,6 %
35 345
12,2 %
3. Windows
8 198
2,5 %
8 095
2,8 %
4. BlackBerry
1 153
0,3 %
2 044
0,7 %
ostatní
1 229
0,4 %
1 416
0,5 %
Celkem
329 676
100,0 %
290 384
100,0 %
Zdroj: Gartner
Celkový objem prodeje mobilních telefonů dosáhl ve druhém čtvrtletí 446 milionů kusů. Celkově tak meziročně stagnoval při 0,4% růstu.
Gartner uvádí, že výrobci zaměřující se na rozvíjející se trhy (Huawei, ZTE, TCL, Micromax) těžili z vysoké poptávky v těchto zemích, zatímco globální hráči jako jsou Sony, Samsung nebo HTC jen obtížně dosahovali růstu v nejvyšším segmentu.
Tabulka 3 – Výsledky trhu mobilních telefonů podle výrobců (tisíce kusů)
-
Výrobce
Prodej za 2Q15
Podíl v 2Q15
Prodej za 2Q14
Podíl v 2Q14
1. Samsung
88 739
19,9 %
97 418
21,9 %
2. Apple
48 086
10,8 %
35 345
8,0 %
3. Microsoft
27 690
6,2 %
43 814
9,9 %
4. Huawei
26 119
5,9 %
18 219
4,1 %
5. LG
17 622
4,0 %
18 310
4,1 %
6. Lenovo
16 626
3,7 %
19 266
4,3 %
7. Xiaomi
16 065
3,6 %
12 541
2,8 %
8. TCL
15 733
3,5 %
13 923
3,1 %
9. ZTE
14 560
3,3 %
12 629
2,8 %
10. Micromax
9 884
2,2 %
8 578
1,9 %
ostatní
164 634
36,9 %
164 148
37,0 %
Celkem
445 758
100,0 %
444 190
100,0 %
Zdroj: Gartner