I přes cenové zvýhodnění počítačů před Vánoci západoevropští zákazníci stále dávali přednost smartphonům a tabletům, a segment spotřebitelských PC se tak propadl o 18 %. Trh zasáhla také přetrvávající krize eurozóny, v důsledku čehož firmy tlumily nákupy nových PC a přechod na Windows 7 a prodeje v počítačů v komerčním sektoru se snížily o 13,5 %.
Prodeje mobilních počítačů ve čtvrtém čtvrtletí v zemích západní Evropy poklesly meziročně o 17,5 %. Trochu lépe dopadly desktopy, kterých se prodalo o 12,1 % méně.
První HP sice prodalo o téměř 16 % méně než loni, ale zároveň se jeho podíl na trhu zvýšil. Nadále se nedařilo Aceru, který se propadl v prodaných kusech o více jak 46 %. Asusu se dařilo bojovat s nezájmem o netbooky a jeho nové mainstreamové modely mu zajistily meziroční nárůst o 1,5 %. Na čtvrté příčce se umístil Dell, jehož prodeje poklesly meziročně o téměř 10 %. Nejlépe z první pětky si vedlo pátému Lenovu, které dokázalo prodat o 13,9 % více než vloni a navýšit podíl na 8,7 %. Ostatní výrobci prodali meziročně o 9,7 % méně, ale zároveň se jejich tržní podíl zvýšil.
Odhady výsledků trhu PC v západní Evropě ve čtvrtém čtvrtletí 2011 (v tis. kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl 4Q 2010 |
Podíl 4Q 2011 |
4Q 11/4Q 10 |
HP |
4 287 |
3 612 |
22,1 % |
22,2 % |
-15,7 % |
Acer |
4 041 |
2 176 |
20,8 % |
13,4 % |
-46,1 % |
Asus |
1 850 |
1 879 |
9,5 % |
11,5 % |
1,5 % |
Dell |
1 899 |
1 718 |
9,8 % |
10,5 % |
-9,5 % |
Lenovo |
1 243 |
1 416 |
6,4 % |
8,7 % |
13,9 % |
Ostatní |
6 078 |
5 487 |
31,4 % |
33,7 % |
-9,7 % |
Celkem |
19 398 |
16 288 |
100 % |
100 % |
-16 % |
Zdroj: Gartner
Vývoj na hlavních trzích
V Německu se ve čtvrtém čtvrtletí prodalo 3,6 milionu počítačů a ve srovnání s rokem 2011 se jednalo o pokles ve výši 8,2 %. Pro německé zákazníky zůstávají počítače nadále klíčovým zařízením, nevidí však žádný přínos z nákupu nového, obzvláště v současné ekonomické nejistotě. Mobilních počítačů se prodalo o 9,8 % méně než vloni, zatímco prodeje stolních počítače se snížily jen 6 %. Na první pozici se ve srovnání s předchozími čtvrtletími vrátil Acer, ačkoliv se jeho podíl snížil a prodeje klesly. Na druhou příčku se akvizicí Medion vyhouplo Lenovo. Třetí se umístilo HP v těsném závěsu následované Asusem. Jediný Dell zaznamenal nárůst v prodaných kusech.
Trh ve Velké Británii zaznamenal ve čtvrtém čtvrtletí 2011 meziroční propad o 19,6 %, což odpovídá 2,9 milionu prodaných kusů. Na první příčce se umístilo HP následovné Dellem a třetím Acerem, ale všichni tři zaznamenali pokles prodejů. Naopak dařilo se Applu, který prodal o téměř 18 % více než loni. Prodeje netbooků meziročně spadly o polovinu, a pátý Acer tak zaznamenal pokles v kusech o 62,4 %.
Francouzský trh se v závěru roku 2011 propadl o 11,8 %, prodalo se zde 2,8 milionu počítačů. Tahounem předvánočního období zůstal spotřebitelský sektor, byl však ovlivněn slábnoucí poptávkou po netboocích a investicemi do jiné spotřební elektroniky. I tak se meziročně propadl o 11 %. I přes velké množství uzavřených nových obchodů ve veřejném sektoru se prodeje v profesionálním sektoru snížily o 13 %.
Zájem o přenosné počítače se snížil o 9,5 % a tvořily 68 % trhu. Stolních počítačů se prodalo o 16,5 % méně než loni. Jedničkou se stalo HP, ale jeho podíl oslabil. Na druhou příčku se vyhoupl Asus, který zaznamenal nárůst v kusech o 17,4 %. Acer se propadl na třetí pozici a nedařilo se ani Dellu. Pátý Apple si polepšil v kusech a jeho tržní podíl vzrostl na 8,2 %.
Zdroj: Gartner