Gartner: Spotřebitelský 3D tisk tu může být už za 5 let

21. 8. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Gartner
Hype křivka Gartneru pro segment 3D tisku předpovídá masové rozšíření spotřebitelských 3D tiskáren za pět až deset let.

Společnost Gartner vydala Hype křivku pro segment 3D tisku, zobrazující pozici jednotlivých technologií či způsobů nasazení 3D tisku na jejich cestě od inovativního nápadu po masové nasazení a produktivní využívání.

Hype křivka pro rok 2014 ukazuje, že oblasti spotřebitelského a výrobního 3D tisku již za sebou mají dosažení „vrcholu přehnaných očekávání“ a začínají padat do „brázdy deziluze“, což je nutný krok pro následné šplhání po „svahu osvícení“ na „náhorní plošinu produktivity“.

Po svahu osvícení

Cestu těmito půvabně nazvanými fázemi mají zmíněné technologie urazit za pět až deset let. Po „svahu osvícení“ podle Gartneru už stoupají jen 3D skenery, software pro tvorbu 3D modelů nebo podnikový 3D tisk, u nichž se očekává masové nasazení za dva až pět let. Finální, produktivní fáze měla z celého segmentu 3D tisku zatím dosáhnout pouze oblast tisku prototypů.

Masové spotřebitelské nasazení 3D tisku je pět až deset let daleko,“ uvedl Pete Basiliere, víceprezident Gartneru pro výzkum.

Přibližně 40 výrobců dnes prodává 3D tiskárny určené k využití v podnicích a přes 200 startupů po celém světě vyvíjí a prodává tiskárny cílené na spotřebitele a stojící několik set dolarů. I taková cena je však pro spotřebitele zatím příliš vysoká, navzdory širokému povědomí o této technologii a silnému zájmu médií,“ dodal.

Ne jedna, ale sedm technologií

Gartner uvádí k oblasti 3D tisku dvě důležitá témata. Tím prvním je velký rozdíl mezi spotřebitelským trhem a trhem 3D tisku, jakkoliv se v současné době zdají být podobné. Firmy však mají „spotřebitelský“ přístup nasazovat pouze proto, aby za minimálního rizika a investic zjistily potenciální výhody 3D tisku.

Oba trhy jsou však podle Gartneru poháněny zcela jinými účely a mají zcela rozdílné požadavky, a proto by měly být rozlišovány.

Druhým tématem je skutečnost, že 3D tisk není jedna technologie, ale hned sedm různých technologií, které musí fungovat společně. Pete Basiliere k tomu uvedl, že 3D tisk je složitým ekosystémem hardwaru, softwaru a spotřebních materiálů, a že jeho proces je podstatně složitější než u běžného tisku na papír.

Graf – Hype křivka 3D tisku 2014

ICTS24

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS