Tiskáren, kopírek a multifunkčních produktů se v roce 2008 na území Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) prodalo 48,2 miliónů kusů, což oproti předchozímu roku znamená pokles o 8,4 %.
„Čtvrté čtvrtletí roku 2008 bylo stěžejní periodou pro vývoj světové ekonomiky, jež vytvářelo náročné podnikatelské prostředí pro prodejce hardwaru i softwaru v oblasti tiskáren, kopírek či multifunkčních zařízení. Ekonomické prostředí s rapidně degresivním vývojem nutí poskytovatele těchto technologických produktů, aby do prodeje vkládali ještě více úsilí a snažili se o významné inovace," uvedl v oficiálním komentáři k výsledkům Tosh Prabhakar, hlavní výzkumný analytik společnosti Gartner.
Gartner tvrdí, že kupující snížili své výdaje za tiskárny a multifunkční zařízení kvůli slabší důvěře v toto odvětví. Prodeje spotřebních zařízení poklesly v roce 2008 o téměř 9 %. Zákazníci začali inovace svých produktů odkládat. Ve firemním prostředí byly investice tohoto rázu v některých případech úplně pozastaveny a prioritou se stalo krácení nákladů.
Prodej tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení v regionu EMEA za rok 2008 |
|||||
Společnost |
2008 (v tis.kusů) |
2008 podíl na trhu (v %) |
2007 (v tis. kusů) |
2007 podíl na trhu (v %) |
2008-2007 růst (v %) |
Hewlett-Packard |
20 737 |
43 |
23 221 |
44,1 |
-10,7 |
Canon |
8 212 |
17 |
8 337 |
15,8 |
-1,5 |
Epson |
6 576 |
13,6 |
6 651 |
12,6 |
-1,1 |
Brother |
3 306 |
6,9 |
3 224 |
6,1 |
2,5 |
Samsung Electronics |
2 826 |
5,9 |
2 430 |
4,6 |
16,3 |
Ostatní |
6 572 |
13,6 |
8 789 |
16,7 |
-25,2 |
Celkově |
48 229 |
100 |
52 652 |
100 |
-8,4 |
Zdroj: Gartner (Leden 2009) |
Těžké ekonomické klima zapříčinilo značnou opatrnost a nejistotu jak u domácích zákazníků, tak u firem. Snížená dostupnost úvěrů pro začínající podnikatele i pro malé a střední podniky ve většině evropských států tuto situaci během následujících 12 měsíců podle analytiků ještě krátkodobě zhorší. Gartner proto očekává negativní dopad na spotřebitelské chování, včetně dalšího poklesu prodaných výrobků.
Tosh Prabhakar radí v prodejní strategii: „Podniky se zdržují investic v podobě nového vybavení. Místo toho by však měly vzít v úvahu možnosti zavádění strategických alternativ, jako například řízené tiskové služby (managed print services - MPS), chytré multifunkce (smart MFP), či dokumentový management. To jim může poskytnout lepší kontrolu nad náklady a samozřejmě i nad kancelářskými zařízeními, včetně optimalizace jejich nákladů."
Většina prodejců v roce 2008 utrpěla ztráty. Hewlett-Packard zůstal v regionu EMEA lídrem na trhu s tiskárnami, kopírkami a multifunkčními zařízeními, nicméně i jeho prodej klesl v roce 2008 o 11 %.
Lexmark si prošel největšími ztrátou, co se týče prodaných kusů. Podíl na trhu ztrácí v důsledku zaměření na ziskovější high-end segment pracovních tiskáren. Samsung Electronics se za rok 2008 mohl pyšnit nejvyšším meziročním růstem o hodnotě 16,3 %.
Na zítra pro vás připravujeme výsledky prodejů tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení v České republice a na Slovensku.